Forhjula spinner... haldex problem!! *LØST*

Anbefalte innlegg

Men over til spørsmålet....

 

Kan tempen på olja ha noe å si?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men over til spørsmålet....

 

Kan tempen på olja ha noe å si?

 

stjel strykejernet til mora di, lag et par kiler,dra ut skjøteledning så finner du ut det i morgen tidlig. Kan fint brukes som motorvarmer også, men da setter du det under bunnpanna på motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stjel strykejernet til mora di, lag et par kiler,dra ut skjøteledning så finner du ut det i morgen tidlig. Kan fint brukes som motorvarmer også, men da setter du det under bunnpanna på motoren.

 

Dagens tips.. heh får bli det nye strykjernet til kjærringa isåfall :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har haldex på min a3 og bilen har stått rolig hele uka frem til i dag....da stå det 12 minus på gradestokken og full fres på haldexen her ivertfall!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg har vært ute å kjørt nå... varm å fin bil både foran og bak... testa systemet ved å stille bilen på en litt avisdesliggende vei og kjørte på med en bakkestart i en greit bratt bakke (der fremgraffsere ville ha fått problemer) det skurra litt i systemet og forhjula begynte å spinne.... men jeg hører at det skjer no bak der men det er ikke mye for å si det sånn. Jeg kom meg opp tildels... men bare såvidt akkurat som om det ikke er noe kraft i det hele tatt men det glimter pittelitt til iblandt...

 

Så her er det jo definitivt no gærnt.... Er forøvrig bare 4 minus her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja... da kom det som tilsynelatende er foreløbig dom......

 

Control Module Part Number: 02D 900 554 B

Component and/or Version: HALDEX LSC ECC 0006

Software Coding:

Work Shop Code:

1 Fault Found:

01155 - Clutch

04-10 - Mechanical Malfunction - Intermittent

 

Nå frykter jeg reperasjoner på 10-20.000 ....noen som kan berolige meg her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja... da kom det som tilsynelatende er foreløbig dom......

 

Control Module Part Number: 02D 900 554 B

Component and/or Version: HALDEX LSC ECC 0006

Software Coding:

Work Shop Code:

1 Fault Found:

01155 - Clutch

04-10 - Mechanical Malfunction - Intermittent

 

Nå frykter jeg reperasjoner på 10-20.000 ....noen som kan berolige meg her?

 

ved manglende olje/filter skift kan sila på pumpa til haldexen tett seg litt noe som kan føre til dårlig virkning kansje spess når kald da olja er tykkere. kansje feillageret kan komme da, litt usikker. hender også at pumpa tar kvelden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye mulig... jeg må vel bare grave dypt i lommeboka og ta turen til møller... i beste fall er det bare et oljeskift + filter som skal til.... :bs:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har skjedd ganske så lite her egentlig.. har vært på jobb hele tiden og så har det jo vært julestri som alle vet.... jeg har kommet meg under bilen og lokalisert tappepluggen samt filteret, men tenkte også som det sies over her å sjekke samtidig om den sila i pumpa er tett.... er det en overkommelig jobb å sjekke denne sila? Hvor ligger den egentlig? Er pumpebytte vanskelig??

 

En annen ting jeg lurer på er at det går 2 slanger på hver side av fjærene bak opp under bilen (se bilde) den ene lakk faktisk litt her i sommer og jeg dytta den på plass, og det har ikke lekkt noe fra den slangen etter det.... tilhører den haldexenheten eller?? Isåfall er det mye mulig jeg har for lite olje da... den går på en måte derfra og vidre inn i området rundt haldexenheten...

 

Bilde av den ene av de 2 slangene (rød pil) som sitter på samme plass på hver side bak:

 

02012009006.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er utluftinga til haldexen,hvis ikke de ligger på plass kan det komme vann i haldexolja! da kan det komme stygge lyder der bakifra,men det pleier løse seg med flere olje/filter skift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som veit om det er vanskelig å bytte pumpa hvis det evt er den som er gåen? Pris på denne? Og hvordan er det å sjekke denne sila? Trenger litt forklaringer her.... er litt ny på haldexområdet... : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brodern hadde en Bora Tdi 4 mot med haldex, han sleit også med haldexen sin...akkurat samme feilkode.

Der var eneste utvei skifte av oljepumpa på haldexen, denne ble byttet da hele bakdiffen var nede og ble sjekket for innvendig feil, ble gullende god igjen med ny pumpe og filter og oljeskift :) kostet vel 4000kr hvis jeg ikke husker feil.

Mulig det går ann å skifte den der den sitter, litt trangt bare.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen her som har mulighet til å finne delenr på pumpa?? :)

 

Er en 2001 Golf 4 TDI Variant det er snakk om.... (6 trinns girkasse)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er utluftinga til haldexen,hvis ikke de ligger på plass kan det komme vann i haldexolja! da kan det komme stygge lyder der bakifra,men det pleier løse seg med flere olje/filter skift.

 

Du sier det ja? Skal det renne olje ut derfra da når jeg napper den ut???

 

 

 

Ingen som kan bistå med delenr evt en nettside hvor jeg kan kjøpe en pumpe online hvis jeg ikke får noe futt i systemet etter filter og oljeskift? Noen som har prisen på oljen hos møller??

 

Og igjen.... den sila.... hvordan får jeg rensa den?? Eller rettere sagt... hvor ligger den?

 

 

Håper noen som sitter inne med info gidder å svare meg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vist jeg ikke tar helt feil sitter sila fast på pumpa.. bytta selv pumpa på en 00mod TT jeg hadde.. Litt trangt, men går greit å komme til.. værtfall på den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vist jeg ikke tar helt feil sitter sila fast på pumpa.. bytta selv pumpa på en 00mod TT jeg hadde.. Litt trangt, men går greit å komme til.. værtfall på den..

 

 

Okey! Etter å ha sett litt skisser å sånt kan det stemme at pumpa sitter nede atme der drivakslingen kommer inn fra fronten på samme side som filteret sitter...?! Altså passasjer side....? Hva er pumpa festet med, husker du det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Småstivt... for et lite filter og 0.25 liter olje...

 

...men da vet man hvertfall at de bytter olje på riktige komponenter ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen med ETKA eller lignende her som kan finne delenr til pumpa for meg??? Jeg ble mildt sagt ikke heeeelt klok på den infoen som sto i vagcat kan man trygt si.... når jeg sjekker delenr N90295401 som er pre charging pump ifølge vagcat får jeg frem at det er en pakning...

 

Så googla jeg delenr 02D525557 som skal være en "flange" ifølge vagcat og fikk frem dette: http://www.riedel-autorecycling.de/cgi-bin-riedel-auto/ersatzteile/lager.pl?action=4&barcode=1001461631025&ext=1

 

Dette virker jo som jeg er i rett retning.... men legger jeg inn det delenr på online butikken får jeg bare fram at det er et oljefilter??? :confused:

 

Så spørsmålet er jo om det er noen her som kan finne korrekt delenr til meg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pumpe.JPG

 

Ser ut som det er pumpa di ja.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om det er noen kloke hoder her som veit åssn sikring som går til haldexen på min bil?? Kan jo alltids trekke den ut å se bare for å ha utelukka den.... Men da hadde det vært fint om noen visste konkret hvem sikring det er ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå trenger jeg litt assistanse her fra fagkyndige her tror jeg...

 

Jeg hadde som nevnt over litt trekk på bakhjula sånn i ny og ne men den siste uka pluss noen dager har det vært totalt dødt. Kun hatt trekk på forhjula.

 

Nå har jeg hatt ute pumpa, rengjort den og sila for en go del gørr, bytta filter rengjort der og (endel gørr der å) tappa ut olja og fyllt på med helt ny haldexolje. Den gamle olja var ganske mørk iforhold til den nye.

 

Tenkte at jeg skulle prøve dette før jeg eventuelt går til innkjøp av ny pumpe...

 

Så når jeg er ferdig og skal ut for å teste at det fremdeles helt sikkert bare trekker foran virker det som om det tar pittelitt tak der bake igjen...? Hver gang forhjula slipper blir det en slags... "ABS bremse lyd" foran i bilen eller lyden av ESP på biler som har det når den kicker inn... noen her som skjønner? Denne lyden er der hele tiden mens forhjula spinner.... høres egentlig ut som jeg står på bremsa....

 

Ble også slik lyd når jeg dro litt i brekket uten at forhjula spant.... litt merkelig syns jeg... er det noe bryter opplegg som hindrer haldexen å slå inn?? Kjenner at det begynner å dra seg litt vekk fra mitt kompetansenivå her nå....

 

HJELP!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå trenger jeg litt assistanse her fra fagkyndige her tror jeg...

 

Jeg hadde som nevnt over litt trekk på bakhjula sånn i ny og ne men den siste uka pluss noen dager har det vært totalt dødt. Kun hatt trekk på forhjula.

 

Nå har jeg hatt ute pumpa, rengjort den og sila for en go del gørr, bytta filter rengjort der og (endel gørr der å) tappa ut olja og fyllt på med helt ny haldexolje. Den gamle olja var ganske mørk iforhold til den nye.

 

Tenkte at jeg skulle prøve dette før jeg eventuelt går til innkjøp av ny pumpe...

 

Så når jeg er ferdig og skal ut for å teste at det fremdeles helt sikkert bare trekker foran virker det som om det tar pittelitt tak der bake igjen...? Hver gang forhjula slipper blir det en slags... "ABS bremse lyd" foran i bilen eller lyden av ESP på biler som har det når den kicker inn... noen her som skjønner? Denne lyden er der hele tiden mens forhjula spinner.... høres egentlig ut som jeg står på bremsa....

 

Ble også slik lyd når jeg dro litt i brekket uten at forhjula spant.... litt merkelig syns jeg... er det noe bryter opplegg som hindrer haldexen å slå inn?? Kjenner at det begynner å dra seg litt vekk fra mitt kompetansenivå her nå....

 

HJELP!!

Haldexen kobler seg ut når du drar i håndbrekket:)

 

Mulig den elektroniske delen av haldex-systemet har en defekt, men det skal kunne sees på VAG-COM( gadd ikke bla tilbake for å se om du hadde sjekka).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du merker som skjer er at du har EDS

EDS er en elektronisk differensial sperre som ikke gjør annet enn at hvis det ene hjulet begynner å spinne så låser den differensialen og begge hjulene spinner.

Derfor hører du denne lyden når du begynner å spinne, hadde dette på en 99 Golf GTI, og fungerte helt greit, sto hvertfall på godt den bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.