Bytte av frostvæske på C4

Anbefalte innlegg

Hei.

Det begynner i disse dager og bli nokså kaldt selv her i øst og det er på tide og sjekke frostvæsken.

Målte den på Statoil for noen uker siden,og skulle da tåle 10 minus grader.

Men jeg tenkte være på den sikre siden og bytte ut nåværende frostvæske med nytt,siden 10 minus ikke akkurat er bra.

Hvordan er den beste måten og tappe bilen helt på?Er det en egen tappeplugg eller må slanger osv skrus av?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skru av nedere slange på radiatoren og lokket på ekspansjonstanken. la den gamle frostvesken renne ut (prøv å samle opp så mye som mulig for å se ca hvor mange liter det er)

Skru fast slangen og fyll på med 50/50% frosveske/vann, men ikke fyll fult så mye som du tappet.

Start motoren og la den bli varm slik at du får sirkulasjon og mål hvor mange grader vesken tåler.

Hvis vesken måler -25 til -30 så fyll opp med samme blanding, hvis den måler mindre enn dette så fyll opp med ren frostveske.

Ikke sett på lokket på tanken før du er ferdig og det har sluttet å komme luft ut i returslangen. (risiko for at vannet bobler over når du åpner pga trykket)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skrudde på tappe skruen på radiator som befinner seg nede til høyre på radiatoren, nede til venstre om du står foran bilen.

Så skrudde jeg av en slange klemme bak motoren som går inn i varmeregisteret, da får man ut det meste av vann i systemet.

Så fylte jeg med rent vann, kjørte varm bilen og tappet av, gjorde dette MANGE ganger så jeg var sikker på allt frostveske var ute av systemet. Tappet så alt av igjen og fylte på med rød frostveske og vann.

Fordelen med rød er at man ser lakasjer bedre, den har 5 års intervall isteden får blå som har 2. Husk at man aldri skal blande!

Etter du har kjørt motoren varm gi på noen ganger til 5-6k rpm og all luft forsvinner i varmeregister etc

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipsa dere...Skal se å få gjort det så fort som mulig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.