#1 Skrevet Desember 9, 2008 Heisann! sliter med en elektrisk feil, av og til kutter bare bilen helt, samme om du stor i ro eller kjører. kan ligge å dure i 2-3tusen omdreininger og plutseli så er den totalt død. men her kommer det morsomme, når den kutter trykker jeg bare en gang på hornet og da starter den og går helt fint igjen, problemet oppstår helt sporadisk håper noen kan hjelpe meg med dette, folk ser litt rart på meg av og til når jeg kommer tutende rundt omkring.. mvh mats lindborg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 9, 2008 bumpibumpbump 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 9, 2008 Hehe...Ingen som har kødda med deg ? = ) Vet hvertfall at det er veldig gøy å koble bremselysbryteren til hornet, blir morsomt i lyskryss:) Kan det være en startsperre som plutselig slår inn og kødder ? Som kanskje blir jordet og dermet i orden når du trykker inn hornet, som da igjen gir styrestrøm til startrelé som gjør at den starter som om den aldri skulle ha stoppa:P Eller en grønn overledning ? Har ikke peiling, bare tenkte noen måtte svare =D Håper du finner ut av det da=) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 9, 2008 Hmm...jeg tror bare det er en ting å gjøre...begynn med å rydde opp i ledningsnettet under dashbordet. Jeg tipper du finner bøtter og spann med strømtjuver og greier under der. Fra fabrikk er det overhodet ikke noen sammeheng i det eletriske som kan oppføre seg slik du beskriver og jeg vil derfor anta at det er mye rare koblinger under dashbord og i motorrom som er årsaken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 9, 2008 Berre heilt ut av det blå: Kanskje jording til tenningslås eller noe sånt. Så går det jord via horn når du trykker inn det. Men no veit eg då allså ingenting om det går jord til tenningslås osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 9, 2008 ledningsnettet er ikkje fiksa på heller, er helt orginalt..eneste som er gjort er at det er satt inn cdspiller og en forsterker i bilen.... har vert tyveri i bilen en gang, og da vart tenningslåsen bytta. men problemet oppsto for mangen mangen år siden. hehe:) ingen som har kødda med meg, men du kan nesten begynne å lure 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 9, 2008 men vist jeg kobler fra fløyta og setter inn en motstand der, ville det funket? med tanke på slik at det ikke kommer lyd når jeg skal fløyte er så forbanna flaut til tider:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 9, 2008 men vist jeg kobler fra fløyta og setter inn en motstand der, ville det funket? med tanke på slik at det ikke kommer lyd når jeg skal fløyte er så forbanna flaut til tider:P Tja...en motstand reduserer vel bare spenningen... Da er det vel i så fal bedre å nappe av ledningene foran på selve hornet vil jeg mene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 9, 2008 ja men blir ikkje det det samme som når det kommer lyd ut av hornet da? hornet blir på en motstand det og vell? eller er jeg helt på vidda? elektriskeopplegg er jeg ikke noe til kar på for å si det slik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 9, 2008 ja men blir ikkje det det samme som når det kommer lyd ut av hornet da? hornet blir på en motstand det og vell? eller er jeg helt på vidda? elektriskeopplegg er jeg ikke noe til kar på for å si det slik Hva ønsker du å oppnå? Hvis du vil slippe lyden når du skal starte bilen så kobler du fra hornet og ser om du fortsatt får startet...da fungerer det og du slipper lyden når du starter... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 9, 2008 jeg vil få bort problemet, men frem til helga kunne jeg tenkt meg å fått kjørt uten den lyden men det er ikkje når jeg starter bilen problemet er, det er under drift 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 9, 2008 jeg vil få bort problemet, men frem til helga kunne jeg tenkt meg å fått kjørt uten den lyden men det er ikkje når jeg starter bilen problemet er, det er under drift Ja, jeg skjønte at det skjedde under drift...og den eneste måten å se om det virker på er å koble fra og håpe at motoren stopper igjen...og trykke på hornet for å se om den starter igjen. Virker hornet ditt uten tenning på? Har du noen andre elektriske feil på bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 9, 2008 har ikke testa hornet uten tenning, ikke noen andre elektriske feil nei 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 10, 2008 Unnskyld meg, men jeg måtte bare le når jeg leste dette:P:P Ser det for meg der du kommer kjørende blid å fornøyd så plutselig, "nei faen!"- TUT TUT! - rød i trynet og kjører fort der i fra:D:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 10, 2008 hehe:P går bra du:) det er nettopp slik det er å men lurer no jævli på hva det kan ha seg at den er slik:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 10, 2008 Det jeg lurer mest på er hvordan du fant ut at det gikk ann å tute for å få start igjen?! Hvis du har koblingsskjema for bilen din kan du se etter om det finnes noe felles jordingspunkt/strømforsyning for tut og tenning. I følge Lars-Inge er det jo ikke det. Men hvis tuten en gang har sluttet å fungere, og eieren ville at man skulle kunne tute kun når tenningen er på, så ville jo det vært det mest naturlige stedet å koble seg på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 10, 2008 Det kan godt være at det er en felles jording der, men det er fortsatt ingen grunn til at man skal måtte aktivere hornet for at bilen skal starte igjen. Jeg er nesten helt sikker på at noen har vært og koblet et eller annet under dashbordet eller i motorrommet som er årsaken. Kanskje noen har vært lur og hentet spenning en plass hvor de ikke burde gjort det? Har du sjekket at det ikke finnes noen uoriginale koblinger under dashbord og/eller i motorrom? Hvor har man hentet pluss og minus til radioen som er satt inn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 10, 2008 henrik: hehe:P dette fant forrige eier ut da han klikka fordi han ikke fikk start på bilen. å mens han prøvde å få start slo han til rattet og uheldigvis( eller heldigvis) kom han borti hornet og da starta bilen hehe:) lars: det er ikke strømtjuver,masse uorginale kabler under der. nå har jeg ikke sett hvordan cd-spiller er koblet enda.ligger syk hjemme, men skal se på det til helga var planen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 10, 2008 Mats: du driver jaggu med mye rart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 11, 2008 hehe:) må ha noe å drive med og vettu:) bilen er jo et bra eksemplar, så da kunne jeg ikke takke nei til den:) er denne drittfeilen her som lager mye tull 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 11, 2008 har da prøvd og koble av hornet, da starta bilen og fungerte fint en liten halv time. så stoppa jeg den. var borte en liten halv time før jeg starta den igjen og prøvde meg på en tur. da begynte oljelampa og lyse + at alarmen til oljelampa og hyle. so jeg stoppa og da fikk jeg ikke start igjen før jeg hadde kobla til hornet og tuta litt men etter litt fant jeg et par ganske så dårlige ledninger ned ved lykta på venste side forran. der var det to stykk som også hadde smelta sammen.. det er ikke snakk om overspenning som kutter tenninga, men så når jeg da bruker hornet utjevner det spenninga og bilen starter igjen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 12, 2008 Ser ikke helt for meg at du kan få noe overspenning å snakke om egentlig, men man vet jo aldri. Kortslutningen foran er nok årsaken vil jeg tro. Hadde vært interessant å vite hva de to ledningene er til... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 12, 2008 skal se på det litt i kveld tenkte jeg, men bare slik ut i fra hvor dei lå nedi der, tror jeg kanskje dei går til vanntempføler, ivertfall to av dei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 22, 2008 Hvordan ligger det an her? Finner du ut av det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 22, 2008 det er ikke snakk om overspenning som kutter tenninga, men så når jeg da bruker hornet utjevner det spenninga og bilen starter igjen? Satt og tenkte på dette når jeg leste lenger opp i tråden din. Dersom du har overspenning vil jo tuta utligne den ved bruk. Har du sjekket spenningen på systemet før du starter og evt. når den står på tomgang ? Hvilken spenning har du da ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...