Anbefalte innlegg

Har holdt på med sveising av bur i det siste. Har brukt mig- apparat med blandingsgass og har fått så noenlunde dreis på sveisinga. Denne flaska gikk nå tom, og fikk fyllt opp flaska på nytt. Denne gangen fikk jeg CO2. Ba om å få blandingsgass. Når jeg nå prøver å sveise blir det bare tull. Sveisen blir full av porer. Skulle jeg hatt blandingsgass heller? Trodde også denne gassen kunne brukes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mison 18 dekkgass du skulle hatt. Det som er mest egnet til Mig-sveis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå brukt en argon/co2 blanding til stål og er fornøyd med den, men vet ikke hvordan den er priset/bruksområder/bedre i forhold til mison 18...

Har du peil per arne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå brukt en argon/co2 blanding til stål og er fornøyd med den, men vet ikke hvordan den er priset/bruksområder/bedre i forhold til mison 18...

Har du peil per arne?

Har ikke spes peil jeg men er opplært av dyktige sveisere som anbefaler å bruke mison18 forann alt annet på mig/mag stål. Er ikke prsi på gass nesten lik samma åssen gass det er?? Veit ikke jeg men har fått intrykk av at det nesten er det samme hva som er på flaska

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker AGA gass,dette er det TESS som leverer her oppe..

Det koster vel 800 kr for påfyll på den aller minste flaska,tror faktisk ikke det er store forskjellen opp til "halvflaske" heller..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yara er noe billigere iallefall her i distriktet. Koster mindre å fylle ei 10kg eieflaske fra Yara enn å fylle ei 5kg eieflaske fra AGA. I tilleg så koster ei 5kg flaske fra AGA nesten dobbelt så mye å kjøpe som ei 10kg Yara flaske

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sveist med Secure 18 og den funker bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Secure 18 tror jeg er samme som mison 18. Secure er YARA og Mison er AGA gass

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mison 18 dekkgass du skulle hatt. Det som er mest egnet til Mig-sveis

Blir vel strengt tatt MAG sveising om du bruker Mison 18.

MIG, Metal Inert Gas. F.eks argon eller helium

MAG, Metal Active Gas Når det et blannet en aktiv gass som co2 eller o2 i argon, eller når du sveiser med rein co2 f.eks.

Vil bare rydde opp i noen begreper her, tror det er mange som blander dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Secure 18 tror jeg er samme som mison 18. Secure er YARA og Mison er AGA gass

Stemmer dette, og Air Liquide sin serie heter Arcal. De har foresten ofte ganske rimelig gass til privatpersoner !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vel strengt tatt MAG sveising om du bruker Mison 18.

MIG, Metal Inert Gas. F.eks argon eller helium

MAG, Metal Active Gas Når det et blannet en aktiv gass som co2 eller o2 i argon, eller når du sveiser med rein co2 f.eks.

Vil bare rydde opp i noen begreper her, tror det er mange som blander dette.

Viste ikke forskjellen nei :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fått pris på 5kg Secure 18 til ca 2500kr for flaske og rundt 750kr for fylling av gass.

Tror 10 kg kom på ca 3400kr og 780kr for fylling av gass.

Dette er Yara-gass og prisen er hentet hos monter kongsberg.

Noen som veit om noe billigere? Sveiser ikke så alvorlig mye, men det kan bli mer over tid. Vil ha eie-flaske, og minimum 5 kg, men ikke 50l :P Må være håndterlig nok til å få med seg rundt også :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror dette er standarpriser for var samme jeg fikk på Yara her i distriktet. Mens AGA gass fra Gausdal Landhandleri kom på 4580 for å kjøpe 5kg flaske og 880,- for å fylle den. Mindre enn 5kg er vel bare dumt og større en 10kg eieflaske får du ikke. Er vel ikke lov det tror jeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leide flaske hos Yara og da betalte jeg 800kr for påfyllinga og 3kr døgnet for leie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror dette er standarpriser for var samme jeg fikk på Yara her i distriktet. Mens AGA gass fra Gausdal Landhandleri kom på 4580 for å kjøpe 5kg flaske og 880,- for å fylle den. Mindre enn 5kg er vel bare dumt og større en 10kg eieflaske får du ikke. Er vel ikke lov det tror jeg

De hadde hvertfall 50l flasker inne på monter. Aner ikke hva de skal med dem om de ikke blir kvitt dem? :confused:

Det spørs om det ikke blir en 10kg altså.. iogmed det skiller så lite på påfyll av gass. Hvis en tenker litt langsiktig så sparer en det jaggu kjapt inn om en sveiser en del. Noe jeg kommer til å gjøre fremover :)

Men vil ha eie-flaske, for kan plutselig gå et år uten at jeg sveiser, og da er det teit å betale pr dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leide flaske hos Yara og da betalte jeg 800kr for påfyllinga og 3kr døgnet for leie.

Mener jeg fikk pris hos monter på 4.92kr / døgnet jeg.. Lenge siden detta eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder CO2 f.eks paintball får man ikke lov og eie stor flaske. Helt idiotisk, er vel samme med sveise gass?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder CO2 f.eks paintball får man ikke lov og eie stor flaske. Helt idiotisk, er vel samme med sveise gass?

Men kan man leie stor flaske da? Skjønner ikke hvorfor de skulle ha 50l inne om de ikke kan videreformidle dem? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men kan man leie stor flaske da? Skjønner ikke hvorfor de skulle ha 50l inne om de ikke kan videreformidle dem? :)

Lov og leie, men ikke kjøpe. Helt IDIOTISK.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lov og leie, men ikke kjøpe. Helt IDIOTISK.

Hehe.. ja, det skal jeg si meg FULLSTENDIG enig i!

Men noen regelverk er bare totalt satt opp på nachspielet etter et fuktig julebord kun for å være fulle av faen virker det som..

Men ved nærmere ettertanke så kan det nok hende det er et vanvittig terrortiltak da.. at det er pga eksplosjonsfare osv. Men å oppbevare ikke brennbare gasser burde man kanskje ha lov til, om det er 10 eller 50liter det er snakk om.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke 100% sikker men er nok ikke noe regelverk som gjør at du ikke kan ei 50l, men ren business.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De hadde hvertfall 50l flasker inne på monter. Aner ikke hva de skal med dem om de ikke blir kvitt dem? :confused:

Det spørs om det ikke blir en 10kg altså.. iogmed det skiller så lite på påfyll av gass. Hvis en tenker litt langsiktig så sparer en det jaggu kjapt inn om en sveiser en del. Noe jeg kommer til å gjøre fremover :)

Men vil ha eie-flaske, for kan plutselig gå et år uten at jeg sveiser, og da er det teit å betale pr dag.

Finnes 50kg ja men de får du ikke eie selv for da er det krav om service, årlig certifisering av ventiler osv osv...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel max 10kg som er eie flaske...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg har skrevet det før i tråden ja.......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.