#1 Skrevet Desember 10, 2008 Hei =) Jeg er da en uheldig kar som har fått pålegg om å vise bilen til biltilsynet pga. uorginale lykter (noe jeg har og forsåvidt er helt greit), men problemet er at biltilsynet(Avd. Evlerum) ikke godtar lyktene mine siden jeg har Angleeyes fra Sonar (kjøpt på realcar.no) som er E-merket og hele pakka. Jeg er frustrert og oppgitt over behandlingen jeg fikk i elverum, men mest fordi jeg ikke fikk de gjennom uten papirer som ikke finnes, eller det at jeg ikke finner dem. Jeg har lest endel i Lovhidden og funnet ut at det eneste som kreves av lyktene mine er at de er markert med en A og ikke 50 R som de påstår at må være der. Det som også var feil var at jeg hadde 3stk "parklys" i hvert lykthus. Noen som har noe tips? Noen som klarer å få noe mer ut av dette enn meg? § 28-4. Lysutstyr som bil skal ha PARKERINGSLYS 3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys. 3.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav: a) Være E-merket med symbolet A i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2. b) Være e-merket med symbolet A i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF. c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b. 3.2 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45° innover til minst 80° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse. 3.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 40 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet. 3.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant. 3.5 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 11, 2008 Klippet og limt i fra http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!CELEXnumdoc&lg=da&numdoc=397L0030 Dansk tekst: Kommissionens direktiv 97/30/EF af 11. juni 1997 om tilpasning til den tekniske udvikling af Rådets direktiv 76/758/EØF vedrørende markeringslygter, positionslygter fortil, baglygter og stoplygter på motordrevne køretøjer og på påhængskøretøjer dertil (EØS-relevant tekst) 5.4.2. Sammenbyggede, kombinerede eller i hinanden indbyggede lygter 5.4.2.1. Hvis der for en type lygte eller lyssignal indeholdende en markeringslygte, positionslygte fortil, baglygte, stoplygte, kørelyslygte eller sidemarkeringslygte samt andre lygter eller lyssignaler tildeles ét enkelt EF-komponenttypegodkendelsesnummer i medfør af punkt 4.4, kan lygten/lyssignalet påføres ét enkelt EF-komponenttypegodkendelsesmærke, som består af følgende: 5.4.2.1.1. et rektangel, som omslutter bogstavet »e« efterfulgt af kodenummer eller -bogstaver på den medlemsstat, som har meddelt typegodkendelse (jf. punkt 5.2.1) 5.4.2.1.2. basisgodkendelsens nummer (jf. punkt 5.2.2, første ledsætning) 5.4.2.1.3. den foreskrevne pil, hvis dette kræves for lygteenheden som helhed. 5.4.2.2. Dette mærke kan placeres et vilkårligt sted på de sammenbyggede, kombinerede eller i hinanden indbyggede lygter, forudsat: 5.4.2.2.1. at mærket er synligt, når lygterne er monteret 5.4.2.2.2. at det ikke er muligt at fjerne nogen lysoverførende del af de pågældende sammenbyggede, kombinerede eller i hinanden indbyggede lygter, uden at typegodkendelsesmærket samtidig fjernes. 5.4.2.3. Identifikationsmærket for hver lygte, svarende til hvert af de direktiver, som der er meddelt EF-komponenttypegodkendelse i henhold til, samt løbenummeret (jf. punkt 5.2.2, anden ledsætning) og, hvis det kræves, bogstavet »D« og den foreskrevne pil, skal være angivet: 5.4.2.3.1. enten på den pågældende lysemitterende flade 5.4.2.3.2. eller samlet, på en sådan måde, at hver af de pågældende sammenbyggede, kombinerede eller i hinanden indbyggede lygter tydeligt kan identificeres. 5.4.2.4. Størrelsen af de enkelte dele af dette mærke må ikke være mindre end den mindste størrelse, som foreskrives for de mindste enkeltmærker i de forskellige direktiver, som der er meddelt EF-komponenttypegodkendelse i henhold til. 5.4.2.5. Eksempler på et EF-komponenttypegodkendelsesmærke for en enhed, der består af sammenbyggede, kombinerede eller i hinanden indbyggede lygter, er vist i tillæg 3, figur 2. 5.4.3. For en lygte, der er indbygget i en anden lygte, og hvis lygteglas tillige kan benyttes til andre typer forlygter, gælder følgende: 5.4.3.1. Bestemmelserne i punkt 5.4.2 finder anvendelse. 5.4.3.2. Hvis der benyttes samme lygteglas, kan det være forsynet med de godkendelsesmærker, der vedrører de andre typer forlygter eller lygteenheder, forudsat at der også på forlygtens lygtehus, uanset om lygtehuset kan adskilles fra lygteglasset, er afsat den i punkt 3.3 omhandlede plads, hvor godkendelsesmærket svarende til de faktiske funktioner er anbragt. 5.4.3.3. Hvis der indgår forskellige typer forlygter i samme lygtehus, kan sidstnævnte være forsynet med de forskellige godkendelsesmærker. 5.4.3.4. Eksempler på et EF-komponenttypegodkendelsesmærke for en lygte, der er indbygget i en forlygte, er vist i tillæg 3, figur 3. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 11, 2008 Hvis du leser hele siden eller på et annet språk for den saks skyld så står det vel som følger. Hele lykten er [e] merket og har et godkjennings nummer og er derfor (lovlig) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...