Kjølevannet koker - AAN (UrS4)

Anbefalte innlegg

Kjørte en tur mot Raufoss idag og merka at tempraturen på motoren begynte å stige samt oljetempen var noe høyere enn normalt. Kjørte inn til siden og åpna panseret, det var mye boblelyder i og rundt motoren og det var tydelig at det var såpass varmt at det kokte =\

 

Jeg åpna toppen såvidt på ekspansasjonstanken og det kom vanndamp så det holdt ut! Lot det sive ut en 2-3minutter med varmeapparatet på max. Det viser seg at alt kjølevannet i tanken er borte + at det meste ellers har blitt borte. Jeg hadde med meg 2x5liters kanner med vann siden jeg har hatt litt småproblemer med at vannet har blitt litt borte før (aldri i en slik skala.) så jeg fylte opp forsiktig mens jeg klemte på slanger og lot bilen gå på tomgang slik at evt luft skulle få komme ut av systemet.

 

Så på den lille turen tilbake til Gjøvik så jeg tempraturen begynne å øke igjen og opplevde akkurat det samme i det jeg kom hjem, åpna panseret og skrudde såvidt på toppen til eks.tanken..kokte greit da også. Men det som er litt rart er at tempraturmåleren ikke har kommet over ca 100grader noen av gangene, så da lurer jeg litt på hva dette egentlig er for noe: klø :

 

Jeg har bytta den after-run pumpa for å være sikker på at det ikke er den siden jeg hadde en ny liggende, hjalp ikke i det hele tatt.

 

Spørsmålet mitt er da, hva i alle dager er det som gjør at vannet forsvinner?

 

- Kan det være vannpumpa som er gåen?

- Kan termostaten gjøre at det blir slik?

- Topp pakningen? (rart siden det ikke er olje i vannet eller omvendt- lukter heller ikke søtt av eksosen)

- Er det noen kjøleslanger eller slikt som er et kjent problem at sprekker/revner på disse motorene?

 

Det er lenge siden regreim,vannpumpe osv er byttet så alt kommer i posten i morgen og vil bli byttet ganske fort.

 

Takker for alle svar som måtte komme! Jeg er veldig avhengig av bilen for tiden så dette kommer på et dårlig tidspunkt + at det er ca 15-20minus om natta og en liter frostveske hver dag blir dyrt i lengden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppa til ekspansjonstanken? Vis toppa er defekt slepper den ut trykk som gjør at vannet koker som gjør at dampen forsvinner gjennom toppa.. ?

 

En ting, er den tjukke slangen i front hard når motoren er varm? Vis den er hard er det trykk i systemet og det skal ikke koke, vis den er myk har du lekasje og da er det bare og finne den, litt trykkluft eller.no i systemet så skal det vel tyte ut der det lekker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

klar for vannpumpeskifte?er nok noe i det Torkjell sier,korken på ekspansjonstanken skal byttes om bilen har kokt!..tremostat bytta i de siste 100k km?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får ny topp i posten i morgen sammen med mange andre deler fra autohausaz.com så skal bytte toppen med en gang jeg får den.

 

Ellers er den slangen der både myk og hard, alt ettersom hva motoren føler for virker det som..merkelig.

Får prøve å få tak i en kompressor i morgen så jeg får pressa litt luft rundt om for å sjekke, mulig jeg må innom biltema å kjøpe meg en liten en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koker det med trykk er det feil på termostat, toppakning, vannpumpe eller andre feil.

Koker det uten trykk på slangen er det bare lekasje og sikkert ingen feil annet en lekasjen i seg selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

klar for vannpumpeskifte?er nok noe i det Torkjell sier,korken på ekspansjonstanken skal byttes om bilen har kokt!..tremostat bytta i de siste 100k km?

 

Jeg må ærlig si at jeg vet ikke når noe har blitt bytta sist på denne motoren, for forrige eier var en 18åring som neppe har hatt råd til å gjøre stort av service..( Men han hadde bilen i en måned før han måtte selge den fordi far hans mente han ikke hadde bruk for en slik bil:P )

 

Så derfor har jeg nå handla inn endel slitedeler som skal byttes så jeg vet at det er gjort. Har planer om å beholde bilen noen år til å da er det like greit å koste på litt så jeg vet det holder.

 

Men ang den termostaten, kan den påvirke slik at vannet faktisk koker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det var ikke for kaldt på en av disse turene da?

 

broren min kjørte over dovrefjell sist vinter med sin S4, når temperaturen sank til minus 25 så frøys vannet i radiatoren og motoren kokte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

åpner den ikke i det hele tatt går vannet tilbake eneste vei det kan...vasrmt vann går opp...men stikk på møller å kjøp deg rs2 regreimsett,og vannpumpe,snurrer litt fortere,og kløler litt bedre...detta får du evt kun på møller..=o)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som det samme som jeg hadde på golfen rett etter at det begynte å bli frost ute...

Da var problemet at frostvæsken jeg hadde hatt på tidligere hadde vært for tynn, så det hadde frosset inni slangene.

Trodde at det skulle smelte når motoren ble varm, men det skjedde altså ikke.

 

Det jeg gjorde var å løsne på alle slangene, slå/riste ut det jeg fikk tak i, og fylte på med glovarmt vann.

Så monterte jeg alle slangene igjen, fylte glovarmt vann på ekspansjonstanken og "pumpet" det rundt ved å klemme på slangene.

Etter 10-20 repetisjoner ble bilen bra igjen...

 

Kan selvfølgelig være noe annet hos deg, men dette er vel kanskje det billigste å prøve først? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må ærlig si at jeg vet ikke når noe har blitt bytta sist på denne motoren, for forrige eier var en 18åring som neppe har hatt råd til å gjøre stort av service..( Men han hadde bilen i en måned før han måtte selge den fordi far hans mente han ikke hadde bruk for en slik bil:P )

 

Så derfor har jeg nå handla inn endel slitedeler som skal byttes så jeg vet at det er gjort. Har planer om å beholde bilen noen år til å da er det like greit å koste på litt så jeg vet det holder.

 

Men ang den termostaten, kan den påvirke slik at vannet faktisk koker?

 

Vis termostaten er defekt kan den:

 

1. Alltid være åpen og motor blir aldri varm foruten lenge på tomgang

2. Alltid være stengt som gjør at bilen koker

3. Åpne å lukke i tide og utide som gjør at den kan koke en dag og være kald en annen dag.

 

Mekonomen har termostat billigere enn møller, biltema har enda billigere. Lett og bytte i bunn og grunn..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koker det med trykk er det feil på termostat, toppakning, vannpumpe eller andre feil.

Koker det uten trykk på slangen er det bare lekasje og sikkert ingen feil annet en lekasjen i seg selv.

 

Det koker med et ganske bra trykk vil jeg si, vannet blir pressa ut under tanken der nivåsensoren er..

 

Men om det er toppakning skal vel olja være vann i eller olje i vannet? lukter heller ikke søtt av eksosen: klø :

 

Har lurt litt på termostaten og vannpumpa. Har fått med meg at disse vannpumpene er noe drit så den gleder jeg meg til å bytte uansett egentlig. Samme pumpa har stått i snart 30000km i mitt eie så er på høy tid at den blir gjort noe med, for jeg tviler sterkt på at det er gjort noe store slitedel bytter på denne bilen av forrige eiere..Har brukt noen tusen nå på å rette opp litt småting her og der:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

rs2 termostaten åpner på 88 grader...s4 åpner på 90-92 og biltema sin ville jeg ikke kosta på meg å finni det ut engang...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det var ikke for kaldt på en av disse turene da?

 

broren min kjørte over dovrefjell sist vinter med sin S4, når temperaturen sank til minus 25 så frøys vannet i radiatoren og motoren kokte.

 

Nå er det faktisk rundt 15-20minus på natta her i hunndalen, men at det skal fryse ved kjøring? hadde jeg egentlig aldri trodd skulle skje når man kjørte?:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis termostaten er defekt kan den:

 

1. Alltid være åpen og motor blir aldri varm foruten lenge på tomgang

2. Alltid være stengt som gjør at bilen koker

3. Åpne å lukke i tide og utide som gjør at den kan koke en dag og være kald en annen dag.

 

Mekonomen har termostat billigere enn møller, biltema har enda billigere. Lett og bytte i bunn og grunn..

 

Den nr.3 du kommer med det minner veldig om bilen min, igår fungerte bilen helt fint etter jeg lufta systemet. Idag kokte den når jeg kjørte en tur..

 

Har en sånn 87-88graders termostat liggende i garasjen, helt ny. Skal prøve å få bytta den i morgen, kanskje jeg er heldig og sparer meg noen tusen på ny topp..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

rs2 termostaten åpner på 88 grader...s4 åpner på 90-92 og biltema sin ville jeg ikke kosta på meg å finni det ut engang...

 

Bilen min kommer aldri opp på 90grader uansett hvordan jeg kjører..ligger på streket før 90 ( er vel 70grader tror jeg).

 

Oljetempen ligger såvidt over 60grader.

 

Så kanskje det kan være den termostaten ut ifra det dere sier: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det faktisk rundt 15-20minus på natta her i hunndalen, men at det skal fryse ved kjøring? hadde jeg egentlig aldri trodd skulle skje når man kjørte?:P

 

det er det klart det gjør :)

 

i 15 til 20 minus grader så trenger ikke termostaten din å være mye oppe, dvs da vil ikke frostveska sirkulere i radiatoren så mye som den gjør når det er varmt ute.

Det kan resultere i att kjøleveska fryser i radiatoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sålenge det er frostvæske på motor'n,SKAL ikke kjølevæska fryse under kjøring!!!motoren er 80 grader-20 er likevel 60 grader,vann fryser først under 0grader,må huske at væska i moroten sirkulerer ut i radiator,og da bli det kalde vannet varma opp..!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sålenge det er frostvæske på motor'n,SKAL ikke kjølevæska fryse under kjøring!!!motoren er 80 grader-20 er likevel 60 grader,vann fryser først under 0grader,må huske at væska i moroten sirkulerer ut i radiator,og da bli det kalde vannet varma opp..!

 

kjører man i 20 minusgrader i 80kmt så har du en kjøle effekt som er langt bedre enn -20 ..

 

Da vil garantert ikke termostaten være oppe lenge nok til att kjølevannet blir varmt nok Ut i radiatoren..

Og en annen ting når du starter opp bilen og til den blir 90 grader så vil faktisk kjølevannet kun være i motoren helt til den åpner seg.

Først da har det gått 15 minutter + HELE natta den sto ute som er nok til att kjøleveska i radiatoren FRYSER vis man har dårlig kjøleveske.

 

 

Broren min sto ute i 25 minus og prøvde å ordne så motoren fikk vann til nermeste bensinstasjon for å fylle store mengder med frostveske på, Siden bilen kokte.

Bilen klarte seg fint rett før det ble 25 minusgrader, og dette varierer med hvor sterk blanding du har med frostveske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg faktisk ikke tenkt på..Jeg skal først bytte den termostaten nå, så skal jeg prøve å trykkteste hele greia for å se om det er noen slanger som slipper ut trykk. Spørs om jeg ikke skal hekte av den radiatoren også å se om den er fryst.

 

Vil takke dere for den hjelpa dere har kommet med til nå!:) Kjempegreier:)

 

Så håper jeg det er noe av de tingene som er nevnt her, for å begynne å skru av toppen på denne motoren er noe jeg ikke har gjort før i tilfelle det er toppakningen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle de originale bensinfemmertermostatene skal begynne å åpne på 87 grader uansett modell, men det finnes ettermarkedsleverandører som leverer til andre temperaturer. Hold deg til 87 grader. :)

 

Det kan godt fryse under kjøring. Jeg hadde begynt med å tømme hele systemet, spyle gjennom, bytte termostat og fylle ny kjølevæske og se om det gjorde saken bedre. Du sier at bilen har trengt etterfylling, og da har trolig en tidligere eier etterfylt med kun vann, og du har en blanding som fryser for tidlig. Temperaturnålen skal ligge rett under 90-streken når motoren er driftsvarm.

 

Fartsvinden gir ikke noe lavere temperatur, den øker bare evnen til å lede bort varme. Skalaen med opplevd temperatur i forhold til vindstyrke er en oppstilling av dette i forhold til varmebortledningsevne fra bar hud. For en bil er -20 samme temperatur uansett om det er vindstille eller orkan, det er kun evnen til å lede bort varme som øker når luftgjennomstrømningen øker.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg kjøre en system-flush å se om det kommer noe gøy ut:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beste er og ta bort slangen fra motor inn i varmeregisteret/torpedoveggen, 1 stk slangeklemme der, og skruen nede til høyre på radiatoren, venstre siden om du står foran bilen. husk og skru av lokket på ekspansjonstanken.

 

Rens skikkelig, dvs tøm, spyl gjennom, fyll med vann kjør bilen varm, gi gass 4-5k rpm vent litt, tøm, fyll rent vann igjen osv, til det ver helt rent det som kommer ut, så tømmer du og fyller f.eks rød frostveske den har 5 års intervall og lettere og se lekasjer da den etterlater seg guffe der det lekker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg blåst gjennom systemet og bytta termostaten. Nå ligger bilen rundt 90grader og oljetempen på ca 70grader. Kan ikke huske at bilen har hatt såpass driftstemp noen gang i mitt eie.

 

Så langt virker alt normalt, endelig! Får virkelig håpe det holder seg sånn nå;D

 

Tusen takk for alle tips dere har kommet med! Ser ut som de hjalp meg ganske godt;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått en rimelig stor vannlekkasje...Det renner ned langs motoren på innsugsiden og ned langs bunnpanna før det drypper nedover. Problemer er at jeg finn IKKE ut hvor det kommer fra. Har dratt til alt av slangeklemmer jeg har sett og det drypper like godt. Ser ut som det kanskje kommer litt i framkant av motoren? Men det er snakk om at ekspansasjonstanken tømmes ganske greit så fort den er full, men motoren koker ikke. Så det virker som det bare er vannet i tanken som blir borte?

 

Det er merkelig hele greia så jeg trenger litt hjelp..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tar du av innsuget kommer du til vannrailen,på vannrailen sitter det tre o-ringer og en "pakning"...vil tro det er der det lekker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.