#1 Skrevet Desember 11, 2008 Som tittel sier, de siste dagene hender de at motoren bare dør helt ut av seg selv. De kan skje når eg står i lyskryss og venter på grønt lys. Merker ingenting, unormalt. Ser bare at batteri symbolet dukker opp i dashen. Og da er motor død, får ikke start igjen. Men visst eg venter ca 10-15 min, så startet bilen helt normalt igjen og kan kjøres inntil neste plutslige stopp. Noen som har vert borti dette? Eller har en anelse om hva dette kan være? Er hvertfall j... irriterende at motoren stopper når det passer seg. Når eg vrir om tenningen så hører eg at bensinpumpen går. Har fått lest ut feilkoder, eneste feilen som var der var noe med dreiemoment. Bilen er en VW Golf 4 1,8T Gti, 2001 modell. Bilen er chippet av TS-Raciing. Setter pris på gode tips, til hva som feiler bilen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 11, 2008 Hmm.. Ingen som har gode råd og komme med? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 11, 2008 17743 - Engine Torque Monitor 2: Control Limit Exceeded P1335 - 35-10 - - - Intermittent 16706 - Engine Speed Sensor (G28): No Signal P0322 - 35-10 - - - Intermittent 16487 - Mass Air Flow Sensor (G70): Signal too High P0103 - 35-10 - - - Intermittent 16705 - Engine Speed Sensor (G28): Implausible Signal P0321 - 35-10 - - - Intermittent Dette er de feilkodene vi fant på motoren:) LMM er skiftet for noen mnd. siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 11, 2008 16706 - Engine Speed Sensor (G28): No Signal P0322 - 35-10 - - - Intermittent 16705 - Engine Speed Sensor (G28): Implausible Signal P0321 - 35-10 - - - Intermittent Viss du er på disse to så er jo det føleren på motoren. om denne er blokkert, eller def s vil ikke den kunne telle at motoren går rundt. på tomgang r luft/bensin flowet ditt til motoren din såpass lavt at motoren ikke vil klarer ikke kontrollere 100% korekt blanding og dør ut. grunnen til at dette ikke skjer ved turtal er MAF føleren din som sier trykket i motoren din og gir bensin der etter.. ville tatt en nærmere titt på denne føre noe annet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 11, 2008 MAF føler, er det noe annet enn LMM? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 11, 2008 (endret) Hvor er denne MAF føler plassert ca? Pris på møller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 11, 2008 MAF føleren er det folk kaller N75 eller no sånnt her inne. MAF = Manifold absolut pressure. er på turbo biler. LMM er luftmasse måler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 11, 2008 N 75 skiftet eg tidligere i år.. Hmmm.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 11, 2008 MAF føleren er det folk kaller N75 eller no sånnt her inne. MAF = Manifold absolut pressure. er på turbo biler. LMM er luftmasse måler. Og du selger chip?!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 11, 2008 MAF er luftmassemåleren (Mass Air Flow) MAP er ladetrykksensoren (Manifold Absolute Pressure - måler trykket absolutt) N75 er magnetventilen som styrer ladetrykket 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 11, 2008 Og du selger chip?!? ?? jeg selger ikke chip... men vidreselger sportec chip.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 11, 2008 (endret) MAF er luftmassemåleren (Mass Air Flow)MAP er ladetrykksensoren (Manifold Absolute Pressure - måler trykket absolutt) N75 er magnetventilen som styrer ladetrykket på Ford (ikke at dette er et ford forum) så heter manifold føleren MAF og masse føleren LMM sorry meg der.. bare for å si Merchedes sitt navn på disse: AMS - Air mass sensor, og porsche - Hotwire.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 11, 2008 Takker for tips så langt, har hvertfall noe og gå etter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 12, 2008 Men hva er grunnen til at eg må vente ca 10-15 min før den vil starte igjen, etter at den har dødd ut? Da starter den helt fint igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 12, 2008 Da bilen stopper av seg selv går du ut og åpner tanklokket ditt sakte. Hører du et schvuupp akkurat idet du åpner ( ala vakum ), er det noe galt med tankutluftingen på bilen din slik at det bygger seg opp vakum i tanken. Da klarer ikke pumpa levere det motoren vil ha for å holde seg igang/du får feil blandingsforhold. Litt luft klarer imidlertid å snike seg forbi tanklokket etter ei viss tid ( i ditt tilfelle 10-15 min ) og motoren kan startes igjen. Min A4 var sånn, men gav seg utslag i at den var håpløs å få startet innimellom. Der var det aktiv kullfilteret som var tett. En Transporter T4 bensin jeg dreiv med på jobb stoppet plutselig og kunne starte igjen sånn som din etter kort tid, mens en annen a4 på jobb bare fusket og ikke ville gå skikkelig i det hele tatt. Alle hadde trøbbel med tett aktiv kullfilter. Garanterer selvsagt ikke at dette er feilen på din bil, men noe å sjekke kanskje.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 12, 2008 (endret) Hvor sitter dette kullfilteret? Dersom N-75 ventil er gåen, så vil vel ikke motor dø ut slik som eg opplever. Da vil vel den lade dårligere, da den går på orginalt turbotrykk. Og om lmm er deffekt så vil vel bilen gå dårlig og fjuske mye. Men det fører vel ikke til at motor dør helt av seg selv? Correct me if im wrong, er hvertfall denne oppfattningen eg sitter med. Etter og ha lest mange tråder der biler fjusker og sliter med turbotrykk. Siste gangen motoren dødde ut, så fikk eg startet bilen på gir. Var umulig og få start da eg vrei om nøkkel. Motor dødde ut ca 3 min etterpå, da eg stod i kø. JÆVLIG ARTIG! hehe. Nødblinken har fått kjørt seg varm i det sist, hehe Takker for tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 12, 2008 Hvor sitter dette kullfilteret?Dersom N-75 ventil er gåen, så vil vel ikke motor dø ut slik som eg opplever. Da vil vel den lade dårligere, da den går på orginalt turbotrykk. Og om lmm er deffekt så vil vel bilen gå dårlig og fjuske mye. Men det fører vel ikke til at motor dør helt av seg selv? Correct me if im wrong, er hvertfall denne oppfattningen eg sitter med. Etter og ha lest mange tråder der biler fjusker og sliter med turbotrykk. Siste gangen motoren dødde ut, så fikk eg startet bilen på gir. Var umulig og få start da eg vrei om nøkkel. Motor dødde ut ca 3 min etterpå, da eg stod i kø. JÆVLIG ARTIG! hehe. Nødblinken har fått kjørt seg varm i det sist, hehe Takker for tips Kullfilteret har jeg faktisk bilde av:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 12, 2008 Hmm. Noen som vet ca pris på kullfilteret? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 12, 2008 hvis han skrur ut tanklokket litt, kan han kjøre med det da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 12, 2008 hvis han skrur ut tanklokket litt, kan han kjøre med det da? Det burde funke som en nødløsning ja. Kjørte iallefall den nevnte T4 på jobben uten lokk for å teste og det funka på den iallefall. Som sagt er jeg ikke sikker på om dette i det hele tatt er problemet på denne bilen men... TROR...filteret koster ett sted rundt 1500 kr hos Møller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 13, 2008 Ok, men du vet ikke ca pris på et slikt kullfilter? Fant ikke det på nbs, eller på mekonomen sine sider. Har ikke ringt Møller og hørt enda. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 13, 2008 Står i forrige innlegg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 13, 2008 Ahh, hehe, må visst banke nedpå mere kaffi eg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 15, 2008 Da er bilen levert på Auto Sentrum. Fikk kjørt bilen bort selv, motor stoppet 4 min etter at eg var kommet frem., stod på tomgang. Gikk ut og skrudde ut tanklokket, kom ingen vakum lyd. Prøvde og starte bilen uten tanklokket skrudde i. Men motor startet ikke. Så får håpe det fixer problemet på auto sentrum, snakket med han som jobber der. Den sensoren som er gåen koster visst bare 1200 kr Mange takk til Ole Jørgen som har hjulpet meg med alt mulig, pirat taxi for meg ++++ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Januar 7, 2009 Jeg kan oppdatere med å si at problemet er løst. Det var den G28 sensoren, eng.speed sensor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...