Anbefalte innlegg

Var å henta min datter igår, køretur på ca 3,5-4km, altså ikke nok til å oppnå full motortemp, men nesten 90g!

Parkerte så utenfor hjemme for å fikse et par ting før jeg skulle videre så bilen gikk på tomgang.

Da jeg kom ut igjen etter ca 10-15min, oppdaget jeg at motortemp. hadde sunket til første strek på instrument, nesten i bunnen.

Det var kald ute her igår, det viste -10g i bilen.

Er dette mormalt at tempen synker såppas? Det blåste fortsatt godt og varmt inne i bilen.

Sitter det noe form for diesel-varmer på disse motorene?

Vet jeg har det på transporteren (firmabil) jeg har.

 

Bilen er en Passat 2001 130hk

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er visst normalt etter hva jeg har hørt. Jeg kjørte ned fra Hemsedalsfjellet i 10 minus for noen uker siden, og da sank tempen til rundt 70-75 grader, tok også en stund til jeg fikk 90 igjen etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var å henta min datter igår, køretur på ca 3,5-4km, altså ikke nok til å oppnå full motortemp, men nesten 90g!

Parkerte så utenfor hjemme for å fikse et par ting før jeg skulle videre så bilen gikk på tomgang.

Da jeg kom ut igjen etter ca 10-15min, oppdaget jeg at motortemp. hadde sunket til første strek på instrument, nesten i bunnen.

Det var kald ute her igår, det viste -10g i bilen.

Er dette mormalt at tempen synker såppas? Det blåste fortsatt godt og varmt inne i bilen.

Sitter det noe form for diesel-varmer på disse motorene?

Vet jeg har det på transporteren (firmabil) jeg har.

 

Bilen er en Passat 2001 130hk

 

 

Mvh

 

Dette er helt normalt, alt her spiller inn, grader ute, grader inne i bilen(klima sikkert)

Min går til tider helt ned i 60 grader men da er det varmt inne i bilen, det er bare motoren som ikke produserere nok varme til varmeapparatet og tempføler samtidlig når den står på tomgang, kjør en litt lengre tur så vil du se at tempen går opp på en 90 grader!

 

Mvh Nils Tore

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar.

Glemte å skrive det at jeg kjørte et stykke etter jeg hadde vært hjemom og tempen ble normal ved kjøring. Men syntes det var litt rart at den ble så lav av å gå å tomgang. Vet diesel motorer produserer svært lite varme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har også en 1,9tdi passat 130HK og 2001 modell. Temperaturen oppfører seg helt likt med deres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min bruler ekstremt lang tid på å få varme i varmapparatet noen som veit ka det kan skyldes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor bra er det egentlig når motoren ikke blir "driftsvarm". Min ligger også mellom 70-90 grader ved normal kjøring. Montere plate foran?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor bra er det egentlig når motoren ikke blir "driftsvarm". Min ligger også mellom 70-90 grader ved normal kjøring. Montere plate foran?

 

Hvis termostaten din funker 100% skal ikke dette ha så mye å si.

Folk som monterer plate foran gjør vel dette mest for att frostveska ikke skal fryse ved ekstreme kulder.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min bruler ekstremt lang tid på å få varme i varmapparatet noen som veit ka det kan skyldes?

 

nå veit jeg ikke helt hvilket tilfelle du har, men hvis du har på vifta på fullt fra du starter opp bilen og helt til den blir varm så bruker den veldig lang tid. lønner seg å ha på vifta på veldig lavt/ikkenoe til du har fått litt varme på motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen aldri blir helt varm kan det skyldes at termostaten står åpen hele tiden, da vil den bruke veldig langt tid evnt aldri bli driftsvarm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Indikatoren i dashbordet mitt går rett opp i 90 ved start, regner med at det ikke skal være slik. Aldri sett den over 90 grader.

Er det tegn på at termostaten må byttes eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Indikatoren i dashbordet mitt går rett opp i 90 ved start, regner med at det ikke skal være slik. Aldri sett den over 90 grader.

Er det tegn på at termostaten må byttes eller?

 

temp føler må byttes evt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var å henta min datter igår, køretur på ca 3,5-4km, altså ikke nok til å oppnå full motortemp, men nesten 90g!

Parkerte så utenfor hjemme for å fikse et par ting før jeg skulle videre så bilen gikk på tomgang.

Da jeg kom ut igjen etter ca 10-15min, oppdaget jeg at motortemp. hadde sunket til første strek på instrument, nesten i bunnen.

Det var kald ute her igår, det viste -10g i bilen.

Er dette mormalt at tempen synker såppas? Det blåste fortsatt godt og varmt inne i bilen.

Sitter det noe form for diesel-varmer på disse motorene?

Vet jeg har det på transporteren (firmabil) jeg har.

 

Bilen er en Passat 2001 130hk

 

Mvh

Aldri i verden om den motoren ble nesten 90 grader ved å kjøre 3-4 km. Ville forundre meg om den ble over 30-40. Tempviseren i de bilene der er ganske optimistiske, kjørte en sånn for en stund siden, etter en tur på cirka 1 mil lå viseren på 90 grader, men ved å kjenne på slangene i motorrommet var det bare pisslunkent. Dette var ved en utetemperatur på 5 pluss. Virker som at føleren er plassert sånn at folk tror det blir fort varme, men virkeligheten er en helt annen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tips til dere. Ny termostat og bytte av tempføler. -Regner med at det er den berømte blå føleren?G62 eller noe sånt?

Er vel ikke noe ukjent at man kan få problemer med disse, og ikke er det noen dyr eller vanskelig affære å bytte dem.

Har selv opplevd at motor aldri ble skikkelig varm, tok lang tid før det ble varme, at varmen varierte veldig opp og ned, og ved alle tilfeller, har det hjulpet å bytte disse komponentene.

:)

 

En annen sak som kan hjelpe, er jo bytting av glødeplugger. Er ettergløding på tdi, så det kan hjelpe en smule.

Og en sak til.. Mange bytter glødeplugger, men få bytter i tilleggsvarmeren som mange har.

Sitter ofte 3 glødeplugger i ei forgrening på vannet for å hjelpe til å få opp tempen.

 

Så, hvis du vet at disse komponentene er gamle, kost gjerne på å bytte det hele.

Termostat, temp-føler, gjødeplugger på motor og tilleggsvarmer og da selvfølgelig også frostvæske.

tipper det vil koste omtrent 2,5-3k for alt sammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden jeg kan lese av motortemp i klimaanlegget kan jeg bekrefte at selv om den analoge viseren står på 90 grader så er tempen (etter digital visning i klimaanlegget) alt fra drøyt 70 grader (etter kaldstart) til over 100 (lange kraftige stigninger med henger). Jeg synes det burde stått "N" (normal) på det analoge instrumentet, "90" er det jo ikke. At instrumentet "faker", dvs ikke viser 100+ er OK, 100+ grader er jo uproblematisk for motoren ville jo stresset mange sjåfører.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meeeen, må legge til at enkelte biler er så vanvittig tynet for diesel, at de ikke utvikler nok varme til å få opp temperaturen i bilen. PÅ de kaldeste dagene, kan vel de fleste diesel-bilene slite.

Kjørte selv en 09 passat blue-motion for et par uker siden, og seriøst, en så ny bil som bare har gått 4000 km, bør jaggu varme bedre, det var -8 grader ute, og bilen trengte nesten 2,1 mil på å nå 90 grader på vannet og 70 grader på oljen. Og selv om bilen hadde nådd "driftstemp, varmet det dårlig inni bilen.

For å si det sånn, jeg har IKKE lyst på en sånn bil om vinteren.

 

Til sammenligning, holder det med halve lengden på min 05 mod passat 130 hk, og da varmer det godt inni bilen også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg også sliter med dette problemet på Poloen da det er import bil. Er ikke tillegsvarmer i bilen så den bruker 2+ mil på å bli varm og hvis du står i kø med bilen etter den er varm blir den kald igjen. Vurderer å montere tillegsvarmer men etter at jeg sjekket prisen på hva det koster må jeg bare vinne lotto først. Men alle norsk solgte biler har tillegsvarmer orginalt etter hva jeg forsto.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.