ABS hjerne og ulåt i tiptronic++

Anbefalte innlegg

98 mod A6 avant 2,4 quattro tiptronic

Hadde bilen på verksted (møller bil gjøvik) for avlesing av feil på ABS enheten, men de fikk ikke kontakt med bilen sa de. Så når jeg tok igjen bilen og satte den i D og skulle kjøre, virket det som ting gikk tregt igang og jeg måtte ha litt gass, så hogg den i inngrep og dro i veien. Pent og pyntelig kjørte jeg et par km og snudde og satte den i R og et enda kraftigere hogg kom. Og den hogg fremover. Da jeg begynte på oppoverbakken med en svak belastning på motoren hørte jeg rasle og skrapelyder under bilen. Kjørte bilen opp på fortauet og lekset opp mange gloser for den hersens bilen. Ingen lyder hørtes på tomgang så jeg satte bilen i 1.gear og kjørte peeeent uten en lyd opp til møller igjen og forklarte problemet, og de skulle titte på den. Da jeg snakket med dem dagen etter så hadde de fått kontakt med bilen og forklarte at problemet lå i ABS enheten både med gear og feilmeldingen. Defekt ABS hjerne.

Men hvordan i all verden kan elektrisk feil lage slike problemer og lage ulåt, og først nå selv om bilen har hatt feilmeling i et par mnd.

Jeg har mekket bil i mange år men ikke automat og elektronikk, men dette høres ikke ut som tull.

Magefølelsen min sier at kassa er gåen for det er 3-og 4 gear som låter mens der napper i 1-2 og R som jeg vet. 5 gear er ikke prøvd.

 

Noen som har noe råd å gi til en som har fått ødelagt julestemningen så det holder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt olje og filter på tiptronic'en ligger en guide her, bruker fort 2-4 timer alt etter hva man har tilgjengelig, er veldig litt egentlig. Kosta ca 1600-1800 for olje og filter + pakning hos møller.

 

Husk og vask bunnpanna godt og rengjør magnetene.

 

Etter oljebytte blir den mindre brå i girene, og skifter fortere.

 

Kassa skal ha oljebytte og filterbytte hver minimum 60k km, vis du ikke får bytta all olja så burde man bytte oftere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ulåta er helt forferdelig og ganske høy, og olja er har ikke gått 60k enda, men jeg har det i tankene å bytte.Låta minner meg om et gåent trøstelager med lameller som rasler. Kan olja være synderen da? Og ulydene kom på moen meters kjøring..

Kassa slurer ikke på noen måte heller. Jeg forstår INGENTING!

Er det noen lagre eller synkroniseringsringer som kan gå fløyten? Eller kan kassa justeres elektronisk så noe kan krasje der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg loddet de ledningene med dårlig kontakt. Men samme feilmelding....og tre pip. Må man nulle ut med verktøy for å fjerne dette?

Tror ikke jeg har vært borti de tynne ledningene, men uten forstørrelsesglass kan jeg ikke være sikker.

Jammen er det tynne ledninger. Gikk greit å lodde, men klarte ikke å tinne så tynn ledning så jeg brukte slik tråd som er brukt til motstander osv i elektonikkdeler. Det skal vel ikke være noe i veien med å bruke det??? Er lo kobberleder....

 

Jeg blir bare mer forvirra jo lengre jeg holder på med denne bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er ABS enheten i orden. Så da gjenstår det å se om det er et gearkassehavari i morgen....: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gearkassa er den samme men nå går den nesten ikke fremover....

Beklager folkens men nå synker Audi i kurs fort.... : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har peiling på sånn ca hvor mye en overhalet gearkasse, eller en brukt gearkasse koster?

Tappet av olja og den var bekksvart...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.