Anbefalte innlegg

Hei

Har søkt litt på forumet her etter relevante svar, men har kanskje ikke søkt på riktig ord?

Jeg bruker å geare oppover en god del uten å clutche.

Gir bittelite gass slik at jeg kan ta bilen ut av gear når den er helt ubelastet og putter den i gir når turtallet synker.

Det blir ingen ulyder eller rykking av dette.

Er man litt følsom med gassen og rask med spaken går dette kjempefint.

Det er veldig sjelden jeg gearer ned slik da det er vanskelig å helt unngå rykking eller "tannpuss".

Men jeg lurer på om gearkassa eller kanskje spesiellt synkroniseringene kan ta skade av dette?

Har kjørt flere hundre tusen km med gamle biler og stadig gjort dette uten noen som helst problem.

Bare lurer fordi jeg har hørt at noen er skeptiske til dette.....: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en ting jeg ble veldig nysgjerrig på, hvorfor gjør du dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe. ja det lurer jeg også på:P

Men treffer du riktig på turtall og du ikke hører ulyder så spiller det ingen trille om du bruker clutch eller ikke.. Eneste forskjellen er at du ikke sliter ut clutchen din:)hehe

Men det er vell ikke akkurat anbefalt: vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du gitt beskjed om dette når du har solgt biler?!?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et slikt spørsmål kan du jo gjerne begrunne, du går jo langt i å antyde at dette er skadelig for girkassa uten å faktisk si det, evt. bevise\begrunne det..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gir du beskjed om at førersetet ditt er full av fis når du selger bilen!

skal ikke være noe som tar skade av dette nei! Eneste at det hendes seg at du raper en gang i blandt og det et jo ikke så sunt i lengden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg gjør akkurat det samme på taxien min. Det er min stille protest mot at han klarer å handle en taxi uten automat!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et slikt spørsmål kan du jo gjerne begrunne, du går jo langt i å antyde at dette er skadelig for girkassa uten å faktisk si det, evt. bevise\begrunne det..

Eneste måten å bevise dette på er å kjøre sånn til noe ryker, og det er ikke noe jeg har tenkt til å begi meg ut på. Kjenner en som for 7år siden solgte en bil hvor han hadde kjørt slik en stund. Girkassen røk første uka nye eier hadde bilen. Jeg ville ihvertfall visst om forrige eier har kjørt sånn eller ikke før jeg kjøper en bil, men da er det vel bare jeg som er l(øye)n som vi sier på sør-vestlandet : smil :

Gir du beskjed om at førersetet ditt er full av fis når du selger bilen!

Hmm, da var vi tilbake til det å bevise at dette er skadelig, ikke tenkt å begi meg ut på det heller ;)

Fis i førersete er standardutstyr, trenger derfor ikke nevnes :P

skal ikke være noe som tar skade av dette nei! Eneste at det hendes seg at du raper en gang i blandt og det et jo ikke så sunt i lengden!

Snakk om å motsi seg selv...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg har som sagt aldri hatt gearkasseproblemer.

Det har hendt at jeg har byttet gearolje, men det er heller av omsorg for bilen enn pga trøbbel: haha :

Jeg tror nemlig at rivstarter og kjappe gearinger spesiellt fra første til andre gear er ti ganger tøffere for kassa enn det jeg gjør.

Bjørnar Støen: Bare en ting jeg ble veldig nysgjerrig på, hvorfor gjør du dette?

Ofte på grunn av ren og skjær latskap: vinke :

Eller fordi jeg holder telefon eller brus eller papirer eller stæsj til barna eller bompenger i ene hånda:p og dermed kan støtte rattet med kneet mens jeg gearer. Dette blir jo vanskelig hvis man skal clutche også..

Gjør selvfølgelig ikke dette hvis trafikkbildet er uoversiktlig eller krevende, men her kommer altså latskapen inn:o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort dette flere ganger selv, mest med skrapbiler, men syns det er mer slitsomt å få det til å treffe enn å clutche! Ikke noe er så vondt å høre på som gearkasseraping! Lettere desto slappere kassa er!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo bra for girkassa og kvesse tenner av og til, man vil jo ikke at gir tannhjulene skal bli rundt så bra og bomgire så man sliper det litt:P

Er vel ikke noe skadelig foruten når du er uheldig og treffer feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg gjør akkurat det samme på taxien min. Det er min stille protest mot at han klarer å handle en taxi uten automat!

hahaha, likte den;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakk om å motsi seg selv...

Er ikke skadelig å kjøre en bil i 200 for karroseriet, men om du kjæsjer er det skadelig!

Dvs. ikke noe å anbefale, men så lenge du ikke raper når du gjør det er det ikke skadelig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt til bil med automat da vel..: smil :

Da slipper du hele problemstillingen : haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synkringene er laget for å drive en akseltapp og en clutchplate, ikke en hel motor med svinghjul.. Derfor er det 'skadelig' selv om det sikkert går bra en lang stund. Dette er noe jeg til nød har foretatt når clutch er defekt og jeg *må* hjem, men ellers er det faktisk en grunn til at den tredje pedalen er der for oss uten handicapgir! :D

På en 'dogshift'-kasse er det en annen sak, der er synkringene erstattet av større tenner som drives inn i hverandre, så der er det ikke så stort problem.

Men klarer du å tilpasse motorhastigheten så bra at du 'slipper' å clutche, kommer du aldri til å ha girkasseproblemer hvis du også bruker clutchen! ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp deg en moped, alt uten rettskorne drev er da bygget for en clutch!!! he he

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Girer ofte uten å clutche på firmabilen ,både opp og ned :)

Sjelden jeg har varetelling på tannhjulene , finner det lettere på en bil med litt større dieselmotor og kort turtallsregister :)

Hvorfor??

Tja...nei... , Kjørte med en halvveis av Clutch-wire ei stund, og brukte kun clutch for å ta løst for å spare wiren.

Så det ble til vane med firmabilen :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.