Ur-S4, V8, Er det mulig å bytte ut ABH med PT?

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har akkurat kjøpt brukt V8-er til S4-en, og oppdager når eg har fått motoren at den er stempla PT i stedet for ABH som min er. Selger bedyrer at den kom fra en Ur-S4, noko eg ikkje har nokon grunn til å tvile på.

Spørsmålet så er om Ur-S4 har blitt levert med PT motor orginalt, eller er det har blitt bytta motor tidligere?

 

Vil denne motoren passe rett inn i min, både mekanisk og elektrisk?

Kva med biltilsynet? Må dei varslast? bil vises?

 

Eg er klar til å foreta motorbytte i morgon, så eg håper nokon kan svare fort og gale i kveld....

 

Mvh Kristian S.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PT er en 3.6-liter fra Audi V8. Passer nok inn og funker, men den har 250 hk/340 Nm i stedet for 280 hk/400 Nm som det er en ABH.. ;) Bonusen er en del lavere forbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PT er en 3.6-liter fra Audi V8. Passer nok inn og funker, men den har 250 hk/340 Nm i stedet for 280 hk/400 Nm som det er en ABH.. ;) Bonusen er en del lavere forbruk.

 

Går ut fra han må bytte hjerne til den som hører til 3.6L og da? Eller er dyser likt? Samt tenning, dysetider, etc... at de går om hverandre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom nummeret under motorkode er produksjonsnummer, så veit ikkje eg om denne motoren er noko å satse på...

12122008774.jpg

12122008776.jpg

Min motor er stempla med 008347

Denne motoren er stempla 000036

mao en veldig tidlig produksjon???

Nokon som kan bekrefte mistanken min?

 

I tilfelle er det heilt sikkert ikkje en 1993 modell motor... men 1989?

 

Hmm... 340Nm i stedet for 400Nm... det må merkes det...

DET frister lite å putte i grombilen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo kjøpe 2,5 tdi går greit til og være diesel. Nei få tak i en V8 fra S8 340hk eller S6+ med 326hk :) Og mindre feil på dem enn S4/S6 C4 V8

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo kjøpe 2,5 tdi går greit til og være diesel. Nei få tak i en V8 fra S8 340hk eller S6+ med 326hk :) Og mindre feil på dem enn S4/S6 C4 V8

Hehe... diesel blir det ikkje i denne... får da vere måte på lobotomering...

 

Ja har du en S6+ motor til meg så skulle eg gjerne tatt den...

Berre så synd at det koster så mykje å bli huka med meir motoreffekt (2 år på norske skilt)

 

Eg trudde eg kjøpte en 93 mod ABH med 160'km... Den skulle kunne vart i mange år tenkte eg... Skuffende å oppdage at det er noko heilt anna eg har fått tilsendt...

 

Får sjå kva eg gjer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

280hk men man kan vel ha pluss/minus 15% uten og betale/godkjenne bilen på nytt.

 

Og hvordan i all pokker skal du greie og bli stoppa og skryte deg til at du har "trimma" din V8 så du må betale avgift? Sikker på at om du prøver tror dem ikke på deg uten og se turbo eller kompressor:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten er din motor defekt? Eller hva er galt siden du skal bytte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten er din motor defekt? Eller hva er galt siden du skal bytte?

 

Tør nesten ikkje seie det, men det har med frost å gjere... :o

Mest sannsynlig berre vannpumpa, så det blir nok den eg bytter i morgon og ikkje heile motoren.

Grunnen til at eg ville bytte no var at motoren er generelt slitt, og kom gjennom EU-kontrollen med eit nødskrik for eit år sidan pga høge avgasser... går sikkert ikkje neste gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overhale den da, kjøp en billig motor hiv den i og ta deg god tid på din og fikse den tipp topp :) Vis det ikke er slitte sylindervegger, da er den vel så godt som død:/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overhale den da, kjøp en billig motor hiv den i og ta deg god tid på din og fikse den tipp topp :) Vis det ikke er slitte sylindervegger, da er den vel så godt som død:/

 

Hadde planer om det ja... får sjå når garasjen står klar. Stålforinger neste da...

Men eg ser her er en 1997 S8 motor/kasse++ for salg.... S4 med tiptronic kasse hehe... ;)

Hadde eg berre hatt tid.... : mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at om man bytter til en nyere motor fra A8, S8 eller S6 Plus må man også ha med hele ledningsnettet og har kort sagt en helvetes jobb foran seg, da det knapt nok er en ting som er likt i det elektroniske. Det enkleste er å skaffe en nyest mulig motor med fordelertenning, altså AEC fra C4 S6 (IKKE S6 Plus), den passer rett inn på det eksisterende.

 

Den motoren du har der er trolig en byttemotor, de får ikke nye nummer av det, men den andre merkingen kan tyde på noe slikt. Sannsynligvis er den motoren helt fin, det er bare litt kjipt med såpass mye lavere effekt, vil jeg tro.. ;) Når det gjelder motorstyring skal det gå greit overens mellom 3.6 og 4.2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at om man bytter til en nyere motor fra A8, S8 eller S6 Plus må man også ha med hele ledningsnettet og har kort sagt en helvetes jobb foran seg, da det knapt nok er en ting som er likt i det elektroniske. Det enkleste er å skaffe en nyest mulig motor med fordelertenning, altså AEC fra C4 S6 (IKKE S6 Plus), den passer rett inn på det eksisterende.

 

Den motoren du har der er trolig en byttemotor, de får ikke nye nummer av det, men den andre merkingen kan tyde på noe slikt. Sannsynligvis er den motoren helt fin, det er bare litt kjipt med såpass mye lavere effekt, vil jeg tro.. ;) Når det gjelder motorstyring skal det gå greit overens mellom 3.6 og 4.2.

 

Takker... problema rundt annet ledningsnett på S8 var eg klar over, så derfor er denne løysinga uaktuell no. Gøy hadde det vore dog...

 

Veit du om det stemmer at der er annen legering i aluminiumen på PT i forhold til ABH? Har fått eit inntrykk av at det gjennom div. forumposter, men ingen som veit med sikkerhet. Er det noko anna enn Nikasil i denne?

I så tilfelle kan det vere eit argument for å bytte... ?

 

Finnes det noko register å søke i der man kan finne ut historien til en motor?

 

No i morgentimane haller eg til å fikse den eg har....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

O'JUL MED DIN GLEDE.... PÅ FORSKUDD! :):):)

 

Det var visst berre varme bilen trengte!

Den sto innendørs i natt, og med eit fulladet batteri var det berre å starte opp!

Der var ingen stor dam under bilen i dag tidlig, så da konkluderte eg med at ingen frostplugger var poppet ut. Startet opp, og kunne med "eit snev av lettelse" kjenne at der kom varme i kupeen! Dermed var ikkje vannpumpa gåen helder som eg frykta! Kjørte den varm, tappa av alt gamalt vatn, skylte gjennom med 10 liter ferskt vatn, og hadde til slutt på så mykje kjøleveske som eg fikk plass til, ca 3,5l.

 

Tida får vise om noko anna har skjedd.... Fingers crossed....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kristian: Ser du kommer fra Herøy..

Har ikke sett bilen din, tror jeg...

 

Hvor i Herøy bor du ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kristian: Ser du kommer fra Herøy..

Har ikke sett bilen din, tror jeg...

 

Hvor i Herøy bor du ?

 

Bur i Dragsund. Er sjelden ut i "våje", da vi henvender oss andre veien (ulstein/Hareid) pga jobb og familie.

Bilen er heilt anonym, nesten kjedelig, men går godt... ;)

Perfekt jobb-bil... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan bare si at V8-motorene ikke har noen frostplugger. Fryser det, har man enten flaks eller total uflaks.. ;)

 

Ellers er 3.6 velsignet med et stort sett vesentlig lavere oljeforbruk og også lavere bensinforbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3,6 har vel anna "legering" i sylinderveggene.. har ikke hørt om en 3,6l med høyt oljeforbruk...:) men så er det jo det lille ekstra i 4,2en da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.