#1 Skrevet Desember 13, 2008 Har netopp knekt 3 hjulbolter høyre framhjul. Årsak: Bremsestøv på hjulboltkon og felg. Forklaring: Har i lengre tid slitt med å måtte etterstramme hjulboltene (hver dag) på mine vinterdekk/felg. De boltene som må etterstrammes har fått et svart belegg (som ligner på bremsestøv) på kontaktflaten med felgen (les kon flate på felg). Etter litt mange KM samme dag uten etterstramming måtte det selvfølgilig sje, 3 knekte hjulbolter, ødelagt felg! Hvordan i pokkers har jeg fått bremsestøv el. lign. på noen av disse boltene? Noen som har fornuftige forslag? Eller vært borti lignende! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 13, 2008 Kjipt med knekte bolter og ødelagt felg...! Men det er merkelige greier at bremsestøv skal kunne forårsake noe slikt, det høres ikke særlig plausibelt ut i mine ører, her er det nok noe annet som ikke stemmer helt.... du er sikker på at felgen var i god stand (bolthull, navhull, anleggsflate for kon) at du har korrekte bolter til felgen (lengde, gjengestigning, kon), at gjengene i navet er iorden, at felgen ligger helt innpå navet, og at felgen faktisk passer korrekt på navet (m/ evt mellomring)? Hvis ikke vil jo felgen hvile på hjulboltene, hvilket den ikke skal gjøre. Hjulboltenes eneste oppgave er å holde felgen fast til navet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 13, 2008 Nav og gjenger/stigning er iorden. Kon på bolter ser ut til å stemme overens med felg. Felgene var kjøpt nye og levert med tilhørende bolter for mindre enn ett år siden. Knapt nok rullet mer enn 100 mil. Mulig teori kan være at kontaktflate mellom felg og nav ikke er god nok. Skal undersøke dette litt nærmere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 13, 2008 Høres mer ut som boltene er blitt overtrekt og strukket mer og mer til de har blitt så svake at de har knekt. Se om avstanden mellom gjengene blit lengre jo nærmere bruddet på bolten du kommer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 13, 2008 Høres mer ut som boltene er blitt overtrekt og strukket mer og mer til de har blitt så svake at de har knekt. Se om avstanden mellom gjengene blit lengre jo nærmere bruddet på bolten du kommer. var nettop det jeg tenkte og.. strekte bolter har feil gjengestigning. så mest sannsynlig er disse boltene dratt til for hardt og derfor løsner pga stigningen.. til slutt er disse strukket som mye at stålet/godset i bolten ryker pga tretthet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 29, 2008 Da er saken løst! Feil ved felgen (produksjonsfeil) førte til at det ikke var 100% kontakt mellom felg og nav. Dette førte til knekte hjulbolter. Felgen er nå byttet og alt er som det skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...