Hva er en aktiv kullbeholder?

Anbefalte innlegg

Har i det siste lagt merke til at når jeg kommer hjem fra jobb og skal parkere bilen min, hører jeg at det "tikker" veldig fra motoren. Fant ut at det kommer fra en "boks" som står på passasjer siden. Var inne i ETKA og fant ut at dette var en aktiv kullbeholder.

 

Derfor lurte jeg på om det var noen som kunne fortelle meg var dette er for noe, og om det er riktig at den skal tikke veldig når bilen er varm. Bilen det gjelder er en Golf IV 1,6 bensin, hvis det har noe å si.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har vært omtalt før på forumet så jeg tillater meg å gi en veldig kort forklaring:

Det er en beholder hvor bensindamp fra bensintankavluftingen samles opp. Motoren trekker inn denne dampen og forbrenner den, og mengden luft som trekkes gjennom beholderen bestemmes av en taktventil (den du hører). Det er normalt at det tikker med andre ord.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kjemperaskt svar!

 

Da trenger jeg ikke å bekymre meg for at det er noe som er feil ihvertfall... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kay..MÅ den være der? Kanskje litt risky å slippe bensindamp ut men..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, den MÅ ikke være der. Men taktventilen må kanskje være der, kan hende motorstyringa kaster feilkode om den blir fjernet. Eneste konskvensen av å fjerne den er at bilen blir lettere (pluss at miljøet bla bla - har du dårlig samvittighet?).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du kopler bort bare ventilen som tikker så kan du risikere at katalysatoren ryker pga for mye bensindamp i eksos.

Det er faktisk derfor den tikker.

Nar du kjører så er ventilen åpen hele tiden fordi motoren da får nok luft via gasspjeldet.

Hele dette systemet er laget for at bilen skal være mer "miljøvennlig" og ikke slippe bensindamp ut i luften, men brenne den opp i motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kay..MÅ den være der? Kanskje litt risky å slippe bensindamp ut men..

 

Det "må ikke" være der, men da har du jo tankutluftingen i motorrommet og det er vel en smule risky med tanke på gnister ol. Man vil vel unngå brann/eksplosjon i bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det "må ikke" være der, men da har du jo tankutluftingen i motorrommet og det er vel en smule risky med tanke på gnister ol. Man vil vel unngå brann/eksplosjon i bilen.

 

Hvis det begynner å brenne i motorrommet er den uavluftede kullfilterbeholderen/lufteslangen som ligger bak forhjulet den minste bekymringen du har :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det begynner å brenne i motorrommet er den uavluftede kullfilterbeholderen/lufteslangen som ligger bak forhjulet den minste bekymringen du har :)

 

Tror du missforsto meg der. Jeg mente at utluftingen kan føre til brann.

 

Ikke at det har noe betydning hvis det brenner allerede (andre brannårsaker)

 

Ps. Hvis man tetter denne utluftingen blir det vakum på tanken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ja jeg uttrykte meg litt klønete der.

Hvis noen har tenkt å gjennomføre slike tiltak på bilen er det vel nærmest å forvente at man tenker gjennom hvor bensindampen nå skal ta veien. Som sagt ligger enden av røret ofte skjermet fra motorrommet og i de tilfeller det ikke gjør det er det jo en smal sak å arrangere dette. Å fjerne bilens inntrekk av luft fra kullfilterbeholderen vil nok ikke gjøre bilen til en tikkende bombe, så store mengder gass er det ikke snakk om. Så som alltid: har du hodet med deg går det bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.