Spm om utveksling på S4/S6

Anbefalte innlegg

I forbindelse med vurdering av overgang fra automat til manuell på S4 lurer jeg på hvor mange omdr/min motoren har ved 100 km/t på høyeste gir på 5-trinns og 6-trinns manuell og på 4-trinns automat.

 

Jeg lurer også på hvor mange km/t man har ved 6000 omdr/min i hvert av girene oppover.

 

Noen med S4 og S6 type C4 som kan teste og svare?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert, Anders.

Da trenger ingen å teste:)

 

Det er fare for at S4'en får 2,5 tdiQ kasse.....

1. og 2. gir er praktisk talt like som bensingirene.

3. gir er noe høyere enn 2,2 kasse (5 og 6 trinns) men litt lavere enn 4,2 kasse

4. gir er litt høyere enn 200 20V kasse, noe høyere enn 4,2 og en del høyere enn S4/S6 (5 og 6 trinns)

5. gir er litt høyere enn 200 20V kasse, noe høyere enn S4 5 trinns og mye høyere enn S6 6 trinns.

6. gir er mye høyere enn 4,2 og veldig mye høyere enn 2,2 S4/6

 

1-5 er ikke langt unna 200 20V, og deretter har man et mye høyere 6. gir til bensinsparende langkjøring.

 

Så 1-3 hvor man skal akselerere er omtrent som bensin, mens 4-6 har lengre steg og passer utmerket til roligere langkjøring, høye hastigheter og lavt forbruk.

 

Teoretisk toppfart ved 6000 omdr i alle gir (den har med vognkortregistrert effekt på 280 hk ikke mulighet til å trekke så langt på de høyere gir....)

Gir - km/t med std hjuldim

1-49

2-89

3-140

4-198

5-260

6-329

 

Har tidligere hatt 5 trinns dieselkasse i 77 mod 100 5E, der var tilsvarende teoretiske toppfart i 5. gir 270 km/t og den var brukbart kjørbar. Måtte opp i 80 for at 5. gir skulle brukes.

 

Noen med rundt 300 hk i 2,2 som har noen kommentarer til kjørbarhet med slik kasse så fyr løs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved 89km/t på 3. gir, hvilket turtall har du da?

 

Edit: Glem det... Hvis det er 6.trinns TDIQ kasse har man ca 3650omdr... Som skulle være greit for å fortsatt ha skikkelig turbotrykk...

Eneste jeg kan tenke på er at om man faller til under ca 3000rpm ved girskifte, vil man muligens få litt ventetid på å få opp trykket igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.