#1 Skrevet Desember 15, 2008 Hadde en liten diskusjon tidligere i dag - hva skjer om man fyller litt 98 oktan på en bil som kjører på 95 oktan? - Om man fyller 10 liter med 98 og resten av tanken 95? - 50/50 med hver? - Kun 98? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 15, 2008 Prøv denne tråden http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=119365 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 15, 2008 Skjer sikkert ingening. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 15, 2008 Ingen problemer med å gå opp på 98 oktan på en bil som kjører på 95 oktan. Men fyller du 95 oktan på en bil som skal ha 98 oktan kan du fort få problemer med tenningsbank. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 15, 2008 fyll til og med 50/50 med E85, og du vil bare merke at den går bedre og er vanskeligere å starte pga etanolen ikke er lett å tenne når det er minus grader ute. 4+ tenner den lett. 98oktan på en 95oktan bil vil bare medføre ørlite jevnere gange på motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 15, 2008 Ingen problemer med å gå opp på 98 oktan på en bil som kjører på 95 oktan. Men fyller du 95 oktan på en bil som skal ha 98 oktan kan du fort få problemer med tenningsbank. Leste i NAFs medlemsblad Motor at en av NAFs tekniske eksperter uttalte seg om oktantall. I følge ham kunne man gjerne kjøre 92 oktan på en bil som var beregnet på 98 oktan. Motoren ville ikke ta skade, selv om det kunne komme en del ubehagelige lyder... På en bil med bankesensor kan den nok såvidt trekke tenningen nok, men på en bil uten bankesensor er jo et slikt råd galskap. Trodde det var ment som spøk, men det var ikke aprilnummeret.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 16, 2008 Mener det står (i tanklokket) at bilen min skal ha 90-95 oktan, men jeg fyller stort sett 95-98. Har prøvd 92oktan fra jet en gang og da gikk bilen merkbart dårligere enn med 95oktan. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 16, 2008 Jeg trodde at motorstyringa kompenserte for endringer i oktantallet... Skulle derfor ikke være noe problem å kjøre på høyere oktan. Med bankesensor og alt annet på plass er dette helt greit og du vil nok stort sett få litt mer effekt ut av motoren. Men du vil nok merke litt forskjell med slappere bli av lavere oktan(92 f.eks). Motoren klarer jo ikke å forbedre bensinen. Bare sørge for at motoren ikke kvelder... Man skal vel huske at mange steder i verden har de bensin med betydelig lavere oktantall enn her i Norge. For eksempel USA. Går helt fint det, men de får ut mindre effekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 16, 2008 Jeg trodde at motorstyringa kompenserte for endringer i oktantallet...Skulle derfor ikke være noe problem å kjøre på høyere oktan. Med bankesensor og alt annet på plass er dette helt greit og du vil nok stort sett få litt mer effekt ut av motoren. Men du vil nok merke litt forskjell med slappere bli av lavere oktan(92 f.eks). Motoren klarer jo ikke å forbedre bensinen. Bare sørge for at motoren ikke kvelder... Man skal vel huske at mange steder i verden har de bensin med betydelig lavere oktantall enn her i Norge. For eksempel USA. Går helt fint det, men de får ut mindre effekt. Oktantallet i USA tilsvarer ikke det samme oktantallet som her i Norge. 87-oktanen du får i USA tilsvarer det samme som 95-oktan i Norge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 16, 2008 (endret) Oktantallet i USA tilsvarer ikke det samme oktantallet som her i Norge. 87-oktanen du får i USA tilsvarer det samme som 95-oktan i Norge. Slik jeg har forstått det er oktantallet kun en referanse på hvor mye kompresjon bensinen tåler. At 95 oktan ikke nødvendigvis inneholder 95% oktan, men andre tilsetningsstoffer/kjemikalier som øker oktantallet (altså evnen til å komprimere). Et eksempel er at vi har bensin med oktantall på f.eks 110 (race-fuel). Så hvordan 87 oktan (USA) kan tilsvare 95 oktan (Norge) ser jeg ikke helt sammenhengen i.. Med mindre de oppgir antall prosent oktan i blandingen, uten å nevne desse kjemikaliene som kan øke oktantallet. Edit: Håh! Jaggu tok jeg feil.. 93 oktan i USA tilsvarer 110 oktan i Norge.. Faen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 16, 2008 Slik jeg har forstått det er oktantallet kun en referanse på hvor mye kompresjon bensinen tåler. At 95 oktan ikke nødvendigvis inneholder 95% oktan, men andre tilsetningsstoffer/kjemikalier som øker oktantallet (altså evnen til å komprimere). Et eksempel er at vi har bensin med oktantall på f.eks 110 (race-fuel). Så hvordan 87 oktan (USA) kan tilsvare 95 oktan (Norge) ser jeg ikke helt sammenhengen i.. Med mindre de oppgir antall prosent oktan i blandingen, uten å nevne desse kjemikaliene som kan øke oktantallet. Edit: Håh! Jaggu tok jeg feil.. 93 oktan i USA tilsvarer 110 oktan i Norge.. Faen! Nix, 93 oktan i USA tilsvarer ca. 97 oktan i europa 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 17, 2008 Slik jeg har forstått det er oktantallet kun en referanse på hvor mye kompresjon bensinen tåler. At 95 oktan ikke nødvendigvis inneholder 95% oktan, men andre tilsetningsstoffer/kjemikalier som øker oktantallet (altså evnen til å komprimere). Et eksempel er at vi har bensin med oktantall på f.eks 110 (race-fuel). Så hvordan 87 oktan (USA) kan tilsvare 95 oktan (Norge) ser jeg ikke helt sammenhengen i.. Med mindre de oppgir antall prosent oktan i blandingen, uten å nevne desse kjemikaliene som kan øke oktantallet. Edit: Håh! Jaggu tok jeg feil.. 93 oktan i USA tilsvarer 110 oktan i Norge.. Faen! I Europa er oktantallet en "motstandsverdi" på bensinen, målt på tomgang. I USA er dette tallet ett gjennomsnitt av hva "bensinen tåler" på tomgang og en satt verdi pådrag/påkjenning (turtall på motor). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 17, 2008 Er det slik at jo høyere oktantall, jo bedre? Eller er det et område man bør holde seg til? Hva med å fylle 102oktan for så å fylle 98 når det er 20 liter igjen med 102, funker det fint? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 17, 2008 Fungerer nok det, men var ikke høye oktantallet du fikk vs 98 med det da.. 100 kanskje.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 17, 2008 Er det slik at jo høyere oktantall, jo bedre? Eller er det et område man bør holde seg til? Hva med å fylle 102oktan for så å fylle 98 når det er 20 liter igjen med 102, funker det fint? Bruk de blå pumpene som det står bioetanol på... E85 har effektiv oktan på ca 116 og kan fort gi 10% mer effekt og en massiv økning i moment (25% på min bil) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 17, 2008 Espen: Kan jeg prøve og fylle 1/5 - 2/5 E85 på bilen min uten at jeg må dyse opp ol? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 17, 2008 Espen: Kan jeg prøve og fylle 1/5 - 2/5 E85 på bilen min uten at jeg må dyse opp ol? Med chippet ECU ville jeg vært forsiktig. Installer bredbåndslambda først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 17, 2008 Bruk de blå pumpene som det står bioetanol på...E85 har effektiv oktan på ca 116 og kan fort gi 10% mer effekt og en massiv økning i moment (25% på min bil) slikt har vi dessverre ikke her enda (tror jeg) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 17, 2008 Bruk de blå pumpene som det står bioetanol på...E85 har effektiv oktan på ca 116 og kan fort gi 10% mer effekt og en massiv økning i moment (25% på min bil) Så dette er noe alle bensin-biler kan gjøre uten noen som helst modifikasjon? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 17, 2008 Så dette er noe alle bensin-biler kan gjøre uten noen som helst modifikasjon? Bensinsystemet må ha kapasitet for å øke flowen med 30-40%. Bredbåndslambda for å kunne tune inn riktig AFR er etter min mening og påkrevet. Det går en del diskusjoner ang. E85 på forumet, mye bra info der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 23, 2008 (endret) Hadde en liten diskusjon tidligere i dag - hva skjer om man fyller litt 98 oktan på en bil som kjører på 95 oktan?- Om man fyller 10 liter med 98 og resten av tanken 95? - 50/50 med hver? - Kun 98? Hei, nå har jeg lest innleggene som har kommet inn på denne tråden. Det heter at du skal høre (eller lese i dette tilfellet) mye før ørene (her: øynene) detter av, men nå må jeg si det er like før (det gjelder ikke alle innleggene, men en del av de). Det egentlig litt synd for forumet at mange "slenger inn" meninger og teorier om ting de helt tydelig ikke har kompetanse på. Samtidig er det mange som har gode og seiøse innlegg så det er ikke alltid like enkelt å finne det riktige svaret på spørsmålet som stilles. Det har vært flere tidligere diskusjoner på forumet om dette tidligere og her kommer to lenker hvor du vil finne en del interessant lesning, men også i disse trådene må du selv velge hvilke innlegg du finner mest troverdige. En del artige diskusjoner er det i alle fall ) http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=68411&highlight=Sk%E5rdalsmo http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=75308&highlight=Sk%E5rdalsmo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...