#1 Skrevet Desember 16, 2008 Hei! Trur det bygynner å bli på tide å få bytta hjullagra framme på min vw jetta 91 mod. Lurte på om noen hadde kunnet tatt dette på ''kveldstid'' for meg evt vet om et litt rimlig og greit værksted? Bor i larvik og har kjøpt lager til begge sider.. Siden man trenger vel lagerpresse, momentnøkkel etc? Hvis noen har et triks eller to som gjør jobben litt lettere takker jeg for råd, frister ikke å være uten bil i lengre tid nå Mvh: Mats 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 16, 2008 Demontering av hjullagerhusene er relativt enkelt, men du trenger bant annet "gaffel" til å få løs bære og styrekuler. Ikke løsne bærekula fra bærearmen (da må du ta forstillingskontroll i etterkant) Du trenger nytt: 2 stk Drivakselmutter 171407643A 2 stk styrekulemutter N 90635001 6 stk låsemutter N 10286102 (4 til støtdemperben og 2 til festeskruen til bærekule) 4 stk låsering N 90329301 (1 på hver side av hjullageret) Press ut spindel først og deretter hjullager (fra baksiden av hjullagerhuset) ta bort låseringene først. Monter nye lager i motsatt rekkefølge. Dette bør gjøres med hydraulisk presse for å sikre at lagrene ikke kommer skjevt ut/inn. Du kan høre med en yrkeskole (mek-avd) i nærheten om hjelp til å presse ut/inn lagrene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 16, 2008 Hei, takk for svar Kikka litt i haynes boka, hørtes ikke så vanskelig ut nei... men tror nok ikke jeg rekker annet enn å få en på verksted til å kikke på det. (jobber for mye om da'n) Larvik Bilværksted skulle ha ca 1400 for å bytte av lager på begge sider.( uten lager) Syns ikke det virker så gærli prismessig iallefall. Ska Helt ned til vestkysten i danmark lille julaften så frister ikke å kjøre med trøtte hjullagre helt dit 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 17, 2008 Det var billig, jeg må ut med 3500 for begge sider på min S4 i Tønsberg-området.. (Og det er 1500 under Møller som ikke hadde tid før over nyttår..) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 17, 2008 ja, ikke gæli pris det Vil tørre og påstå at det meste blir ''billigere'' på en 91 mod Jetta i forhold til en s4 da og det var uten lagra, de har jeg handla fra før.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 17, 2008 gjør du det selv er det vesentlig billigere plutselig og du mååå ikke bytte alle mutterene, men den på akselen og evt. de du ser ikke er i god form bør byttes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 18, 2008 De fleste verksteder har presse som gjør jobben uten å ta av fjærbeina, men tar man ut beinet, er jeg enig i at dette er en relativt smal sak.. Jeg bytter alle mutre og bolter Bentley'en anbefaler, de koster ikke stort, og ruster ikke fast til neste gang.. Prisen jeg fikk var uten lagre og senterbolter, (de spesielle strekkboltene alene koster over 100/stk uten rabatt!!) og lagrene kjøpte jeg komplett (har brukt bolten alt..) fra US for $36 pr stk for noen år siden.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 19, 2008 Ja, skulle nok klart det på egenhånd men siden jeg stikker til danmark på tirsdag blir det knappt med tid. Har ikke handla en eneste julegave engang =/ Er jo leenge til jul, eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...