Temp.måler vs. faktisk temperatur

Anbefalte innlegg

Har lekt meg litt med de skjulte menyene i klimakontrollen, bl.a. med avlesing av motortemperatur. Se f.eks. at

 

- motortemperaturen ved start er ca 20 grader høyere enn utetemperaturen ved bruk av motorvarmer (ikke så overraskende)

 

- ved start av kald motor: Når temp.måleren (analogt instrument) når 90 grader så er motortempen iflg klimadisplay kun 73-74 grader (men fortsetter opp til 90)

 

- når temp.måleren (analog) viser 90 grader i kraftige lange stigninger så kan motortemperaturen være 105 grader (dette visste jeg fra før, her har vel produsenten "overstyrt" målingen for at sjåføren ikke skal få panikk, 105 grader under trykk er jo ikke noe problem i fohold til koking)

 

Men hva er poenget med å vise 90 grader i analog temp.måler når motoren faktisk ikke er så varm? (under varmkjøring)

 

Og burde det ikke heller stått N/Normal i stedet for 90 grader?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.