Hvilket oljemerke skal eg velge som er veldig bra?

Anbefalte innlegg

Eg har alltid kjørt Valvoline på Allroaden og Poloen, men nå selges dette ikkje lenger der eg kjøpte det og må finne ny oljelevrandør. Har sett litt på Fucks, er dette noko tess? Har og sett på agip, men dette ser ut som eit billigmerke så er usikker på kvaliteten.

 

Motorene det gjelder er 2.5 TDI og 1.4 tdi DPF.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velg et merke og type med VW spesifikasjonen som er oppgitt i instruksjonsboken. Om oljen heter Valvoline, Havoline, Mobil1, Esso, Castrol, Shell, Statoil, Agip, Fuchs, Fina, Elf, Total, Felleskjøpet, etc. betyr ingenting så lenge oljen har spesifikasjonen som motor krever.

 

Fuchs er ikke bedre eller dårligere enn noen av de andre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vidar Strand, VS Motor kjører på AGIP, og det er bevis nok for meg, ang kvaliteten.

Bruker AGIP selv og er meget fornøyd.

Ta kontakt med Lars Georg Storsletten for kanonpriser.

Billig og bra.

Ellers er jeg enig i det som Bård skriver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har og sett på agip, men dette ser ut som eit billigmerke så er usikker på kvaliteten.

 

Det er billig bare på grunn av den gode rabatten Lars Georg gir. Jeg bruker KUN Agip på alle 4 bilene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker også kun Agip på mine biler. Jeg er veldig fornøyd med den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er og storfornøyd med Agip (10w60), og skjønner ikke hvorfor den skulle ha "billigmerke" stempel. Agip er en meget annerkjent produsent av olje for motorsport de siste 30 årene. http://www.e-pages.dk/daek/46/

 

vi har og gode priser her på forumet gjennom lars georg, som petter nevner

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørt mye bra om Agip, men er skeptisk til 10w60 på vintertid, spesielt siden jeg har mye småkjøring.

Kommer trolig til å fylle Castrol 5w50 på min, den duger fint både til sommer og vinter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørt mye bra om Agip, men er skeptisk til 10w60 på vintertid, spesielt siden jeg har mye småkjøring.

Kommer trolig til å fylle Castrol 5w50 på min, den duger fint både til sommer og vinter.

 

Agip Extra HTS 5W-40 funker fint på vinterstid :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, men da bør jeg bytte til våren, spesielt om det blir aktiv kjøring. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, men da bør jeg bytte til våren, spesielt om det blir aktiv kjøring. :)

 

Ja, du har vel ikke tenkt å kjøre på ett oljeskift året rundt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det nærmer seg tid for et bytte nå, og jeg har ikke kjørt mange tusen før vi kommer til mars-april og det nok engang er snøfritt her. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velg et merke og type med VW spesifikasjonen som er oppgitt i instruksjonsboken. Om oljen heter Valvoline, Havoline, Mobil1, Esso, Castrol, Shell, Statoil, Agip, Fuchs, Fina, Elf, Total, Felleskjøpet, etc. betyr ingenting så lenge oljen har spesifikasjonen som motor krever.

 

Fuchs er ikke bedre eller dårligere enn noen av de andre.

 

Det er store forskjeller på olje med samme spesifikasjoner !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er store forskjeller på olje med samme spesifikasjoner !

Kan du utdype ditt utsagn? Selvfølgelig kan innholdet være forskjellig, men PERFORMANCE fra oljer med en gitt spesifikasjon er tilnærmet like.

 

Legg gjerne ved linker til uavhengige tester hvis du mener noe annet. Reklamemateriell fra overivrige oljeprodusenter tar ikke jeg for god fisk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis alle oljer er like brahvorfor kjører ikke de fleste biler på biltema olje da,som er billig som f?.Det er nok god forskjell fra det ene olje merket til det andre.Hvordan kan det ellers ha seg at vi kan logge på lavere temp og mere oljetrykk på samme turtall (dog ved samme oljetemp) fra en olje til en annen?Det er usannsynelig mye forskjellige tilsetninger i de forskjellige oljene.En race motor som f eks har gått på 10/60 agip vil ha en sinnsyk oljefilm om du så plukker den ned 4 måneder etter at motoren sist ble startet.Så ikke kjøp hva som helst men velg en annerkjent olje som andre har god erfaring med,og da gjerne på litt heftige motorer.takler det det så takler det stort sett alt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Volkswagen recomends Castrol" ;)

 

Holder iallefall for meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Volkswagen recomends Castrol" ;)

 

Holder iallefall for meg.

 

Holder ikke for meg. Makan til overprist olje. Volkswagen får garantert penger for å si noe sånt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder ikke for meg. Makan til overprist olje. Volkswagen får garantert penger for å si noe sånt.

 

Vi har castrol på jobb, så prisen er grei til meg. hadde sikkert brukt noe annet om jeg ikke var i den situasjonen. Som du sier så er sikkert ikke castrol noe bedre en de andre... bortsett fra shell, den oljen har jeg dårlige erfaringer med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis alle oljer er like brahvorfor kjører ikke de fleste biler på biltema olje da,som er billig som fpå lavere?

Jeg sa ikke at alle oljer er like bra. Jeg sa at oljer med samme spesifikasjon har tilnærmet samme performance.

Fordi de fleste Biltema oljene IKKE har riktige spesifikasjoner til f.eks. VW/Audi, utgår Biltema for mange av oss.

Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å bruke Biltemas VW 504.00 olje (til ca 100 pr. liter), på en ny VW/Audi som krever denne spesifikasjonen.

 

Det er nok god forskjell fra det ene olje merket til det andre.Hvordan kan det ellers ha seg at vi kan logge temp og mere oljetrykk på samme turtall (dog ved samme oljetemp) fra en olje til en annen?Det er usannsynelig mye forskjellige tilsetninger i de forskjellige oljene.En race motor som f eks har gått på 10/60 agip vil ha en sinnsyk oljefilm om du så plukker den ned 4 måneder etter at motoren sist ble startet.

De færreste av oss har "racemotorer" eller kjører dagen lang på bane. Man bør velge en race-motorolje hvis racing er hovedbruksmønster, alle andre bør bruke normal motorolje med riktig spesifikasjon hentet fra instruksjonsboken. Klart at oljetrykk blir høyere med en race-olje som er tykkere ved driftstemperatur. Det er ganske lenge siden VW/Audi anbefalte 10W-60 motorolje til sine motorer.

 

Når det gjelder tilsetninger er det ikke så forskjellig som du tror. Det er et 10talls produsenter av "tilsetningspakker" i verden. Nesten alle "motorolje-blandere" bruker ferdige "tilsetningspakker" siden det er veldig kostbart å utvikle selv.

Når det gjelder innholdet i "tilsetningpakken" er det heller ikke veldig store variasjoner i innhold (selv om blandingsforholdet mellom stoffene kan variere mye).

http://www.bobistheoilguy.com/basic_lubrication_design.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har castrol på jobb, så prisen er grei til meg. hadde sikkert brukt noe annet om jeg ikke var i den situasjonen. Som du sier så er sikkert ikke castrol noe bedre en de andre... bortsett fra shell, den oljen har jeg dårlige erfaringer med.

 

Castrol oljen er jeg meget fornøyd med. har kjørt på castrpol edge sport 0w-40 og den er veldig fin til skrøpelig motor : smil :

Men jeg syntest ikke at de kan forsvare prisen på den, det koster jo over 1000kr/oljeskift på bilen min inkl. rabatt på mekonomen. Det syntest jeg erlig talt det ikke er verdt.

Blir nok Agip på meg neste gang også, da kommer det vel på halvparten, og når en bytter olje hver 8-10 000 km, så tror jeg ikke at merket har så mye å si bare spesifikasjonene er riktig merket, feks VW 502.00 som i mitt tilfelle er min kravet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du utdype ditt utsagn? Selvfølgelig kan innholdet være forskjellig, men PERFORMANCE fra oljer med en gitt spesifikasjon er tilnærmet like.

 

Legg gjerne ved linker til uavhengige tester hvis du mener noe annet. Reklamemateriell fra overivrige oljeprodusenter tar ikke jeg for god fisk :)

 

Har ingen uahengige tester, men etter 20år i bilbransjen kan en vel si jeg har sett litt av hvert.

En god baseolje er viktig for en god olje, den koster endel mere enn de lenger nede i klassene. Begge kan kan med tilsettninger dekke MINIMUMS krav fra fabrikk, de gode kan dekke mye mere.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

... Begge kan kan med tilsettninger dekke MINIMUMS krav fra fabrikk, de gode kan dekke mye mere.....

Hvis en olje dekket mye mer, ville det eksistert enda en spesifikasjon den ville oppfyllt.

Et motoroljeleverandørs hovedoppgave er å gi avkasting til aksjonærene (se f.eks. tallene fra ExxonMobil, Shell, BP (Castrol), etc). Å bruke mye bedre og dyrere råvarer enn høyst nødvendig, ville gitt dårligere inntjening.

 

En annen ting er at populære motoroljer som selges i Norge til 250-300 pr liter, koster rundt 50 lappen i USA (f.eks. syntetiske oljer fra Mobil1, Castrol, Shell, etc). Hvor tror du differansen havner? Ja, vi har moms og egne oljeavgifter her, men prisen blir ikke 5-6 ganger høyere av den grunn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet om flere oljer som har dekket neste fabrikk krav uten endring av oljene. Det er bilfabikkakantene som setter kvalitetskravene, ikke oljeprodusentene. Og ja mange lager billige oljer med dårlige råstoff som kun skal gi avkastning ja, men det er heldigvis noen som også er opptatt av kvalitet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er mange oljer som klarer nye krav fra f.eks. API (som ikke er fabrikk krav) men den oljespesifikasjonen er veldig "svak" fra før.

Et eksempel, hvilke VW 502.00 oljer klarte den nye VW 504.00 uten modifisering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har eg byttet olje på Allroaden min 2,5tdi ake. Kjøpte eit stort parti av 507 olja, og brukte denne på audien også da vi har biler med dpf. Det er vel fult mulig å bruke denne olja på allroaden, så lenge specen er større enn det som skal være.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har eg byttet olje på Allroaden min 2,5tdi ake. Kjøpte eit stort parti av 507 olja, og brukte denne på audien også da vi har biler med dpf. Det er vel fult mulig å bruke denne olja på allroaden, så lenge specen er større enn det som skal være.

 

Så lenge olje oppfyller et høyere krav en det som er angitt i instruksjonsboka, så kan denne brukes, dvs, må du ha min vw504.00 og fyller vw507.00 spesifisert olje, så skal det gå bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.