#26 Skrevet Februar 8, 2009 Motoroje = Baseolje (Nordsjø/Saudi etc...) + Additiver => Spesifikasjon. Dersom en har en litt tynn baseolje, må en ha mer fortykkende additiver for å møte spesifikasjonen. Additiver blir slitt og oppbrukt... Så om en olje holder spesifikasjonen hele levetiden til 15' eller 30'km, er jo ikke sikkert. De anerkjente tør ikke ta sjansen (sier de), og lager noe som holder litt ekstra.. En annen ting, så er jo spesifikasjonen gitt på en gitt temperatur, hvordan den er på en ekstrem temperatur står det ingen ting om. At en olje blir tynnere med økt temperatur er vel en kjent sak, men selv om de ha samme tykkelse på 80 grader, betyr det ikke at de er like på 120 grader. Alle slike ting spiller inn i en oljes egenskaper, og mange oljer kan ha gode egenskaper, men det å vite at de har det, koster penger å finne ut. Det blir ike gjort på slump.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Februar 8, 2009 Her er en fin grafisk oversikt over relativ ytelse fra forskjellige spesifikasjoner: http://www.lubrizol.com/acea2008/rptooloverlay/RP/PC/index.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Februar 8, 2009 Så lenge olje oppfyller et høyere krav en det som er angitt i instruksjonsboka, så kan denne brukes, dvs, må du ha min vw504.00 og fyller vw507.00 spesifisert olje, så skal det gå bra. Tja, vet ikke helt jeg. Bra for hva? For katalysatoren? Er ikke for å kverulere, bare litt høyttenking fra min side. Var Velox Motor som for litt tilbake kom med noen teorier rundt dette med oljer. Hvorfor hender det at normalt skuddsikre motorer blir utslitt på en-to-tre ved bruk av nymotens oljer? Enkelte mener at jo høyere man kommer kommer i alfabetet, jo bedre er olja. F.eks at en ny olje med spec iht API-SM er bedre enn en gammel med spec iht API-SF, men stemmer det? F.eks har en god gammel femmer fra Audi ikke godt av API-SM eller noen longlife-olje. Denne oljen inneholder ofte maks 6-800 ppm ZDDP (zinc dialkyl dithiophosphate) / ZDP (zinc dithiophosphate). Dette lave nivået er bra for katalysatorens levetid, men ikke for motorens levetid! Dette gjelder spesisielt for motorer der kammen jobber direkte mot løfterene osv. ZDP (sink) er brukt som tilsetning for å redusere slitasje mellom tungt belastede flater som glir mot hverandre, "anti-wear agents for highly loaded rubbing surfaces" Mengden sink i en god olje bør være minst 1000 ppm, helst 1600 ppm. Mengden sink i olja blir også redusert under bruk! Derfor. Bruk en olje med spesifikasjon iht API-SF og skift oftere. Motoren vil da ha et lengre og bedre liv. Og ja, jeg ser problemene med katalysatorer som må byttes tidligere, men hva er best? En god motor eller en god katalysator? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Februar 8, 2009 Tja, vet ikke helt jeg. Bra for hva? For katalysatoren?Er ikke for å kverulere, bare litt høyttenking fra min side. Var Velox Motor som for litt tilbake kom med noen teorier rundt dette med oljer. Hvorfor hender det at normalt skuddsikre motorer blir utslitt på en-to-tre ved bruk av nymotens oljer? Enkelte mener at jo høyere man kommer kommer i alfabetet, jo bedre er olja. F.eks at en ny olje med spec iht API-SM er bedre enn en gammel med spec iht API-SF, men stemmer det? F.eks har en god gammel femmer fra Audi ikke godt av API-SM eller noen longlife-olje. Denne oljen inneholder ofte maks 6-800 ppm ZDDP (zinc dialkyl dithiophosphate) / ZDP (zinc dithiophosphate). Dette lave nivået er bra for katalysatorens levetid, men ikke for motorens levetid! Dette gjelder spesisielt for motorer der kammen jobber direkte mot løfterene osv. ZDP (sink) er brukt som tilsetning for å redusere slitasje mellom tungt belastede flater som glir mot hverandre, "anti-wear agents for highly loaded rubbing surfaces" Mengden sink i en god olje bør være minst 1000 ppm, helst 1600 ppm. Mengden sink i olja blir også redusert under bruk! Derfor. Bruk en olje med spesifikasjon iht API-SF og skift oftere. Motoren vil da ha et lengre og bedre liv. Og ja, jeg ser problemene med katalysatorer som må byttes tidligere, men hva er best? En god motor eller en god katalysator? Det du sier er sikkert helt riktig, men jeg falt av før jeg var kommet halvvegs i innlegget ditt Det jeg sa var bare ut ifra det jeg har blitt fortalt av diverse steder der jeg har handla olje. Jeg kjører selv ikke på vw 507.00 da dette er vel en longlife olje og er mye dyrere en en vw 504.00 olje som er beregnet for manks 15000 km, da jeg bytter hver 10 000 uansett. Så dette er ikke et problem for meg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Februar 8, 2009 Litt om temaet. What motor oil is best for Porsche or any high performance engine? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Februar 8, 2009 Mye blanding av spes her, 507.00 er en olje for diesel, 504.00 er en olje for bensin, så å sammenligne de er jo bare tøys. 506.01 er longlife uten dpf. 507.00 longlife med dpf på diesel motorer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...