#1 Skrevet Desember 17, 2008 (endret) Jeg har lyst til å montere xenonkit i tåkelysene på min 2004 A3. Har i den sammenheng litt spørsmål: - Finnes det en guide på hvordan dette gjøres? - må man modifisere noe? - hvor er det greit å plassere ballastene ? - hvilke kit anbefales? Har orginalt Xenon i kjørelys, hvilken fargetemp. er det på disse ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 17, 2008 Original xenon har oftest 4300K. Guide? Er det ikke bare å finne riktig pære, lage gjennomføringer som passer til kittet og finne et egnet sted til ballastene? Se på nordicaudi, der er 'how-to's' på det meste hvis ikke du har funnet en her på forumet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 17, 2008 Jeg har plassert ballastene bak fangeren inni metallbjelken. Ellers så er det bare som nevnt her å trekke kabler og lage gjennomførnger til ledningene i lykthuset. Er en fordel at de ikke beskyttede koblingene blir koblet sammen inne i lykthuset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 17, 2008 vvme.com er billige og bra sett:) der følger med moteringsanvisning også der er fra 4300k til 15000k:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 17, 2008 Orginal Xenon har som regel 4300k Selv om 6000k gir det beste lyset , ville jeg ha brukt 4300k siden det kan bli for sterkt med 6000k. Husk du skal møte andre bilister også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 17, 2008 vvme.com er billige og bra sett:) der følger med moteringsanvisning også der er fra 4300k til 15000k:) var billige ja.. men er de kanskje litt for billige ? tenkte også å handle i norge, for raskest og lettest frakt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 17, 2008 Orginal Xenon har som regel 4300k Selv om 6000k gir det beste lyset , ville jeg ha brukt 4300k siden det kan bli for sterkt med 6000k. Husk du skal møte andre bilister også Er jo ikke så mye MER lys jeg er ute etter, selv om det er greit at det blir litt mer siden tåkelysene lyser ca 1meter. Jeg er ute etter det som matcher de orginale så mye som mulig, da det kan skje at man kjører med begge deler samtidig.. (jada, vet det er ulovlig..) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 17, 2008 var billige ja.. men er de kanskje litt for billige ? tenkte også å handle i norge, for raskest og lettest frakt. Hvis du vil betale mer er det jo bare å handle fra noen i Norge. Ikke at jeg helt forstår hvorfor du vil det, men. Frakten er det ikke noe å si på. DHL Express tar 4 dager fra Kina til Norge. Hvis du skal ha nærmest de orginale er det 4300k som gjelder, er stort sett det biler med org xenon blir levert med fra fabrikk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 17, 2008 Selv om 6000k gir det beste lyset , ville jeg ha brukt 4300k siden det kan bli for sterkt med 6000k. Det du sier der er feil, både 4300 og 5000k lyser bedre en 6000k, der har det gått over i blåfarge og mister derfor mye styrke. det mest ideelle er vel ca 4800k 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 17, 2008 var billige ja.. men er de kanskje litt for billige ? tenkte også å handle i norge, for raskest og lettest frakt. nei eg har disse i 10000k og funker supert! har et par kompiser som har 8000 og er meget fornøgde:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 17, 2008 (endret) Det du sier der er feil, både 4300 og 5000k lyser bedre en 6000k, der har det gått over i blåfarge og mister derfor mye styrke. det mest ideelle er vel ca 4800k Ja vel , har du fks noen bilder som beviser dette ? Ta deg en titt innom Xenon gruppekjøps tråden til Tom Are..... , der har jeg og Jan G. krogh sammenligna 4300k , 6000k , 10000k med samme ekstralykter(vi brukte mine orginale Hella Comet Xenon) Ta en titt på bildene og se beviset på at 6000k lyser bedre enn 4300k Vi gjorde dette på grunn av "alle som hadde hørt av naboen" at 4300k lyser bedre enn 6000k Har selv kjørt med 4300k i 2år , bra lys... ikke noe å si på det. Men 6000k lyser BEDRE TRÅD:http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=140097&page=4 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 17, 2008 Er jo ikke så mye MER lys jeg er ute etter, selv om det er greit at det blir litt mer siden tåkelysene lyser ca 1meter. Jeg er ute etter det som matcher de orginale så mye som mulig, da det kan skje at man kjører med begge deler samtidig.. (jada, vet det er ulovlig..) De skal ikke lyse mer.. De er jo laget sånn for at de skal være sånn... Sett i xenonmatch pærer d vettu 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 18, 2008 da har jeg slengt meg på gruppekjøpet... prøve ett sett med 6000k.. har ikke helt bestemt meg for om det blir tåkelys eller fjernlys enda da.. men tipper det blir tåkelys først, og funker det bra.. så blir det nok fjernlys også.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 18, 2008 Jeg byttet nærlyset mitt til 6000k pærer, også satte jeg inn 50w 6000k sett i fjernlyset på min, så byttet jeg 6000k pærene i grøftelyset til 8000k.. 8000k ga litt dårligere lys, men litt blåere, ser ganske tøft ut når det er vinter iaf, med hvit snø osv, og grøftelysene er jo mere "show" lys, hehe.. 6000k lyser ihvertfall bedre enn 4300k om vinteren (synes jeg), tror det er fordi lyset er så hvitt så det lyser opp snøen anderledes enn 4300k gjør. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 18, 2008 Ja vel , har du fks noen bilder som beviser dette ? Ta deg en titt innom Xenon gruppekjøps tråden til Tom Are..... , der har jeg og Jan G. krogh sammenligna 4300k , 6000k , 10000k med samme ekstralykter(vi brukte mine orginale Hella Comet Xenon) Ta en titt på bildene og se beviset på at 6000k lyser bedre enn 4300k Vi gjorde dette på grunn av "alle som hadde hørt av naboen" at 4300k lyser bedre enn 6000k Har selv kjørt med 4300k i 2år , bra lys... ikke noe å si på det. Men 6000k lyser BEDRE TRÅD:http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=140097&page=4 Her er feks et bilde som viser litt forskjellen. Du ser vel hvilke som er hvem. 4300K gir ca 3200 lumens, mens 6000k gir ca 2600 lumens, og du vet hva lumens er? Her er en annen tabell over lumens vs kelvin Men nå skal det jo også sies at det har kommet et 6000k Generasjon 2 som gir 4400 lumens, og dette lyser da selvfølgelig bedre. Om du skal ha 6000k, så ville jeg da passa på å få gen2 av denne. Og selvfølglig er det jo smak og behag om hvordan farge en vil ha på lyset, personlig liker jeg best 5000k, som er det som kalles diamond white. Det er helt vitt, 6000k er det litt for mye blått i etter min smak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 18, 2008 8000k ga litt dårligere lys, men litt blåere, ser ganske tøft ut når det er vinter iaf, med hvit snø osv, og grøftelysene er jo mere "show" lys, hehe.. Du mener til irritasjon? Heldigvis har sheriffen her i bygda begynt å klippe skilter på håpløse lysoppsett. Som HID i grøftelys og i 240-reflektorer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 18, 2008 Her er feks et bilde som viser litt forskjellen. Du ser vel hvilke som er hvem. Ser jo tydeligvis ut som den 6000k pæra er en billig type , for den har jo ikke lysbilde i det heletatt. Her legger jeg ved bilder av 4300k og 6000k...... ser jo tydelig at 6000k lyser bredere og lenger. med akkurat samme lamper.... tatt på en snøhvit vei. Kjører selv med 4300k på bilen og på jobb , og er IKKE fornøyd..... , 6000k lyser bedre her hos meg iallefall Men klarer vel aldri og overtale deg , hvis du i utgangspunktet er mot "blått" lys uansett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 18, 2008 Her er feks et bilde som viser litt forskjellen. Du ser vel hvilke som er hvem. 4300K gir ca 3200 lumens, mens 6000k gir ca 2600 lumens, og du vet hva lumens er? Her er en annen tabell over lumens vs kelvin Men nå skal det jo også sies at det har kommet et 6000k Generasjon 2 som gir 4400 lumens, og dette lyser da selvfølgelig bedre. Om du skal ha 6000k, så ville jeg da passa på å få gen2 av denne. Og selvfølglig er det jo smak og behag om hvordan farge en vil ha på lyset, personlig liker jeg best 5000k, som er det som kalles diamond white. Det er helt vitt, 6000k er det litt for mye blått i etter min smak. hva fargetemp hadde du kamerat stilt inn på når du tok bilde? Manuelt innstilt eller auto? virker ikke som den pæren til venstre er helt god heller, ikke noe fokuspunkt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 18, 2008 Hehe, nei tror ikke du klarer å foradre meninga mi, det er egentlig smak og behag hvilken temp man liker. Jeg syntest ikke blåskjer er noe fint, men andre syntest det. Jeg syntest at de bildene du viser til ser veldig like ut med tanke på lys, men på snø har jeg hørt at 6000k lyser litt bedre på grunn av at snøen klarer å reflektere den fargetemp. på en bedre måte. Men om det er sant vet jeg ikke? Jeg har hatt både 4300 og 6000k på min gamle a4. Jeg bytta fra 6000 til 4300 fordi jeg ikke orka det blåaktige lyset Jeg håper iallefall at du ikke er en tilhenger av 8000k+? Nå har jeg 5000k i tåkelysa og syntest egentlig det er den fineste fargen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 18, 2008 5450 kelvin skal være ganske likt dagslys. 4300 er brunt lys i forhold til hvitt, 6000 k er litt blått men ikke så blått som det du får frem på bilde du la ut. har en liten anelse om at kameraet du tok det med ikke hadde riktig fargetemp instilt til å få hvitt som hvitt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 18, 2008 Nå har jeg 5000k i tåkelysa og syntest egentlig det er den fineste fargen. Shit...... Måtte bestille ett 5000k sett av Tom Are nå , for og prøve det også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 19, 2008 Hvilke regler sier egentlig at det må være glødelamper i tåkelys? Synes vel reglene som begrenser bruk av xenonlys kun beskriver nær/kjørelys.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 19, 2008 Hvilke regler sier egentlig at det må være glødelamper i tåkelys? Synes vel reglene som begrenser bruk av xenonlys kun beskriver nær/kjørelys.. Jeg kan tenke meg at den regelen kommer ann på humøret til den du blir stoppa av. Jeg vet ikke hvordan de egentlig kan se om det er xenon kit, eller bare vanlige xenon look pærer som sitter i i mørket, men, men... Hadde blien på EU kontroll forrige mnd, og da med xenon i tåkelysa, hørte ikke noe om det da heller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 19, 2008 Hvilke regler sier egentlig at det må være glødelamper i tåkelys? Synes vel reglene som begrenser bruk av xenonlys kun beskriver nær/kjørelys.. Lyktene skal være konstruert som xenonlys, og skal være merket med dette. Så du kan synes hva du vil, men lover og regler er så klare på dette at det ikke er noe å protestere på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...