#1 Skrevet Desember 17, 2008 (endret) Har hatt Golfen på EU-godkjenning og fekk 2 2'er feil. 1. Slark i hjullager bak. Tok å stramme dei til bittelitt så no bør det være OK, rimelig nye lager. 2. Bolten gjennom eine foringa på høgre bærarm framme var rimelig laus. Tenkte eg kunne stramme den og, men den gang ei. Tydeligvis problemer med gjengene, går kun rundt og rundt og går verken ut eller inn. Bolten er mulig å dytte opp og ned 2-4mm. Skal vist sitte ei hylse med gjenger i karroseriet? Eg har ikkje tid til att sånn faenskap skal ødelegge EU-godkjenninga. Tips til korleis eg kan få ut bolten? Går jo gjennom både bærarm og travers, sikkert værste bolten som kunne satt seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 17, 2008 Har du noen form for verkstedmanual? Bently/Haynes el. lignende. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 17, 2008 (endret) Haynesboka skal vell ligge i garasjen. Prøvd småting som å gi prøve å slå den litt opp med en hammer for å sjå om den tar tak. Tok ett brekkjern og la press ned på bolten for å sjå om eg fekk tak nok til å skru den ut, men den vrir seg rundt uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 17, 2008 nå skal ikke jeg si 100% sikkert her men jeg tror det er at den hylsa med gjenger har løsnet. og jeg mener du kan kommer til den under teppe i kupeen. det sitter et plastlokk der. hvis du ikke kommer til utenifra da. sveis den fast igjen. eller hold den fast mens du strammer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 17, 2008 Der ser du hvordan skruen er festet. Hvis den sitter i karosseriet, så er nok festemutteren rustet løs. Du må sansynligvis slippe ned brua og sveise inn en ny mutter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 17, 2008 nå skal ikke jeg si 100% sikkert her men jeg tror det er at den hylsa med gjenger har løsnet. og jeg mener du kan kommer til den under teppe i kupeen. det sitter et plastlokk der. hvis du ikke kommer til utenifra da. sveis den fast igjen. eller hold den fast mens du strammer Det er det eg og meiner det gjør. Vist eg kan komme til den hylsa fra innsida av bilen hadde det løst saken på ett par timer! Skal sjekke det ut! :-) Der ser du hvordan skruen er festet. Hvis den sitter i karosseriet, så er nok festemutteren rustet løs. Du må sansynligvis slippe ned brua og sveise inn en ny mutter. .. då er det straks litt meir arbeid, men får ta en kikk å sjå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 17, 2008 Litt sen der..jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 17, 2008 jeg har hatt samma problem på en jetta jeg hadde for noen år siden. men klarer ikke å huske om jeg tok den utenifra eller innenifra. men tar jo ikke mange minuttene og sjekke om du finner et plastlokk så. dette ligger isåfall ganske så langt framme anbefaler deg å sveise fast denne så den sitter da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 17, 2008 detter som Lars Robert seie. det er eit lite lokk over denne bolten/mutteren når du tar vekk teppet på innsida. dette problemet har eg hatt på to biler, løsninga var å borra meg eit hull igjennom mutteren og bruke ein lang bolt for å festa. må du borre så må du ha kvalitets borrer. metallet i den hylsa er veldig hardt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 17, 2008 Sålenge det er mulig å ta det fra innsida er det heilt topp prima i forhold til å rive ned heile understellet i front! takker for kjappe svar, alltid kjekt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 18, 2008 Då har eg vert i bilen og funne plastikklokket. Ligger jo asfalt i heile golvet inni bilen så det var ett helvette å dunke seg fram til å finne lokket, og riktig lokk, det er vell 3stk. Desverre er vist det lokket som går ned til gjengehylsa veldig-veldig lite, så det må vell kappast endel i golvet for å komme til. Men det såg ikkje så gale ut, får ta ei økt i helga å sjå om det blir noke fiksing. Noken som har dim på mutteren som må sveiast inn, så eg kan dra å handle den før eg begynner? :- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 18, 2008 Ser ut som bolten er M12X1,5X78 Så da bør vel mutteren være M12x1,5 (dette er fra golf 1995 PR-2E1: / AAA,ABF,2E, / ADY ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 18, 2008 Akkurat dette har jeg gjort på en Jetta en gang, det plastlokket er veldig lite, så du kommer ikke til på hylsa/mutteren, så det må kappest litt i gulvet for å komme til, men er dobbelplate her så det gjør ingenting.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 18, 2008 gjort dette jeg også. både hylsa somm sitter fremst og denne du sliter med. Kappa ut en stor firkant rundt lokket eg før eg merket at det var lokk haha. men måtte gjort det uansett da dette hulet var for lite. jeg satt inn en helt vanlig mutter i steden for hylsa. Slipte litt og grunna og lakka. og la bare teppet over i gjenn da det ikkje kommer fiktighet der . Enkel jobb når man vet hvor man skall kappe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 18, 2008 hvis dette hullet er så lite (husker ikke) så kjøper du en ny bolt. også kapper du den du har der fra undersiden. da kan du vel ta den opp uten å kappe i gulvet? også putter du en mutter neddi der og skrur til igjen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 19, 2008 Tenkte eg skulle sveise fast mutteren igjen nedi der, ikkje berre få bolten til å sitte fast til nestengang det er noke som må skurast på, og då blir hullet for lite, så like greit å kappe ned ei lita remse. Som nevnt over er det dobbeltplate så det burde gå heilt fint :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 19, 2008 Dette har jeg vert borti på flere golf 2 er før ... "vanlig" problem dette. ( har sikkert noe med at golf 2 ikke ble laget for å ha så stivt understell som mange har nå ) Må kappes som du har fått vite her ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...