#1 Skrevet Desember 18, 2008 (endret) Tomgangen på en Audi 100 CSQ Tror det er en KU motor. Iallefall, tomgangen nekter å roe seg ned etter man trykker inn gasspedalen, den henger på veldig høyt turtall, ofte mellom 3-4 også nærmere 5000 turn. Når den omsider roer seg, som kan ta fryktelig lang tid, så ligger den bare å jager på tomgang. Det hender også ofte at den drar opp turtallet igjen av seg selv, når den står på tomgang. Helt av seg selv drar den opp til mellom 3000-5000 omdreininger. Veldig irriterende å trøkke inn clutchen ved lyskryss etc Hvor bør jeg begynne å leite etter feil her? Et problem til er lagt til som eget innlegg på slutten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 18, 2008 Tomgangsmotor på disse? Høres ut som når jeg kobler fra den på cabben i hvertfall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 18, 2008 Dette er vel så og si samme kværnet. Har gått over, dvs nappa ut og sjekket om det blir noe forskjell om jeg drar ut kontaktene på de fleste ledninger på innsugsdelen, det er vel en tomgangstabilisator der bl.a, men det blir ikke noe forskjell på hvordan den oppfører seg. Gasswiren flyr jo fint som bare det, den. Så mistenker ikke den. Er vel helst noe elektronisk som har gått, er alltid noe elektronisk som går på Audiene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 18, 2008 Sjekket tomgangsbryteren på gasspjeldhuset? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 18, 2008 Hm, nei. Har bare sjekke over det som er lett tilgjengelig uten å bli for møkkete ennå. Kan være greit å ha litt punkter og sjekke før jeg setter igang med en del skruing i helgen. Perfekt bursdagsfeiring: Bytte bremser diverse vedlikehold på en 100 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 18, 2008 Skru av tomgangsregulatoren og se hvordan stemplet innvending i den flyter..... om det er dårlig fart i den, legg den i diesel over natta. Min jagde litt på tomgang før, lå ikke jevnt, men var ikke sein med og synke på turtall. men den sto og jagde. Tok av tomgangsregulatoren, fylte opp med wd40 og ristet godt. satte på og har ikke hatt problem med den siden det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 18, 2008 Hm, det er kanskje det som er gæli på 200'n, for den jager og går både løst og skikkelig tungt på tomgang. Jager en del, og når jeg har kjørt den god og varm ~40 minutter, så lar den stå 20-30 minutter for så kjøre en tur igjen, så går den ikke på tomgang de første 10-15 minuttene av kjøreturen. Meget snodig. Men tilbake til 100'n, mest sannsynlig vil det ligge på elektronikken på innsuget på spjeldhus altså? Den er kjørt så usansynlig hardt i sommer den bilen, og nesten tom for olje fler ganger. og med bremsene hengende godt på så og si hele sommeren fra juli og ut til den ble stående i september ca. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 18, 2008 Det er ikke helt uvanlig at selve bryteren streiker p.g.a. fuktighet/irr/dårlig kontakt, men det er enkelt å måle og se. Kan også være selve stabilisatoren som går tregt eller i verste fall ikke funker bra uansett hva du gjør. Systemet har også en temperatursensor som må funke som den skal, en 1-polet der hvor øvre radiatorslange går inn på motoren. Skifter du olje og filter er sikkert motoren ellers like fin.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 18, 2008 (endret) Olje og filter er byttet, så det skal være iorden. Tross 400k på tellern, er den bilen veldig tight, eieren før meg byttet alt av foringer under, noen av foringene er hvite, så jeg tror de er dreid selv? Diverse lager og bensinsystemet frem til dyser på den, ny bensintank og alt. Bilen bortsett fra bremser akkurat nå er knakande go' Nå får den og komplett 200 front++ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 18, 2008 rens den med crc ett par ganger...evt lurt å sette på den strøm og for å høre/se om den funker... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 19, 2008 Klin likt problem som på min bil. Enda ikke funnet ut feilen, men som de andre sier, sjekk tomgangsregulatoren Evt. kan du få låne et par tomgangregulatorer av meg om du tror det er feilen. Har noen i reserve 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 19, 2008 Ah, det skal jeg huske på Skal skru en runde på den idag, men hovedsaklig skal vi prioritere bremser, rusing av femmer i lyskryss og overalt er aldri feil Men ila helgen eller romHjula så skal vel det fikses og.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 19, 2008 rusing av femmer i lyskryss og overalt er aldri feil Ahh, signaturmateriale 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 2, 2009 Hum, når jeg kopler av selve tomgangsregulatoren der (napper av strømmen på den), så roer den seg ned på tomgang, så da tyder vel det mye på at den er gåen? Har testet to stk av den nå, en fra en transporter boxer som var kliss lik, men tipper den og da er gåen. Uansett, motoren vil ikke roe seg ned når man ruser den opp, den bare blir på turtallet man satte den fra seg på, trykker man inn gassen igjen, så henger den på neste høyere turtall når man slipper gasspedalen. Når jeg kopler den tomgangstabilistatoren av, så senker den umiddelbart turtallet og legger seg på tomgang, men alt for lavt, og det hender den går så lavt da at den stopper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 2, 2009 (endret) Hehe, du har samme problemet som meg du Ikke nødvendigvis.. Min var også sånn, men min døde jo ut når jeg nappa av den.. Som sagt, jeg har prøvd 5 forskjellige regulatorere og den oppfører seg likt på alle.. Uansett, om du skal til Horten en tur, så er det bare å si ifra.. Hvis du vil kryssjekke med at det virkelig er regulatoren. to skruer og kontakta, så er den ute 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 2, 2009 jøss, så godt din sitter da?! Den i bilen til bruttern sitter bare stappa inn i slangene og med kontakta, så den trenger man ikke skru for å få ut. Bruttern jobber på mectro, så han er i Horten hver ukedag, så kan si fra at han kunne tatt kontakt om han vil sjekke det. Regner med han snart melder seg inn i klubben og.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 2, 2009 jøss, så godt din sitter da?! Den i bilen til bruttern sitter bare stappa inn i slangene og med kontakta, så den trenger man ikke skru for å få ut. Hehe, noen av oss har skjønt dette med slangeklemmer Jess, bare si ifra Jeg jobber også i Tbg. hver dag, så like åpen for et lite møte der. i værste fall, lokallagstreffet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 2, 2009 Slange.. klemmer? Hæ? Tja, ellers er den bilen mye rundt om i Vestfold på kveldstid, iallefall nå som han er sykemeldt og det er glatt på kveldene, hehe. Får høre hva han driver med, kanskje kan ta et lite 100-treff en kvelding 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 2, 2009 ... og du lurer på hvorfor bilen din går dårlig...? Glatt er morro... så langt ihvertfall for meg Høres fint ut Som sagt før.. litt turtall på en femmer er aldri feil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 2, 2009 Hehe, så sant som det er sagt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 2, 2009 Vestfoldmesterskap i tomgangsregulator? Jeg er med. Jeg har 2 stk. og en 10VT som faktisk går bra på tomgang ..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 2, 2009 Jepp, det er obligatorisk påmelding og jaktstart med overgang i stafett Noen får si fra om de har en ekstra som virker og skal selges, så skal jeg si fra om den skal kjøpes etter evt en prøverunde. hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 2, 2009 Man skal passe seg litt for å rense tomgangsregulatorer i hytt og vær. Overdreven bruk av CRC 5-56 og/eller WD40 kan føre til at lagerne i tomgangsregulatoren tørker ut. Da legger den i alle fall på røret! Bremse-/forgasserrens kan dere bare glemme, det har null smøreeffekt. Den beste måten å rense en tomgangsregulator på, er å fylle den med 5-56/WD40, riste, og tømme ut flere ganger til hva som kommer ut er rent. Neste steg er å fylle den med våpenolje, og la den stå i et temperert rom natten over. Våpenolje smører lagerne, samt løser opp skitt, sot og smuss. Dagen etter tømmer du ut det overskytende, og lar den renne av seg. Det er også viktig - som dere alle vet - å sjekke at alle vakuumslangene er hele. Da jeg hadde Audi 100 med KU-motor, kladde det ekstremt med tomgangen før jeg fant ut at vakuumslangene som går under innsuget hadde noen sinnsyke hull, som man ikke ser fra oversiden. Er man i tvil om en slanges tilstand, skift den ut. Hvordan er gummislangen som går mellom veivhusventilasjonsrøret og inngangen på motoren på nedsiden? Og dette røret bør nok kanskje "stakes opp" etter 300 000. På min 86-modell med KU-motor var røret helt tett. Alle mulige slangeklemmer bør også trekkes godt til, da jeg erfarte at disse gamle gummislangene hadde en tendens til å krype litt. Jordingen til tomgangsstabilisatorsystemet bør sjekkes. Er den det minste tvilsom - legg opp ny. Det måtte jeg. Temperatursensoren til tomgangsstabilisatorsystemet. Dette er en investering som koster en hundrings. Bytt den, samt sjekke kabelskoen som sitter på denne føleren. De fantastiske ingeniørene hos VAG fant på å sette på en kabelsko uten isolasjon her, så denne kan lett irre. Pusses ren med f.eks stålbørsten på Dremel. Skiftes derso man tror det kan være dårlig kontakt. Delenr på denne er 049 919 501, og den kan skaffes hos BilXtra og egentlig hvor som helst. Som tidligere nevnt bør også bryterne til gasspjeldet sjekkes. Hos meg var de heldigvis i orden, men da jeg hadde gjort alt dette fikk jeg en KU-motor i min 86 100 CSq med perfekt tomgang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 2, 2009 Derja, har vi no å gå etter. Denne motoren/bilen runder snart 400k, men har overhodet ikke inntrykk av det Det er igrunn bare en litt inntrykt front som skal byttes til 200 front og tomgangen som er kødd nå. Alle disse bryterene, hvor sitter egentlig de? Er de to pluggene oppe ved siden av tomgangsregulatoren noe av dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Januar 3, 2009 Jeg tror tomgangsbryteren sitter inn mot "gassarmen", den gasswiren drar rundt. Det blir vel ganske nærme regulatoren på en sugemotor. Jeg har en regulator til salgs, men det er kanskje greit å sjekke ut andre ting først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...