#1 Skrevet Desember 18, 2008 Har problemer med at batteriet blir tomt over natten. har vært noen dager nå hvor jeg bare har hatt det til lading hver natt og da har det fungert den påfølgende dagen med kjøring, stopp noen timer også kjøring igjen.. I går byttet jeg til ett annet batteri jeg har(brukt) for å se om det ble noe forskjell men nå er det flatt igjen. jeg fatter ikke hva dette kan være. det er akkuratt som at det er høyt forbruk når bilen står stille. har sjekket at det ikke er lamper, stereo osv som står på. Kan ikke skjønne at begge disse batteriene skal være så dårlige. det ene har stått i båten hele sommer uten problemer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 18, 2008 Ta en batteritest. Da vet du med sikkerhet om de er ok eller ikke. Prøv å måle strømforbruk når tenningen er av. (amp meter mellom batt minus og jordkabelen) Bruk et multimeter på dc-amp og høyeste måleskala. Og husk ikke noe forbruk som kupe'lys ol. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 18, 2008 Har du målt spenningen over batteriet for å sjekke at dynamoen lader ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 18, 2008 Nå har jeg vært ute å testet diverse her. Ladet begge batteriene i hele dag før jeg var ute å prøvde nå. Med det batteriet som har sittet i bilen i noen år(varta 63ah) så startet den greit etter 5-6 timer lading men syrevekta er dårlig. Har en måler fra biltema og det er langt på det gule på de fleste cellene, rød på en og. Det andre batteriet fra båten(60ah) har flott syrevekt, men klarer ikke dra starteren rundt mer enn ett par ganger også dauer det. Dette også etter 5-6 timer lading. Mysterium spør du meg. Batteriet sitter under baksetet så jeg satte meg baki bilen, lukket dørene, låste med fjernbetjentingen og tok + polen av og på. Gnist kommer det. Hva er det som trekker strøm når alt er av...... Har ikke noe som helst andre måle instrumenter så jeg får ikke testet så mye annet. Så på en tråd her at noen hadde vært på biltema å fått låne ett kjekt måle instrument 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 18, 2008 Mål hvor mye strøm som trekkes, så tar du ut en og en sikring til du finner synderen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 18, 2008 hvordan tar jeg den målingen og med hvilket instrument? har som sagt ingen av disse. er det noen som kan anbefale ett slikt så tar jeg gjerne imot tips, da det kan være kjekt å ha ett slikt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 18, 2008 Ta av minus polen og sett et multimeter i mellom minus på batteriet og minus klemma. Vis du ikke er sikker på sånn få en elektriker eller en hobby mekaniker til og hjelpe deg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 18, 2008 holder det å kjøpe det enkleste biltema mulitimeteret for slike enkle tester? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 18, 2008 Står så på biltema sin side i hvertfall den til 99 kr : Måler både like- og vekselspenning VDC og VAC, strøm ved likespenning (ADC) og resistans innenfor fem ulike måleområder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 19, 2008 Bare et tips... IKKE kjøp det billigste fra Biltema. Hvis du kjøper et der til ca 400,- får du et ganske bra som varer en stund og funker bra. Jeg kjøpte et billig derfra og det var bare dritt: mad : Nå har jeg et derfra til ca 400,- og det er i hvert fall jeg fornøyd med... Generelt er min erfaring at hvis du skal kjøpe verktøy der må du ikke kjøpe det billigste, men legg på litt så kan det være helt greit og du slipper å ergre deg grønn når du skal bruke det: gråter :. Man får stort sett det man betaler for 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...