RS4 girskift problem, synkronisering?

Anbefalte innlegg

Har en RS4 med RS6 turboer som jeg nylig fikk kjøpt :)

Det virker som at det ikke går ann å gire fort mellom første og andre gir når man gir på.. Det ender i skraping mot andre giret og må vente litt før jeg prøver igjen.

Kan det være synkronisering for andre giret som er et problem?

Selv ved kontrollert giring når jeg vet at clutchen er plantet i bakken og skal gire kommer det skraping og den går ikke i gir før jeg har ventet litt. Vet ikke om dette har med tid, turtall eller fart å gjøre ettersom jeg ikke har lyst å prøve meg fram. Kassen slites jo...

Jeg har ikke opplevd at bilen er vanskelig å få i gir når bilen står i ro, som jeg ville trodd det skulle vært om synkroniseringshjulet er spist opp....

Bilen har forsterket clutch og lettet svinghjul, uten at det skal ha noe å si.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan nok høres ut som en synkroniseringsring som begynner å bli dårlig ja... :( Har den gått lenge med trim?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den fikk oppgraderingen for ett år og fire måneder siden..

Er det dyrt å få byttet synk. ringer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytte av ringer betyr i praksis fort overhaling av girkasse. Det har ingenting med ytelsen å gjøre i seg selv, men med bruken. Om tidligere eier(e) har hatt mange raske giringer med makt til 2. gir blir ringene fort slitt. Det som sliter spesielt mye er nedgiring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er noen som har sagt at første giret på RS4 har rettskårne drev. Stemmer det?

Giret har en litt annen lyd enn vanlig. Helt annen enn på S4en jeg hadde av samme modell. Noen synes det høres likt ut som reversen. Begrunnelsen for dette var at første giret hadde rettskårne drev for å tåle de ekstra kreftene. Er det altså ikke samme girkasse som står i en RS4 som i S4en?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen rettskårne drev der, er byttet synkringer på mange Rs4, var et problem i starten, Mest sannsynligvis så har du også tatt skiftemuffe, denne koster også en god del kroner

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var inne på møller og hørte fra en som var flink på girkasser at RS4en min hadde rettskårne drev. Vi gikk også inn på PCen og så på alle delene i kassen og fant førstegiret med rettskåret drev.. Det er godt nok for meg :)

Får se hva jeg gjør med synkroniseringen. Blir muligens en overhaling på den. Har hørt at et oljeskift kan hjelpe på, siden girkassen ikke har noen intervaller med oljeskift i det orginale serviceprogrammet. 140 000km uten skift høres drøyt ut.

Noen som vet om det bare er til å skifte olje som normalt eller om det er noe spesielt på denne kassen?

Normalt er tapp av olje og fyll på til det renner over :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var inne på møller og hørte fra en som var flink på girkasser at RS4en min hadde rettskårne drev. Vi gikk også inn på PCen og så på alle delene i kassen og fant førstegiret med rettskåret drev.. Det er godt nok for meg :)

Jeg tror nok at Marius har kommet med et klokere svar enn vedkommende du har snakket med vedrørende rettskårne drev.

Eksempel fra 2001 mod RS4 6-trinns kasse: Det er riktig at du finner drev med reskårne tenner, nemlig synkronnavet til 1/2 gir. Det kan også av tegninger se ut som om synkronnavet til 3/4 gir også er rettskårne. Men skiftedrevene til alle girene ser skråskårne ut, også 1. gir.

Så ja du finner noen rettskårne drev, men ikke de som får belastningen ved pådrag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Girkassa på RS2'n min var også litt lei å få i 2. gir, merket at den skrapa litt noen ganger hvis jeg girte fort. Og så fylte jeg på Omega 690 girolje og da ble den veldig mye bedre! Når oljen er kald så er den egentlig ganske lik alle andre giroljer, men når den får driftstemperatur så smetter girene i mye mykere enn før. Så jeg er veldig fornøyd med den olja. Har også samme olja på differensialen bak. Der merket jeg at den ble en del mer stillegående enn før.

Du har sikkert hørt at det kommer en slags gnagelyd eller en litt dyp vibrerende lyd bak ved pådrag når du kjører sakte og svinger? Når man for eksempel skal ta i gang ut av kryss i 1. gir og man har endel ratt-utslag. Dette er iallefall ganske vanlig på Quattro med Torsen diff. Denne (u)lyden forsvant helt når jeg fylte på Omega olje! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den gnagelyden bak har jeg alltid trodd kom fra friksjon fra dekkene, diffen som låste ved for stor forskjell. Jeg skal bytte olje på girkasse og differensialen bak så fort jeg får svingt meg. Noen som vet om det er noe hokkus pokkus med fyllingen eller om det bare er til å sitte i gang?

Vet ikke hva det skulle være, men har hørt snakk om at det ikke er bare til å helle på olje som på "vanlige" biler...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å helle på til det renner ut av hullet. Vent litt og etterfyll en gang, da det noen steder er såpass trangt og girkassen så lang at oljen "renner ned" litt sakte.

Husk å ha varm girolje (kjørt en tur) når du tapper av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vedder på at det bare er rett fram. Ikke noe hokus pokus her.. Bare husk på å skru ut fyllepluggen først. Det er ganske surt å tømme ut all olja først for så å skru over, eller mangler verktøy, for å få opp fyllepluggen! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.