#1 Skrevet Desember 20, 2008 Siden bremsene bak så slik ut som dette: Så var det på tide å gjøre noe. Byttet calipere bak, samt klosser, men lot skivene stå. (Ja, vet, de bør byttes, men senere.) (Vet også at det burde på plass noen nye.. err.. varmeskjold i det heletatt på plass ) Byttet calipere foran, samt skiver og klosser siden alt hang på. Etter bytte så merket vi jo selvfølgelig at lufteskruene var brekt av hele nede ved roten, og kan derfor ikke åpnes, typisk. Burde det være en kurrant jobb å bare bruke en grisetapp for å få den ut? Kan det faktisk være så mye luft i systemet foran ved å ha alt av, at det absolutt ikke vil bremse noe serlig der? Det blinker iallefall som en villmann i dashbordet når man bremser nå, og det er ikke mye kraft, ett hjul bak klarer den å låse på is 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 20, 2008 shit, verste jeg har sett!!!!! Er det maange år siden den der bilen var skilter på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 20, 2008 Hehe, nei. Den har hatt skilter hele år, når jeg eide bilen, og solgte den i juli var bremsene helt fine. Men tullingen som kjøpte den har kjørt den grisehardt i 5-6 måneder, og på en slags måte fått samtlige bremser på bilen til å henge og gå varm, den ene skiva her var dreid helt av den på andre siden satt BOM, og de to foran satt BOM... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 20, 2008 Det der var villt... Jeg som trodde mine så ille ut... Nå skal det sies at jeg hadde en helsikes jobb med min overhaling i feb. 08, men men Grisetapp funka på bare en ene caliperen min, den andre vakke sjans og måtte byttes. Men det er jo verdt et førsøk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 21, 2008 Mine erfaringer er at du bør lufte skikkelig hele systemet, om du så bare har løsnet EN slange. Helt utrolig hvordan luften greier det, men den kommer seg inn.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 21, 2008 Har luftet så den brune gugga som noen velger kanskje å kalle bremsevæske ut med ny blank væske bak, foran har vi ikke fått luftet, men skal skru videre idag, da bytter vi bomba og prøver å bytte luftenippler foran, ellers har vi nå repkit til de gamle caliperene, hvordan er det best å overhale dem? Hone dem opp inni og pusse med fint papir på stemplet for så montere den igjen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 21, 2008 Hm, da ble det bremser på den, men ikke brekk. Bruker jeg brekket på bilen nå, så henger de seg bare. Er det noe kjente tregheter i calipperene bak når det gjelder brekket? Jeg har en mistanke om at brekkwirene er ganske slitne og. Ellers har jeg en greie til med bilen, den har vært slik både før og nå etter jeg bytta bomba på den. Pumper jeg på bremsa når bilen er igang, så siver trykket ut, når jeg presser pedalen i bunn. Det kjennes ut som det er noe med servotrykket, er sånn pulserende følelse i pedalen frem til den står i bunn. Samtidig, så blinker det en rød bremselampe i dashbordet. Den blinker også når jeg pumper på bremsa med motoren igang. Pedalen blir steinhard når jeg pumper på den når motoren er av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 21, 2008 Kalippere bak er en svakhet, så dersom de er gamle kan de være klar for bytte. Jeg har selv overhalt en 6-7 stykker, men de holder gjerne bare en sesong til om du er heldig. Dersom du bruker brekket lite og bytter bremsevæske sjelden er det døden for kalippere bak. Du kan jekke opp bilen, ta av hjulet og se hva som gjør at brekket ikke løser ut. Ta av wiren, så ser du om problemet er i kalipperen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 21, 2008 Kalippere bak er en svakhet, så dersom de er gamle kan de være klar for bytte. Jeg har selv overhalt en 6-7 stykker, men de holder gjerne bare en sesong til om du er heldig. Dersom du bruker brekket lite og bytter bremsevæske sjelden er det døden for kalippere bak. Du kan jekke opp bilen, ta av hjulet og se hva som gjør at brekket ikke løser ut. Ta av wiren, så ser du om problemet er i kalipperen. Jeg overhalte mine, like fine etter to saltvintere de.. Med mye brekkbruk... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 21, 2008 Kommer helt an på standen de er i ved overhaling. Har de begynt å ruste innvendig er det vanskelig å få de 100%. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 21, 2008 Kommer helt an på standen de er i ved overhaling. Har de begynt å ruste innvendig er det vanskelig å få de 100%. Jeg brukte hammer, varm og noe etsende løsningsmiddel for å få løs brekkarmen Sandblåste de og fjernet vel ca 1 cm tykt rustlag...Innvendig var brekkarmen full av rust.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 21, 2008 Et litt relatert spørsmål: Får dere god "flyt" til bakbremsene når dere lufter? Jeg prøvde å lufte mine med 2 bar trykk fra et dekk, da fikk jeg bare fylt 2-3 cm av slangen jeg hadde satt på, etter det kom det bare en dråpe nå og da. Foran rant det ganske greit med samme trykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 22, 2008 Var ikke mye trykk bak og skryte av ved samme prosedyre, men nå hadde ikke jeg allverdens trykk på hjulet jeg luftet med.. Kan igrunn ikke svare på hvor mye trykk det var på det. Men det var iallefall mye mer flyt foran enn bak, og vi brukte samme hjul igrunn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 22, 2008 Det sitter en begrensningsventil foran venstre bakhjul, og om man jekker opp bilen blir denne ofte stående og stenge nesten all strømmen av bremsevæske. Det lønner seg å hekte av denne og dytte den manuelt til "max last" og så tråkke en gang på bremsen før man åpner noen lufteskruer, da blir det ofte mye bedre "flow". Samtidig får man sjekket at den ikke sitter fast, det er 2'er-feil på kontroll. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 22, 2008 Ah, genialt. Da får jeg vel se til den og nestegang jeg skal under den for å skru litt. Den skal ikke på EU før om et år, så. Uansett så er bremser noe av det viktigere, så det er prioritert å få i orden. Men ingen som har noe fler ideer på hva det kan være som forårsaker at trykket på pedalen forsvinner når motor er igang? Det er en pulserende følelse i pedalen når den siver inn, til den treffer bunn. (Rød lampe i dashen blinker, også når man pumper på pedalen blinker den.) Når motoren er stoppet er pedalen dønn hard. Det lekker ikke noe bremsevæske, eller servoolje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 22, 2008 Men ingen som har noe fler ideer på hva det kan være som forårsaker at trykket på pedalen forsvinner når motor er igang? Det er en pulserende følelse i pedalen når den siver inn, til den treffer bunn. (Rød lampe i dashen blinker, også når man pumper på pedalen blinker den.)Når motoren er stoppet er pedalen dønn hard. Det lekker ikke noe bremsevæske, eller servoolje. Vet du har nevnt det før, men...... bomba? Har samme problemet selv, men har nå den bremseeffekten jeg skal ha likevel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 22, 2008 Pulserer pedalen innover er bomba defekt, enkelt og greit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 22, 2008 Bomba er byttet med en annen brukt en, og det er det samme med den, bortsett fra nå har jeg faktisk hard pedal når motoren er stoppet. Bremseeffekten er der, den låser begge foran på tørr asfalt med breie hjul, det er ingen problem. Bare den siver i bunn, og lampa blinker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 22, 2008 Pulserer pedalen innover er bomba defekt, enkelt og greit. Hehe, ok. Da er jo det greit. Sitter da med to defekte bomber. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 22, 2008 Det sitter en begrensningsventil foran venstre bakhjul, og om man jekker opp bilen blir denne ofte stående og stenge nesten all strømmen av bremsevæske. Det lønner seg å hekte av denne og dytte den manuelt til "max last" og så tråkke en gang på bremsen før man åpner noen lufteskruer, da blir det ofte mye bedre "flow". Samtidig får man sjekket at den ikke sitter fast, det er 2'er-feil på kontroll. Jeg så etter lastavhengig ventil, men jeg fant den ikke. Skal lete grundigere neste gang. Har akkurat rettet en slik 2'er feil på en annen bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...