Anbefalte innlegg

Hei!

Nå er litt skeptisk her, for V8'ern min har begynt å få primadonnanykker..

Når bilen er kald så går den helt normalt, både på tomgang og under kjøring. Når motoren begynner å få arbeidstemp så har den av og til noen veldig snåle nykker.

På tomgang så står den og "jager" en liten stund før den stopper helt.. Og jeg får ikke holdt den igang med gasspedalen heller, bortsett fra om jeg gir full gass, med full gass så gir den respons som normalt.

Jeg tenkte det kunne være dårlige plugger eller coiler, så i går bytta jeg plugger(til den nette sum av 1.300,-), men dette forandra ingen ting.

Og coilene er ikke varme.

 

Hva kan dette være? Noe ille gæli her nå da tro? Jeg får jo brukt bilen, for det er bare å få start på'n og gi full gass.. Og det er jeg ikke helt ukjent med fra før(hehe), men det blir litt kjett i sentrum og slikt, med lyskryss og andre steder med full stopp. Og med automat så blir det mye kryssbruk av bein for at dette skal gå bra.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk lambda sensor'n.. Evt. bytt den ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tomgangsregulatoren?

 

078133455A control valve for idling stabilization / F >> 4C-M-020 000 VDO / PT

 

eller

 

077133455B control valve for idling stabilization / F 4C-N-000 001>>/ PT

 

 

se bildet.

motorforum.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, kult at du bruker mitt eget bilde til å illustrere.. :)

er det noen mulighet for å teste den der på noen måte da? Eller må en bare få tak i ny og prøve den, og enten funker det eller så gjør det det ikke..? Dyr feilsøking kan bli da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert mulig å teste den. men hvordan det vet jeg ikke.

 

Tror den får signalene sine i fra motorstyringen.

 

Er det ikke noen form for diagnoseplugg på disse bilene? Hvis det er, så ville jeg skjekket ut feilmeldinger først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda. Det er diagnose på linje med type 44 osv såvidt jeg veit.. Du skal se om det er feil på lamba'n med den mener jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor er den diagnosegreia? Og hvor får jeg lest av den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel å bra at du holder V8'en godt, men husk at det er mulig å kjøre V8 på økonomibudsjett. Plugger som tilsvarer V8-spesifikasjonene kan finnes for ca kr 35-40 stykket inkl mva, bare man leter litt :) Jeg kjøpte dette til min på BilXtra :)

 

Jeg ser du har en 3.6 (PT) med dertil hørende automatkasse. Inni automatkassen sitter det en ventil som kan forårsake dette problemet. Om jeg ikke husker feil er dette solenoidventilen til lock-up-clutchen. Lock-up fungerer ikke før giroljen får en viss temperatur, og skal koble ut når motorturtallet faller under ca 1500 rpm i 3. og 4. gir, og er aldri innkoblet under ca 80 kmh i 4. og ca 60 kmh i 3. Dersom denne ventilen er defekt vil ikke lock-up koble ut og motoren vil faktisk kvele seg. Ventilen kan skiftes med kassen i bilen.

 

Er du sikker på at alle komponentene som regulerer blandingen (Co%) er i orden? Lambdasonde, gasspjeldsensor, luftmassemåler samt kjølevæskesensoren bak på høyre topp er svært viktige for at Motronic skal fungere som det er tiltenkt. Dersom du ikke har skiftet kjølevæskesensoren bak på høyre topp og lambdasonden i løpet av de siste 100 000 km; gjør det nå.

Dersom motoren fremdeles går rart ville jeg sjekket luftmassemåleren. Den beste måten å sjekke denne på, er å sjekke den opp mot en du vet er i orden, samt å utføre en visuell sjekk. Trådene må være hele, samt ikke skitne. Er de skitne, skal den renses med bremse-/forgasserrens ASAP.

 

Skift luftfilter og gjerne bensinfilter. Bruk ikke K&N-filter og andre filter hvor olje er påkrevet. Dette skader luftmassemåleren.

 

Rens tomgangsstabilisatoren. Bruk WD40 evnt 5-56, men ikke forgasserrens/bremserens. Dynk den i dette to-tre ganger, til hva som måtte komme ut er helt rent. Fyll den så med våpenolje og la den så stå natten over i et varmt rom. Våpenolje smører lagerne i tomgangsstabilisatoren, og løser også opp sot, skitt og smuss som WD40 / 5-56 ikke fjernet. Tøm ut det overskytende og la det renne av seg.

 

Dersom pluggledningene minner mer om pinner enn ledninger, kan det være lurt å skifte disse. Både i Tyskland og USA kan disse skaffes for ca kr 2000 + frakt.

 

I tillegg til dette bør man absolutt lese ut feilkoder. Problemet med feilkodesystemet på 44/4C er at det ikke er særlig avansert. Det har uheldigvis ikke et vell av feilkoder. Under følger en link til hvordan man leser ut koder på Audi V8 (både PT og ABH), samt feilkodene.

 

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/ecufv8.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rens tomgangsstabilisatoren.[/url]

 

Flott innlegg, men tenkte jeg skulle påpeke at dette ikke nødvendigvis hjelper. Jeg har gjort det på min bil, men uten endring. Hos meg kan jeg koble denne ut og kjøre bilen, og den oppfører seg akkurat som den gjør med regulatoren innkoblet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, takker for et godt innlegg Dag!

Nei jeg har ikke fått gjort noe mer enda, blitt litt for mye annet å henge fingrene i før jul her.. Hadde jeg visst dette med pluggene så skulle jeg funnet meg en bil-extra selv også, fi fadir det der er for rått syns jeg..

Skal ta ut og rense tomgangsregulatoren og sjekke resten av det du skriver også. Jeg har faktisk ikke kjørt bilen mer enn 50.000 på de 5 åra jeg har hatt den, så jeg vet ikke om lambdasonden noen gang er bytta, men det tviler jeg vel sterkt på..

Så det spørs om det ikke må noe stell til på nyåret da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært litt sløv på dette, men nå har jeg skrudd av tomgangsstabilisatoren og hatt inni 5-56 på den. før jeg gjorde det så gikk den vakuum-tingen ganske lett, men ved å spraye inn crc så gikk den jo nesten av seg selv.. kan det være denne lille "tregheten" som har vært problemet mitt? Skal rense den et par ganger til og la den ligge i våpenolje i natt, så håper jeg at det var denne som kunne for problemet.

 

Kan det være logisk at denne har forårsaka at bilen har gått og vært vanskeligere for hver dag den siste tiden? bortsett fra når den er kald da, for da går den som den skal, men det har vel med kaldstarten å gjøre..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.