hvor stor slitekant er akseptabelt??

Anbefalte innlegg

jeg har tatt av toppen på aby motoren, og når jeg drar fingeren øverst så kjenner jeg en kant, men den er veldig liten,, har de normalt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kjenner når den blir ille. Plokka ut ei blokk fra en Golf 2 GTI som hadde rulla 200000km, klarte ikke kjenne slitekant i det heletatt, ganske utrolig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som vet hvor stor den kan vere før de bør borres?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slitegrense på 2,5 tdi R5 er 0,08mm i diameter, dvs at kanten er 0,04. Da er motoren bra slitt og neglen hekter seg godt fast i kanten.

 

Så har du ikke erfaring bør du få noen til å måle og ikke bare gjøre antakelser på hva noen her forsøker å si, som du tolker :)

 

Det spørs jo også hvor høyt krav du har til motorens tilstand etter utført arbeid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenk på hva denne kanten kan gjøre med de nye stempelringene du evt skal sette inn...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En omdreining på motoren og den øverste nye fjøren er ødelagt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvem som borrer slik da? hva koster de slik ca. må man da gå opp på stempel dim?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvem som borrer slik da? hva koster de slik ca. må man da gå opp på stempel dim?

 

Om man i sin profil har bosted så kommer det sikkert noen gode tips til lokale motorverksteder som anbefales eller ikke.

 

Spørs litt hvaslags motor det er, i mange tilfeller er det smartere å heller kjøpe en annen og mindre slitt blokk. Ja man må kjøpe overdim stempler, de selges i flere overdim og gjerne med rundt 0,5mm økning i diameter. Mange motorer har svindyre stempler og da lønner det seg ikke, i forhold til å kjøpe annen blokk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må først ta litt fint smergelpapir og pusse bort sotkanten som er øverst i sylinderen, den kan lure deg til å tro at kanten er større enn den faktisk er. Når det er gjort, så må du ta et innvendig mikrometer og måle kanten. Du bør måle både på langs og på tvers for å måle evnt ovalitet og gjerne ta et par mål litt ned i sylinderen også på kryss og tvers, dette for å måle evnt "tønneform" i sylinderen.

Når du har disse måla klare, har du også svaret for hva du bør gjøre med motoren din.

 

Det Steinar sier om at det er maksgrense på 0,08 mm er helt korrekt, men erfaringsmessig så kan du strekke den til 0,10. Men husk på at alt som er utenfor standardmål, KAN korte ned levetida på motoren.

 

Er sylindrene glassaktige, at de har en "speilblank" overflate, bør de som et minimum hones og få nye ringer.

 

Hvorfor tok du av toppen?

 

Ellers lykke til med motoren din :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gåen toppaktning. motoren gikk helt fint før var bare at den brukte vann.. men viss jeg kan skrape bort noe av den så er den vertfall liten...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Liten kant" er litt tvilsom måling, hehe.

Liten eller stor kant der måles med mikrometer, ikke fingre, tommestokk eller øyemål :P

Jeg har tatt opp sånne motorer så å si uten slitekant, og motorer med slitekant så store at 0,25 mm overdim ikke er stort nok, så mål for sikkerhets skyld du.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gåen toppaktning

Husk på at som et minimum da bør du planslipe toppen, og sjekk toppdekket på blokka. De stålpakningene er veldig bra, men dem er litt kresne hva reine og rette flater angår...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du har ute ett av stemplene så kan du jo ta av ringene å putte det nedi opp ned å se hva størrelse bladsøker du klare å få i mellom sylinder å stempelskjørt, da får du en hvis indikasjon.

 

 

 

Husk på at som et minimum da bør du planslipe toppen, og sjekk toppdekket på blokka. De stålpakningene er veldig bra, men dem er litt kresne hva reine og rette flater angår...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du har ute ett av stemplene så kan du jo ta av ringene å putte det nedi opp ned å se hva størrelse bladsøker du klare å få i mellom sylinder å stempelskjørt, da får du en hvis indikasjon.

 

Han har jo ikke noen av stemplene ute, kun toppen av.

 

Dersom han hadde hatt stemplene ute så kunne han ha målt noe mer nøyaktig selv uten måleur:

Ringgapet kan måles med bladsøker rett under og over slitekant (etter rengjøring med smergel slik Fredrik sier) og med litt 2 x PI x R og PI x R x R så finer man omtrentlig slitasje.

 

Per ivar, dersom du ajourholder bosted i din profil så kanskje det bor noen i nabolaget ditt med sylindermåler som tilbyr sin hjelp..........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

helt klart Steinar, da kan han jo bare bruke en løs stempelring fra en annen motor ( med samme boring)om han vil enlelt måle på din måte..

 

Han har jo ikke noen av stemplene ute, kun toppen av.

 

Dersom han hadde hatt stemplene ute så kunne han ha målt noe mer nøyaktig selv uten måleur:

Ringgapet kan måles med bladsøker rett under og over slitekant (etter rengjøring med smergel slik Fredrik sier) og med litt 2 x PI x R og PI x R x R så finer man omtrentlig slitasje.

 

Per ivar, dersom du ajourholder bosted i din profil så kanskje det bor noen i nabolaget ditt med sylindermåler som tilbyr sin hjelp..........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du har ute ett av stemplene så kan du jo ta av ringene å putte det nedi opp ned å se hva størrelse bladsøker du klare å få i mellom sylinder å stempelskjørt, da får du en hvis indikasjon.

 

Du kan ikke måle sylinderen ved hjelp av ringen...du veit jo ikke hvor mye ringen er slitt heller...i tillegg til det med ovalitet osv osv...

Igjen, måling av innvendige motordeler er med mikrometer. Vi snakker om 100dels mm mål, altså må vi bruke måleutstyr som måler nøyaktige 100dels mm :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ikke måle sylinderen ved hjelp av ringen...du veit jo ikke hvor mye ringen er slitt heller...i tillegg til det med ovalitet osv osv...

Igjen, måling av innvendige motordeler er med mikrometer. Vi snakker om 100dels mm mål, altså må vi bruke måleutstyr som måler nøyaktige 100dels mm :)

 

Fredrik, vi er enige om at man må ha skikkelig måleutstyr og ikke satse på tvilsom indirekte måling.

 

Men i forhold til en meget tvilsom indirekte måling ved å stikke en bladsøker ned ved siden av et stempel man ikke aner diameteren på så påstår jeg fortsatt at det er mulig å måle "noe mer nøyaktig selv uten måleur". Ja, det er masse muligheter for misvisning pga ovalitet, at ringen ikke er satt 90,0 grader på sylindervegger, etc. Da trenger man ikke å vite hvor mye slitt ringen er, poenget er å finne ut hvor mye større omkretsen i sylinder er ovenfor og nedenfor slitekant og derigjennom regne ut diameter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror vi overdramatisere dette tvile på om det er så stor slitekant at den ikke kan gå lenge ennå, gutten er bare usikker på hva som er mye.

Har en VR6 blokk her som er nesten 1 millimeter større diameter i sylindrene under slitekanten å blir mindre å mindre nedover i sylinder hullet, den må jo bores.

Dersom motoren har 0.20mm slitasje så vil den kunne gå helt fint, om den bare er jevnt slitt å stempelringene er i orden, men du vil kansje få noe skjørtebank når motoren er kald og kansje noe oljeforbruk, men pytt pytt vi snakkre jo ikke om helt nye biler heller her.

Men du Steinar skal ikke le av bladsøker mellom stempelskjørt å sylinder, for det er jo reelt mål, å hvem sier at vi ikke vet størrelsen på stempelet? vi har vel alle et skikkelig digitalt skyvemål, dessuten trenger vi jo bare å vite klaringen, å det er jo den tykkelsen man får nedimellom de forskjellige stedene vi ønsker å måle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men du Steinar skal ikke le av bladsøker mellom stempelskjørt å sylinder, for det er jo reelt mål, å hvem sier at vi ikke vet størrelsen på stempelet? vi har vel alle et skikkelig digitalt skyvemål, dessuten trenger vi jo bare å vite klaringen, å det er jo den tykkelsen man får nedimellom de forskjellige stedene vi ønsker å måle.

 

En slik metode blir ennå mer unøyaktig enn måling av ringgap (som også er en for dårlig metode).

Det er muligens en grunn til at jeg har kjøpt meg måleur for måling av sylindre : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror vi overdramatisere dette

 

Okej :)

Er ikke noe tvil om at det er mye som går, men å anbefale lettvintløsninger når man først har motoren delvis i deler er jo en annen sak.

 

Er ikke tvil om at man kan få indikasjoner på slitasje både med digitalt skyvelære og med bladsøker, men vi driver fortsatt med 100dels mm-toleranser...

Tror uansett man skal være ivrig med bladsøkeren for å få målt ordentlig der. Og med et digitalt skyvelære, skal man måle stempelet mens det sitter i sylinderen da eller? Hvordan får man målt stempelet der det som oftest skal måles, litt opp på skjørtekanten mens stempelet sitter i blokka?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herregud folkens, nå må dere slappe av, her snakker vi om en stakkar med gåen toppakning som e i tvil om hva som er mye eller lite. Regner ikke med at dette ikke er en racing motor men en bruksmotor, at fredrik å steinar alltid vil ha en motor som er som ny får være deres sak, men for oss vanlige dødlige som ikke på død å liv ikke må bore å skifte stempler om vi var så uheldige å blåse en toppakning, så er det for meg mer enn nok å se på slitekanten å gjøre en enkel måling på om sylinderen er konisk mer enn godt nok, å det koster ikke mer enn ny toppakning.

Jeg har bygget sammen nok motorer til å finne ut at for liten sylindreklaring faktisk er værre en for stor på en bensinturbo, mens dieselmotorer er mer kresne på klaring.

Nei Per Ivar, dersom motoren din ikke har gått over 200k å den gikk helt fint uten for mye oljeforbruk før pakningen røyk så kan du med god samvittighet sette på toppen igjen med ny pakning.

Ting jeg ville gjort, sjekket toppen for tæring, å om det er tæring få dem sveisefyllet( har gjort dette selv for møller i mange år) så få den planslipt, å ikke mindst skift ventil tetninger.

 

Dersom det fortsetter med at det alltid må være noen som skal kverrulere når noen gir et råd her på forumet, så er det ikke lett for de som ikke kan like mye om motorer å vite hva de skal gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herregud folkens, nå må dere slappe av, her snakker vi om en stakkar med gåen toppakning som e i tvil om hva som er mye eller lite. Regner ikke med at dette ikke er en racing motor men en bruksmotor, at fredrik å steinar alltid vil ha en motor som er som ny får være deres sak, men for oss vanlige dødlige som ikke på død å liv ikke må bore å skifte stempler om vi var så uheldige å blåse en toppakning, så er det for meg mer enn nok å se på slitekanten å gjøre en enkel måling på om sylinderen er konisk mer enn godt nok, å det koster ikke mer enn ny toppakning.

Jeg har bygget sammen nok motorer til å finne ut at for liten sylindreklaring faktisk er værre en for stor på en bensinturbo, mens dieselmotorer er mer kresne på klaring.

Nei Per Ivar, dersom motoren din ikke har gått over 200k å den gikk helt fint uten for mye oljeforbruk før pakningen røyk så kan du med god samvittighet sette på toppen igjen med ny pakning.

Ting jeg ville gjort, sjekket toppen for tæring, å om det er tæring få dem sveisefyllet( har gjort dette selv for møller i mange år) så få den planslipt, å ikke mindst skift ventil tetninger.

 

Dersom det fortsetter med at det alltid må være noen som skal kverrulere når noen gir et råd her på forumet, så er det ikke lett for de som ikke kan like mye om motorer å vite hva de skal gjøre.

 

Steinar og jeg har vel ikke sagt at man skal bore uansett, men det er jo litt dumt å sette sammen en motor uten en gang å vite hvordan tilstanden er. Måler man og ser at det er stor slitasje, og monterer sammen allikevel, da har man i hvertfall tatt et valg i stedet for å gjette.

Jeg er veldig stor tilhenger av å måle nøyaktig, det er da man i størst grad kan si at man ikke har overlatt noen ting til tilfeldighetene. Vi kan diskutere hva som går og ikke, og jeg er enig i at jeg heller vil ha 1/100dels mm for mye klaring enn en for lite. Men Per Ivar spør om hva som er lite og mye, og da tror jeg ikke han får noe godt svar uten å måle ordentlig :)

 

Det er ikke meninga å gjøre noen usikre, men å veilede til et bra resultat. Om den motoren går helt fint med 15/100 mm klaring i sylindrene, er jeg ikke i tvil om, men jeg tør ikke å si hvor lenge uten problemer, det kan være noen år eller noen uker, umulig å si.

 

Det du snakker om å kverulere, er vel kanskje heller et problem med alle som synes og mener noe om noe dem kanskje ikke veit så mye om (denne er ikke til deg Tom). Hva som går og hva man bør er to forskjellige ting.

I tillegg har jeg lest tråder hvor folk har blitt rådet til både det ene og det andre, det er MANGE her inne som mer enn gjerne tar altfor lettvinte løsninger.

Det er jo litt dumt å være vitne til en motor som blir satt sammen til kostnadene av "knapper og glansbilder", for så å bli lagt ut for salg her inne på forumet i håp om at et eller annet godtroende medlem kjøper bilen med "nyoverhalt" topp og kjempestore slitekanter uten at dette opplyses om (denne er ikke til deg Per Ivar). Det er det neppe noen som liker, bl.a. derfor mener jeg det er en god ting å være nøye :)

 

Hvor i verden bor du Per Ivar?

Kanskje noen her innefra kan hjelpe deg.

Ettersom motoren din gikk helt fint fra før av, har du mest sannsynlig ikke noe å frykte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var jo akkurat passe langt unna da...tror ikke jeg tilbyr meg en svipptur oppom for å måle en ettermiddag jeg, hehe :)

 

Får ikke håpe du blir forvirra av at vi er litt uenige da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.