#1 Skrevet Desember 26, 2008 Heisann. Madammen var ute og kjørte en tur i kveld, og hadde litt uflaks over en fartsdump, og bunnpanna sprakk idet bilen tok nedi etter dumpa pga en isklump som lå veldig ubeleilig til. Hun kjørte kanskje 200 meter etter at bunnpanna sprakk, fordi hun ikke helt skjønte hva som hadde skjedd -det burde gå bra allikevel det? Bilen rakk ikke å bli helt tom for olje før hun stoppet, men jeg har ikke hørt på bilen selv siden jeg kom en stund etter dette skjedde. Så to spørsmål da; Motoren, er den sannsynligvis i like god stand som før det skjedde? Bunnpanna, er den vrien å skifte på en Passat 1.8T 98 mod uten tilgang til verksted (løftebukk/grav)? Takk for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 26, 2008 vanskelig å si om motoren har tatt skade. pleier sonm oftest å gå bra hvis man stoppet den med en gang oljelampa begynte å lyse er litt køddent å bytte bunnpanna da traversen må ned. men med god tid så skal det gå i garasjen også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 26, 2008 Se på dette som en god ting, du får rengjort silen og bytta oljepumpa, noe som er en stor plage på 1.8t med lavt oljetrykk. Må ned med traversen og må vel ha 4 hjulskontroll igjen, om du ikke greier og merke det på et vis. Tror ikke det er tatt skade så lenge man ikkje kjører når oljelampa lyser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 26, 2008 Nei, hun kjørte vel fort 100 meter mens lampa lyste, men det gikk jo ikke akkurat fort, så jeg håper og tror det har gått bra. Hvis det ikke er mulig å bytte uten at traversen må ned så venter jeg like godt til over nyttår, siden jeg skal bytte foringer, ei drivknute og bytte dempere/fjører, så jeg må uansett betale for enda en firehjulskontroll relativt snart. Takk for hjelpen, folkens. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 26, 2008 At oljelampen lyser er en ting, men begynte motoren å tikke? Dette er en god indikasjon på at motoren faktisk har lavt oljetrykk, ikke at nivået i sumpen er lavt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 26, 2008 Litt vanskelig å si, siden jeg ikke satt på i bilen når det skjedde, men hun sier at hun ikke hørte noe unormale lyder før hun stoppet bilen. Men igjen, det skjedde på en vei med krappe fartsdumper, og turtallet lå vel neppe noe særlig over 1,5-2K RPM de hundre meterne hun kjørte før hun stoppet. Jeg har heller ikke startet bilen da en revne fra side til side i bakkant av bunnpanna som det drypper olje fra gjorde det ganske klart hva som var galt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 26, 2008 At oljelampen lyser er en ting, men begynte motoren å tikke? Dette er en god indikasjon på at motoren faktisk har lavt oljetrykk, ikke at nivået i sumpen er lavt. Olje lamper lyser jo når oljetrykket er lavt... En 1.8t lyser ikke selv om den kjører uten bunnpanne og olje så lenge trykket er der... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 26, 2008 Mulig jeg er helt på bærtur her nå, Torkjell, men oljen er vel en medvirkende faktor til å holde trykket oppe? Når olja er borte er det vel ikke noe som kan skape trykk heller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 26, 2008 Mulig jeg er helt på bærtur her nå, Torkjell, men oljen er vel en medvirkende faktor til å holde trykket oppe? Når olja er borte er det vel ikke noe som kan skape trykk heller? Self, men poenget er at oljelampa lyser kun når det ikke er trykk. Satt det bare litt på spissen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 26, 2008 Da forstår jeg! Jeg var redd satt inne med noe grusom feilinformasjon her nemlig! Dette ordner seg nok uansett, som sagt kjørte hun vel kun ca 100, maks 200 meter på lavt turtall etter at dette skjedde, så jeg satser på at motoren fortsatt er i god stand. Ergerlig at det ikke er noen lettvin fiks på det, men da får det bare legges til på To-Do lista til over nyttår. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 26, 2008 Olje lamper lyser jo når oljetrykket er lavt... En 1.8t lyser ikke selv om den kjører uten bunnpanne og olje så lenge trykket er der... Den lyser ved lavt nivå eller/og lavt trykk, ingen ulyder så kan det vel være lavt nivå. Tenker jeg ikke riktig da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 26, 2008 Den lyser ved lavt nivå eller/og lavt trykk, ingen ulyder så kan det vel være lavt nivå. Tenker jeg ikke riktig da? Både og. De motorene som går på/kan gå på longlife serviceintervaller har både oljetrykksføler og nivåføler for olja. Disse vil altså varsle med gul lampe ved for lavt nivå og rød ved lavt trykk. Eldre motorer har som regel bare oljetrykksføler og vil derfor ikke varsle om for lavt oljenivå med gul lampe. Kun rød lampe som viser for lavt trykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...