#1 Skrevet Desember 27, 2008 Min nylig innkjøpte RS4 lider av blårøyk fra eksosen. Det kommer relativt mye røyk med en anelse av blåfarge ved tomgang både ved varm og kald motor. Mest bekymringsfult er røyken som kommer ved pådrag. Akkurat når turboene kicker inn ved 4000omdr. kommer det en tung sky ut, nok til å tåkelegge veien for en stund. Har ikke fått registrert om den har unormalt oljeforbruk enda. Har dessverre ikke hatt tid til å logge dette mellom alle familiebesøkene. Bilen er 2001mod gått 140 000km og går på Mobil 1 rally formula 5w50 olje. Den er også oppgradert med RS6 turboer for et år siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 27, 2008 Turboer eller ventiltettinger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 27, 2008 høres frykteli likt ut som dårlig turbo.. men du skal egentli merke d bra på oljeforbruk hvis det ryker mye?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 27, 2008 ta av slangene på intercoolerne nede se om det renner olje ut av de. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 27, 2008 ta av slangene på intercoolerne nede se om det renner olje ut av de. kan også prøve å rikke på turbinhjulet(skovlene som går irundt inni) og se om lagre karnsje er gåen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 27, 2008 Er vel ikke bare bare å komme til på disse motorene ettersom hva jeg har hørt? så vil tro å sjekke slangene ved ic er lettest? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 27, 2008 Sjekk slangene, det er på grensen til umuleg å komme til for å kjenne på lagerene i turboene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 29, 2008 Har merket at den bruker en del olje, ja. Har ikke et presist tall per 100km enda. Men det er merkelig om det er oljetettingen i turboene som er gåen siden de bare er rett over et år gamle og ikke er gått særlig langt. Turboene er også overdimensjonert (hybrid RS6). Trodde også at jeg ville miste turbotrykket om turboene var gåen, men de mater det de skal... Ser nå at det begynner å komme en seig oljeblanding ut potten. Dette må jo ligge som en smørje gjennom hele eksosanlegget. Ikke godt å tenke på. Som tilleggsopplysning så er en oljeånding rensket oppi rett før jeg la merke til blårøyken. Den var potte tett. Vil tro det var veivhusventilasjonen som ble tatt, det er vel vanlig på disse bilene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 19, 2009 Har vært på mye på reise i det siste, men har nå fått tid til å gå litt gjennom problemet. Møller skulle ha 5000,- for å gjøre noen simple tester for å komme nærmere problemet. Det tok meg meg tjue minutter å finne synderene... Fikk tappet av noen desiliter olje fra begge intercoolerene Rart siden turboene bare er 1,5 år gamle og brukt fint. De lader fint fremdeles og uten noe ulyd så går ut ifra det må være en oljetetting som er røket, men veldig rart dette har skjedd med begge turboene samtidig. Må jo være en feilmontering eller noe... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 19, 2009 Har vært på mye på reise i det siste, men har nå fått tid til å gå litt gjennom problemet. Møller skulle ha 5000,- for å gjøre noen simple tester for å komme nærmere problemet. Det tok meg meg tjue minutter å finne synderene... Fikk tappet av noen desiliter olje fra begge intercoolerene Rart siden turboene bare er 1,5 år gamle og brukt fint. De lader fint fremdeles og uten noe ulyd så går ut ifra det må være en oljetetting som er røket, men veldig rart dette har skjedd med begge turboene samtidig. Må jo være en feilmontering eller noe... Høres skikkelig kjipt ut det der.. Hvilken fabrikat er turboene av da? Hvis det kommer olje ut av eksosen bak så har nok en eventuell katalysator tatt kvelden også. Er ikke morro med turbohavari det kan jeg skrive under på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 19, 2009 Turboene er kjøpt hos Autospeed. Sammen med grenrør, downpipes m/ race-cat og rustfritt resten. Ser for meg at katalysatorene har tatt kvelden i tillegg til at hele systemet må gjennomspyles og vel så det. Ser for meg deler for 60 000 før de er hjemme pluss en 40 000 i arbeid. Hele motoren må jo ut på disse bilene. Rart at turboene plutselig tar kvelden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 19, 2009 Turboene er kjøpt hos Autospeed. Sammen med grenrør, downpipes m/ race-cat og rustfritt resten. Ser for meg at katalysatorene har tatt kvelden i tillegg til at hele systemet må gjennomspyles og vel så det. Ser for meg deler for 60 000 før de er hjemme pluss en 40 000 i arbeid. Hele motoren må jo ut på disse bilene. Rart at turboene plutselig tar kvelden. Jeg har nettopp skiftet på min. og motor må ut ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 19, 2009 Turboene er kjøpt hos Autospeed. Sammen med grenrør, downpipes m/ race-cat og rustfritt resten. Ser for meg at katalysatorene har tatt kvelden i tillegg til at hele systemet må gjennomspyles og vel så det. Ser for meg deler for 60 000 før de er hjemme pluss en 40 000 i arbeid. Hele motoren må jo ut på disse bilene. Rart at turboene plutselig tar kvelden. Vis du nettopp har kjøpt bilen burde du jo kanskje reklamere, men hvorfor tror/vet du det er begge turboene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 19, 2009 (endret) Seperate intercoolere og det var MYE olje i begge. Kommer ikke på en annen forklaring.. Rørene går såpass langt opp før de møtes (om de i det hele tatt møtes.. har hver turbo sine tre stempler eller blir ladeluften blandet til slutt?) at jeg tviler på at oljen kan stamme fra bare den ene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 19, 2009 Hørtes ut som Turbo problemer ja. Tipper det også er den venstre som er i ferd med å ryke. Ny CHRA er å få kjøpt til disse. Trenger bare bytte senter delen som er komplett med turbinhjul, bruker opp igjen lufthus og eksohus. Men husk kjøp CHRA fra RS6 siden det er det som sitter i disse turboene. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/RS6-k04-28-k04-29-CHRA-Center-Assembly-RS4-UPGRADE_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp3286Q2em20Q2el1116QQitemZ190147535994QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories Disse gjør susen til 1395$ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 19, 2009 Hørtes ut som Turbo problemer ja. Tipper det også er den venstre som er i ferd med å ryke. Hvorfor tror du det er den venstre som holder på å ryke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 19, 2009 Rørene går såpass langt opp før de møtes (om de i det hele tatt møtes.. har hver turbo sine tre stempler eller blir ladeluften blandet til slutt?) at jeg tviler på at oljen kan stamme fra bare den ene Ladeluften fra hver turbo blandes ved at rørene fra hver IC møtes rett før innsuget. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 19, 2009 Hvorfor tror du det er den venstre som holder på å ryke? Det er et kjent problem at den venstre en den som ryker pga litt for dårlig kjøling. Men i ditt tilfelle tviler jeg på at det er problemet siden dem er såpass ny. Regner med du har kontakt med selger så får man bare håpe det ordner seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 19, 2009 Som Trond Kenneth sier, kjent problem den venstre pga kjøling. Du har ikke også en høy ule lyd når turboene begynner å lade? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 20, 2009 Jo den uler vel litt under pådrag (Trodde ikke det var unormalt, mener S4en 2.7 ulte en del også... Det er ikke så det er plagsomt). Har nesten ikke hatt den over 3000omdr/m siden jeg fikk den, så er ikke så sikker. Den har aldri vært helt god Mener det randt litt mer olje ut av den venstre intercooleren enn den høyre. Er det mulig at oljen som er kastet opp under påtrykk kan ha rent ned i den høyre? Det vil iallefall hjelpe på forklaringen med hvorfor begge fikk olje samtidig, og kanskje hvorfor den lader fint fremdeles.. Har god kontakt med selger så håper det løser seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...