#1 Skrevet Desember 27, 2008 Hei! Er det noen her som kan hjelpe meg med en julenøtt? Jeg har en audi som jeg til vanlig er svært fornøyd med. Det er imidlertid ett problem som har tiltatt de siste to sommrene. Når det er varmt i været har jeg ofte problemer med å starte bilen(1-2 ganger i uka). Hvis jeg venter 1/2 til 1 time starter den alltid. Når den da starter, går den helt som den skal uten problemer. Og den kan starte som normalt i dagevis etterpå. Dette skjer aldri når det er kaldt vær. Jeg har også skiftet en rekke deler: Bensinpumpe, trykkregulator(bensinakkumulator), multitemperaturgiver, temperaturføler, bensinmengdefordeler, batteri, bensinpumperelè, fordelerlokk, plugger. Har kjøpt det meste brukt og montert selv, så det har ikke kostet mye. Jeg tror at det må være en del som ligger såpass langt fra motoren at den ikke blir oppvarmet av den, fordi jeg da ville fått problemer med oppstart når motoren var varm også vinterstid. Tenker meg at den delen fungerer best når den er kald på min bil. Kan det være problemer i luftspjeldsystemet? Bilen er ikke verdt stort, og jeg kommer nok til å selge den for en billig penge snart uansett. Men jeg vil gjerne finne ut av dette problemet først. Må innrømme at jeg ikke har lyst til å gi meg før jeg finner ut hva det er. Håper forklaringen min er begripelig? TK 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 27, 2008 Et vanlig problem er jo at dysene forstøver bensinen dårligere og dårligere når de eldes samt at de også kan få trøbbel med å åpne skikkelig. Dermed kan du ved start kanskje bare ha 2-3 dyser som sprayer/sikler/drypper fra første sekund mens resten kommer etter "litt etter litt". I kaldere vær slår den elektriske kaldstartsdysa inn i større tidsintervall og den kan lett sørge for at motoren starter og går lenge nok til at de vanlige dysene kommer etter. Dysene kan du enkelt kontrollere: bare løsne holderne og napp de rett ut (trekk de rett ut, ikke bend de sidelengs). Tvangskjør bensinpumpa og spray nedi tomflasker eller lignende for å se om alle leverer samme mengde og med fin forstøving. Du løfter altså bare på luftmålespjeldet for å føre bensin ut til dysene. Med målespjeldet i hvileposisjon skal det IKKE komme noe som helst ut av dysene. Dette er én teori i alle fall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 27, 2008 Takk for raskt svar. Da skal jeg sjekke dette så snart forkjølelsen har sluttet å herje i kroppen. Slenger med et tilleggspørsmål her. Jeg kommer til å kjøpe en annen bil i løpet av 2009. Hvordan er 1.9 tdi kontra 2.5 tdi. modell ca 1994 - 1997. Har forstått på forumet her at i alle fall 2.5 tdi har en god motor fram til 1997? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 27, 2008 Takk for raskt svar. Da skal jeg sjekke dette så snart forkjølelsen har sluttet å herje i kroppen.Slenger med et tilleggspørsmål her. Jeg kommer til å kjøpe en annen bil i løpet av 2009. Hvordan er 1.9 tdi kontra 2.5 tdi. modell ca 1994 - 1997. Har forstått på forumet her at i alle fall 2.5 tdi har en god motor fram til 1997? I dette årsintervallet hadde jeg lett valgt 2,5 tdi! Sterk, og ikke minst pålitelig! 1,9 er sikkert pålitelig nok også, men forholdsvis tam. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...