Reimhjulsbolt mot veiv knakk, G60 motor

Anbefalte innlegg

Bolten som sitter i reimhjul mot veiv knakk på en G60 Motor.

Skal vistnok være ett problem på G60.

 

Er det noe man kan gjøre med dette eller må man bytte motor?

Skal normalt ikke skje noe med ventiler/stempel pga klaringen på 8V?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leit å høre, da er det bare å finne en ny veiv fra PG/1H/KR/PL. Noen bruker bolt og skive fra DX motoren for å unngå dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lå vel ei g60 veiv her på forumet tilsalgs..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bolten som sitter i reimhjul mot veiv knakk på en G60 Motor.

Skal vistnok være ett problem på G60.

 

Er det noe man kan gjøre med dette eller må man bytte motor?

Skal normalt ikke skje noe med ventiler/stempel pga klaringen på 8V?

 

Hvis det er å få ut bolten du er redd for og at det ikke er noen skader ellers så er det ikke noe problem, jeg har tatt ut en slik bolt tidligere og det var "grise-enkelt"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme skjedde på Corradoen min, og det gikk greit å fikse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tips!

 

Det er forresten ikke min G60 som forøvrig ikke er i bruk pr.dags dato.

Er en kompis som har vært uheldig med sin Corrado G60.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ofte når dette har skjedd er sporet til kilen også ødelagt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok,høres kjedelig ut for hans del.

 

Hvorfor skjer dette på G60? er det bolten eller dårlig patent på veiva?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne bolten er en strekkbolt.

Over tid mister den spennet, og reimhjulet begynner å voble.

Dette medfører tretthetsbrudd i bolten, og så ryker den.

Derfor anbefales det å bytte til bolt fra DX motor, som ikke er strekkbolt.

Hadde forøvrig bytta til DX bolt på min, men den knakk alikavel.

Mistenker årsaken til det er at det er nesten umulig for en vanlig mann å trekke til med det sinnsyke momentet som skal være på bolten, og så løsner den etter en stund.

Ikke mist motet med en gang.

Undersøk kilesporet på veiva nøye.

På min bil var kilesporet i orden innerst.

Kjøpte nytt reimhjul og ny bolt, rensa kilesporet nøye, smurte på lagerlåsing type STERK fra Wurth, og dro til med alle krefter jeg kunne få frem.

Hadde Lock-tite på bolten også.

Ble krute bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med olje på gjengene, bolthodet og begge sider av skiven blir det meste av momentet overført til press slik det skal, fremfor å gå bort i friksjon. Dette er rett prosedyre til 2,5 tdi R5 og kan muligens være smartere enn locktite på gjengene. Bolten til 2,5 tdi tåler minst 800 NM= ca 40 kg på en 1,7m langt rør og det er langt mer enn noen kan klare med vanlig latmannsarm. (220NM + 270 grader)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde å dra moment først, med lånt utstyr fra Møller, men hadde ikke sjans.

Hadde olja de rette plassene som du nevner.

Skal dras 180 grader etter moment(husker ikke nm i farta) men klarte å dra max 40grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.