En elektriker som kan hjelpe litt? (med bilde.)

Anbefalte innlegg

Det er garantert noen i klubben som kan hjelpe meg med dette.

Jeg må koble en elmotor (for hydraulikk) til den hvite boksen på bilde. 3 kontakter brun, blå og jordingsfarge (nede). De kom ferdig med kabelsko, men er ikke lange nok til noen steder.

Til bryter på døra kanskje?

Den andre delen er fra den hvite boksen til en kontakt. På den er det 3 ledninger. Blå, svart og jord.

Er det 3 fasa kontakt jeg skal bruke her? Mener på den skal ha 220v

Det er snakk om en 2-søyler

IMG_16331111.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes vel helt sikkert et skjema på det skapet der? I såfall er det litt enklere og se da. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om tråden ligger feil sted og en moderator snart kommer til å flytte tråden:

Svar fra en IKKE-elektriker (for å trigge elektrikerne på banen ;) ): Det ser ut som om inntaket til skapet er oppe til høyre, hvor fasene er blå og sorte, disse går ned til noe som ser ut som en jordfeilbryter eller jordfeilvarsler. Etter denne kan det hentes strøm. Sjekk hvor inntaket går og hvor kraftige sikringer den har, og dette er tilstrekkelig til ditt forbruk på bukk og stikk.

De gulgrønne jordingene kobles sammen på egnet sted.

Nei, dette er ikke trefas.

Edit: Ser nå at dette er styreboksen til løfteren og ikke en tilfeldig boks du skal stjele strøm fra. Da blir alt jeg sa feil....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ledningene med kabelsko skal kobles til i bunnen av kontaktoren(sort boks)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er på feil plass får noen flytte den, det står jo elektro i teksten også. 2-søyler er også noe man trenger for bil.

Jeg snakka med en elektriker her en dag, han nevnte også at motoren skulle kobles på kontaktoren. Men hvem skal hvor?

Så jeg skal bruke vanlig strømkontakt for å gi den strøm?

IMG_163911111.jpg

Ikke helt stabil på slike skjemaer.

IMG_163411111.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som du kan bruke vanlig kontakt. og dem skal kobles på kontaktoren. men har du et bedre bilde av koblingskjema eller et navn på maskinen så jeg finner skjema på nettet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

inn over kontaktor, ut under kontaktor?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo ikke så mye anna å få gjort enn å koble motoren ut av f.eks 2 og 6 på kontaktoren. 2-4 er jo laska og 6-14 er laska, så spiller ingen rolle hvor det kobles (bare det blir 1 av hver da ;)) Tilførsel ville jeg dratt til en koblingsboks, men du kan selvfølgelig bruke et 32A støpsel. Ikke hvis det er 400V anlegg da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok at du skal koble inn på 4 og 6.

Var litt sen dær.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg koblet i kontaktoren. Motor fungerer og går rundt.

Jeg koblet helt til venstre og helt til høyre på kontaktoren, skal koble 4 og 6 nestegang jeg er der, så det ikke før nå.

Men det gnistrer/lyser fra kontaktoren, den går også inn når jeg trykker på den (blå plast i midten, bilde)

Jeg så også at en arbeidslampe reagerte når jeg starta motor.

220v jeg bruker, vanlig kontakt

Dette er vel ikke normalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren skal koples til 4 (T2) og 6 (T3)

Strømmen inn skal koples til på toppen av sikringene (RT16-32X) 2stk 32A

Hvis motoren går når du trykker på heiseknappen på døra har du koplet riktig.

Den blå knappen på kontaktoren er et feste til hjelpekontakter og skal gå inn ja.

Litt gnister er normalt men kan også tyde på at kontaktoren begynner å bli brent

på kontakt-polene (hvis den er mye brukt så bytt den)

Gratulerer med ny? løftebukk.

Ps. Bukken trekker ca 10A så sikkert derfor det blunker i lyset.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.