#1 Skrevet Desember 29, 2008 Ser i flere tråder at det står at motoren bruker olje, og det tar jeg da som at man må etterfylle olje. Men hva er det egentlig som skjer med en motor som bruker olje? Er dette skadelig for motoren eller andre komponenter på motoren? Noen synes sikkert dette er et dumt spørsmål, men siden jeg har null peiling på å skru motor osv så spør jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 29, 2008 Ser i flere tråder at det står at motoren bruker olje, og det tar jeg da som at man må etterfylle olje. Men hva er det egentlig som skjer med en motor som bruker olje? Er dette skadelig for motoren eller andre komponenter på motoren? Noen synes sikkert dette er et dumt spørsmål, men siden jeg har null peiling på å skru motor osv så spør jeg Det er ulike måter av oljeforbruk: -lekkasje ut av motoren i form av "svetting" eller ren lekkasje. Skyldes defekte pakninger, simmerrringer, lekkasje i oljetrykksbryter etc. Slendrian å ikke fikse. -lekkasje innvendig. Kan være at olja går i forbrenningskammeret og sees("blårøyk")/luktes i eksosen. Dette er stort sett pga. defekte ventiltetninger, men kan også være pga. slitte stempelringer. Stort sett er det vel at motorene er tett, men får olja med i forbrenningen som går under betegnelsen "å bruke olje". Men så spørs det også litt i forhold til bilens alder og årsmodell. Kikker man i instruksjonsboka til f.eks. en gammel 100 med 5-syl. med WC-motor, ble det oppgitt at bilen originalt kunne bruke opptil 1-1,5 liter pr. 1000 km. På dagens nyere biler er dette så å si historie, selv om mange kunder blir beroliget/avfeid med kommentarer fra verksted om at "Denne motoren skal bruke litt olje, så du må peile i blant!" En kompis kjøpte en koreansk sak med TD-motor for 3-4 år siden og opplevde av bilen omtrent var tom for olje etter 1500 km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 29, 2008 Spørs akkurat hvor mye det er snakk om.. Oljeforbruk som ikke er lekkasje er da stort sett enten p.g.a. dårlige stempelringer og/eller sylindervegger eller slitne ventiltetninger. Sistnevnte er relativt greit å fikse, førstnevnte betyr overhaling av motoren. Fabrikken sier at alt opp til 1,5 liter på 1000 km er greit, men personlig vil jeg heller si at mer enn en liter på 2500-3000 km er såpass så man bør begynne å vurdere tiltak.. Det er ikke skadelig for motoren i seg selv, men blir det mer enn nevnt ovenfor er det et tegn på enten stor generell slitasje eller at en eller annen enkeltkomponent har feilet. Avgassverdiene blir da feil og evt. katalysator/lambdasonde kan ta skade. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 2, 2009 Takker for svar, da har jeg lært litt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 2, 2009 Kikker man i instruksjonsboka til f.eks. en gammel 100 med 5-syl. med WC-motor, ble det oppgitt at bilen originalt kunne bruke opptil 1-1,5 liter pr. 1000 km. ---> Stemmer nok bra dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 2, 2009 En 4 takts motor vil alltid ha ett visst Oljeforbruk siden den henter sylindersmøring fra oljesump, som derfra går via oljefjør på stempel som igjen legger seg i honerifer i sylindervegg både på vei opp og på vei ned ,dette skaper mindre friksjon mellom stempel ringer og sylindervegg .i en perfekt verden er det ikkje kontakt mellom fjører og sylindervegg på grunn av oljefilmen.Du har da minimalt med slitasje i sylinderforing.Det vil uansett allitd være "litt" mer slitasje i en foring like under øvre dødpunkt/vendepunkt for øvre stempelring,enn det er lenger nede i samme foring. Ved dårlig vedlikehold,manglende oljeskift og olje filter,manglende skift av luftfilter,daukjøring ved lavt turtall,kan det dannes koks mellom stempel og fjører og stempel og fjørene kan da bli faste og det er ikkje ett kontrollert oljeforbruk, det slippes da en del mer olje en normalt forbi og opp i kompresjonsrom ,du vil da erfare ett høyere oljeforbruk. men som sagt over her så kan det være andre grunner som blant annet slitte ventil tettninger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 2, 2009 Det står faktisk i instruksjonsboken min også at det ikke er unormalt at den bruker inntil 1l pr 1000km, men det gjør riktignok ikke min. Motoren er forøvrig en AFT motor i en 97 Vento:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 2, 2009 Ingen som har nevnt det her men en turbo kan gjøre at bilen bruker olje, både på luft siden og på eksos siden, har du det på eksos siden finner du det aldri ut før du bytter turbo og oljeforbruker slutter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 2, 2009 Så sant som det er sagt! http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=84600 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...