Anbefalte innlegg

har hatt en lyd i motoren, som en slags rasling/kakling i motoren som er i takt med turtallet,

folk sier at det er ventilen som er gåen, og det er vel det siden de fleste sier så,

så er spm da... ?

er det nødvendig og bytte alle ventiliene??? eller er det ventilene i det hele og store...???

og hva annet burde jeg bytte mens jeg først har skrudd av halve motoren..???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det mest sannsynlig er en/fler av de hydrauliske ventilløfterene som er slitt. Dette gir en ganske markant tikke lyd.

 

Hva slags olje bruker du? Hvis løfteren bare er sliten og ikke helt ødelagt kan problemet forsvinne ved bytte til en litt tykkere olje. Vet at bla Castrol GTX olja skal være bra mot slikt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lyden har vært der en stund, men nå i de siste dagene så har den blitt merkbart værre, nå tør jeg ikke kjøre på den lengre,

har brukt 5 w 40/30

jeg er nå i full gang med og plukke av toppen nå, så jeg ser vel feilen,

må jeg av med fangeren for og ta av reg-reim, og hvor er de berømte boltene som holder fangeren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som oftest kommer topplyder fra de hydrauliske løfterne, med mindre noe alvorlig har skjedd med registeret. Slitte løftere kan kompenseres med tykkere olje en stund, men det er jo best å sette i nye.

Lyd kan også komme fra vakuumpumpa, dersom denne motoren har slik som går inn på kammen.

 

Boltene til fangeren: 2 på hver side over og under fanger: Av med de tynne blikkplatene under lyktene så ser du de øvre, av med de ytre nedre plastgrillene i fanger så ser du de nedre. Kan også sitter skruer ifm innerskjerm nederst, og selvfølgelig til bunnplate om du har dette. Videre sitter den klipset fast i en stor plastklips på hver skjerm, forsøk å presse øvre kant av fanger nedover og trekk ut. Lettest å bruke en stor skrutrekker og tykk skinnfille mellom for ikke å skade lakk på skjerm og fanger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som oftest kommer topplyder fra de hydrauliske løfterne, med mindre noe alvorlig har skjedd med registeret. Slitte løftere kan kompenseres med tykkere olje en stund, men det er jo best å sette i nye.

Lyd kan også komme fra vakuumpumpa, dersom denne motoren har slik som går inn på kammen.

 

Boltene til fangeren: 2 på hver side over og under fanger: Av med de tynne blikkplatene under lyktene så ser du de øvre, av med de ytre nedre plastgrillene i fanger så ser du de nedre. Kan også sitter skruer ifm innerskjerm nederst, og selvfølgelig til bunnplate om du har dette. Videre sitter den klipset fast i en stor plastklips på hver skjerm, forsøk å presse øvre kant av fanger nedover og trekk ut. Lettest å bruke en stor skrutrekker og tykk skinnfille mellom for ikke å skade lakk på skjerm og fanger.

 

da prøver vi det... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden lyden har blitt markant værre i det siste. Du har nok olje på motor og greit oljetrykk?

 

Og vil du beskrive lyden som rasling/kakling som du skriver, eller mer tikking?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden lyden har blitt markant værre i det siste. Du har nok olje på motor og greit oljetrykk?

 

Og vil du beskrive lyden som rasling/kakling som du skriver, eller mer tikking?

 

ja stemmer det, ventil-tikking smo det heter på godt norsk vel:)

 

nå er jeg snart ved sakens kjerne, så da gjenstår det vel og se hva som er problemet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja stemmer det, ventil-tikking smo det heter på godt norsk vel:)

 

nå er jeg snart ved sakens kjerne, så da gjenstår det vel og se hva som er problemet:)

 

Det er ikke gitt at du ser at en løfter er dårlig, bytt når du har det oppe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke gitt at du ser at en løfter er dårlig, bytt når du har det oppe :)

 

jeg ser idag hva som må byttes igrunn, nå er det bare og ta av toppen, litt kjedelig og skru siden det er iskald vind og snø, men er vel litt avhengig av og få bilen i orden så...

heldigvis så var jeg ikke så fyllesyk idag heller som forventet, så da blir det en lek:)

godt nyttår forresten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg kommet meg inn til kamakslingen og ventilene... så var det store spørsmålet da

hvordan ser jeg om en ventil er dårlig osv...

noen som har noen bilder av det??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du ser vel ikke om en ventil er dårlig fra toppen av. Du må isåfall av med hele toppen.. Og som Fredrik sa, om det har vært ventilløfterne som har laget lyden såvil du jo ikke se det. For du ser ikke om de er dårlige.. Løft av toppen og sjekk om noen av ventilene har vært nedi stempla? og bytt pakninger og løftere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Evt. kan du vel trykkteste og turne motor rundt samtidig, så hører du om en ventil ikke sitter i setet sitt ( krokete ) !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg kommet meg inn til kamakslingen og ventilene... så var det store spørsmålet da

hvordan ser jeg om en ventil er dårlig osv...

noen som har noen bilder av det??

 

Når du har fått ut kammen, så er det jo veldig fort gjort og sette sammen med nye løftere, det er jo mye som tyder på at du kanskje bare har dårlige ventilløftere, og de pakningene du må bytte er uansett ikke verre enn at du kan bruke om igjen dersom du faktisk må skru av toppen for å bytte toppakning og planslipe.

Kan jo være verdt et forsøk det kanskje :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mål avstanden ned til toppen av ventilene, har du skadde ventiler så sitter toppen av ventilstammen som regel litt lengre ned.

I de tilfellene man har hatt kollisjon mellom stempel og ventil på 2,5 tdi R5 er det alltid noen fysiske skader på oversiden eller undersiden av en eller flere løftere. Men det er mulig at stempelets utforming på 2,5 tillater bøying av ventil uten at for mye kraft føres oppover til løfterne.

 

Nå er det jo litt for sent, men før du tok av kammen kunne du også forsøkt å få et søkeblad med litt tykkelse feks 0,2mm i mellom. Gode løftere bør holde såpass på trykket at de ikke tillater slikt blad inn mellom løfter og kam. Riktig slitte løftere lar seg ofte også presse litt ned så det blir større glippe når de har stått et døgn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har tatt ut hele toppen og inn på benken med den, så nå er alt demotert, og kammen sitter fortsatt på toppen, har en kompis som skal ta med seg toppen og få den planslipt...

første symtomet jeg så var at en ventil var litt slakk på.. det lover vel ikke bra?

ellers så ser det ikke som at noen av ventilene har tatt nedi i noen av stemplene, så det er vel ikke så ille som lyden hørtes ut som, var vel i grevens tid kansje, men er det nødvendig og bestille alle ventilløfterne hvis det viser seg at bare et er gåendt,

eller må jeg gjøre samme prosedyre igjen om et halvt år???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har tatt ut hele toppen og inn på benken med den, så nå er alt demotert, og kammen sitter fortsatt på toppen, har en kompis som skal ta med seg toppen og få den planslipt...

første symtomet jeg så var at en ventil var litt slakk på.. det lover vel ikke bra?

ellers så ser det ikke som at noen av ventilene har tatt nedi i noen av stemplene, så det er vel ikke så ille som lyden hørtes ut som, var vel i grevens tid kansje, men er det nødvendig og bestille alle ventilløfterne hvis det viser seg at bare et er gåendt,

eller må jeg gjøre samme prosedyre igjen om et halvt år???

 

Du klarer ikke se at en ventilløfter er gåen bare sånn uten videre... Og etter 20år så vil jeg tro de løfterne er ganske slitt... Så du bytter alle når du først har toppen oppe. Jeg ville byttet tettingne også! Samt alle pakninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en "hard" klakkelyd?

har du forsøkt å ta ut bolten fra Vakuumpumpa som sitter på siden av toppen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en "hard" klakkelyd?

har du forsøkt å ta ut bolten fra Vakuumpumpa som sitter på siden av toppen?

 

så litt på den bolten til vakumpumpa, den ser egentlig uskadet ut.. men man kan jo alltids prøve når jeg har satt alt på plass og lyden fortsatt er der....

hvis det viser seg at der grunnen til lyden må jeg bytte hele den greia som står i toppen, eller bare bolten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du klarer ikke se at en ventilløfter er gåen bare sånn uten videre... Og etter 20år så vil jeg tro de løfterne er ganske slitt... Så du bytter alle når du først har toppen oppe. Jeg ville byttet tettingne også! Samt alle pakninger.

har bestilt et slipesett og skal bestille løftere på mandag da jeg har fått en fullstendig rapport på toppen..

hvor får jeg tak i billigst hyd-ventilløftere? NBS?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil ikke se noe slitasje på bolten, men det er mulig å stramme fjæra i vakuumpumpa eller rett og slett ta bolten ut og kjøre uten. Jeg merka ingen forskjell med eller uten vakuumpumpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt alle ventilløfterne og ventiltetningene, og ta ut bolten i vakuumpumpa og kjør uten. Da blir det bra og uten ulyder. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, da bytter jeg alle og ser:)

en annen tying mens er under bilen og inni der, bhyttet nettopp clutch og det funker helt fint, men ser jeg at det svetter litt mellom girkasse og motor... har jeg glemt noe eller er det olje fra en annen plass..???

kan ta et bilde og "poste" så man får se...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan godt hende det svetter litt fra tetningsringen på motor eller girkasse, men så lenge det er så lite at det ikke drypper og det heller ikke kommer på selve clutchen, er det ingen fare. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan godt hende det svetter litt fra tetningsringen på motor eller girkasse, men så lenge det er så lite at det ikke drypper og det heller ikke kommer på selve clutchen, er det ingen fare. :)

 

hva hvis det kommer på clutchen da..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da slurer clutchen og må byttes.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.