#26 Skrevet Januar 3, 2009 men det merker jeg før det er forseint regner jeg med:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Januar 3, 2009 Enig med Anders. Vakumpumpa på 2,3 motoren er vanlig at den begynner lage MYE tikkelyd. Håper ikke all skuinga var forgjeves. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Januar 3, 2009 har bestilt et slipesett og skal bestille løftere på mandag da jeg har fått en fullstendig rapport på toppen..hvor får jeg tak i billigst hyd-ventilløftere? NBS? Rimeligste løftere får du fra KM cams, tror det er 65 eller 69 kr stk. Han har annonsert her på forumet, sjekk under til salgs eller under tilbud fra firmaer. Når du først har toppen ute så kan du jo vurdere å måle sideslakk i ventiler, dvs hvor mye ventilstyringene er slitt. Det er smart å vite, så kan du jo vurdere om du synes det er verdt å fornye styringene. Koster rundt en 1000 lapp med nye styringer + arbeid med press inn/ut + frese ventilseter, så det kommer fort på over 3.000 mer enn om du dropper det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Januar 4, 2009 Enig med Anders.Vakumpumpa på 2,3 motoren er vanlig at den begynner lage MYE tikkelyd. Håper ikke all skuinga var forgjeves. skruinga er vel ikke hewlt forgjeves... får overhalt toppen:) det er jo bra i seg selv det, men jo d hadde jo vært litt surt om det var grunnen til tykkelyden... men det finner jeg ut når jeg har satt alt på plass igjen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Januar 5, 2009 Hvis overhaling av toppen ikke gir ønsket resultat så er følgende verdt å sjekke: Har hørt om flere tilfeller fra forskjellige vw/audi motorer, der strekkebolten til svigningsdemper/drevet til registerreima har begynt å løsne pga gjenbruk av gammel bolt ved regreimskifte (skal da alltid byttes), og/eller feil tillsettingsmoment. Strekkbolten "dras" over flytgrensen og svekkes, demper/drev begynner å løsne. Kilen og kilsporet i veiva vil da deformeres. Kan gå så langt at timingen mellom veiv og kam forskyves så mye at du får kontakt mellom stempel og ventiler. Dette kan skje gradvis eller kontant. Hvis motoren har endret karakter (dårligere drag/tomgang/respons) samtidig som ulydene etterhvert har økt så kan det være verdt å sjekke. 2.3E tåler i motsetning til de fleste andre motorer (spes TDI), noe avik i timingen før det "smeller". Rent mekaninsk tåler denne motoren utrolig mye juling før den må gi tapt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Januar 5, 2009 Rimeligste løftere får du fra KM cams, tror det er 65 eller 69 kr stk. Han har annonsert her på forumet, sjekk under til salgs eller under tilbud fra firmaer. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=118791 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Januar 6, 2009 da er alle deler bestillt og toppen er under lupen, den slipper og slipes, så det lover jo godt:) ang kmcams, så bestillte jeg de på søndag og forventer de her på onsdag, så det var temmelig kjapp ordre:) ellers så har jeg en knapp på at en ventil er sliten, kjente på det vakumstempelet, og det virket temmelig stramt, men får ikke funnet ut om det er det som lager lyden før jeg får satt sammen alt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Januar 6, 2009 Hvis overhaling av toppen ikke gir ønsket resultat så er følgende verdt å sjekke: Har hørt om flere tilfeller fra forskjellige vw/audi motorer, der strekkebolten til svigningsdemper/drevet til registerreima har begynt å løsne pga gjenbruk av gammel bolt ved regreimskifte. er det den bolten som holder fast det øvre reimhjulet/kamhjulet??? kort liten bolt..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Januar 6, 2009 Nei, nedre reimhjul... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Januar 6, 2009 Bare for å få klarhet i det: Det er IKKE en ventil som blir sliten når det tikker sånn, det er en VENTILLØFTER.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Januar 7, 2009 Bare for å få klarhet i det: Det er IKKE en ventil som blir sliten når det tikker sånn, det er en VENTILLØFTER.. selvsagt, de som har fulgt tråden har sikkert kobla at det er ventil-løftere det er snakk om: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...