#1 Skrevet Desember 30, 2008 hei. jeg skal skifte topppakning på aby motoren min. men magler strekkbolter, hærte at de gjikk ann å bruke oppigjenn disse, men er litt skeptisk selv.. noen som vet om de tåler flere ganger?? eventulet tiltreknings moment? hvor lange skal de vere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 30, 2008 Fortrinnsvis så skal de byttes, men har satt sammen motorer med eksisterende bolter, men anbefales og byttes, er ikke så dyre uansett. så jeg ville bytta dem for å være sikker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 30, 2008 PS Sjekk priser på strekkbolter fra USA. Disse er ugunstige å kjøpe på Møller. Til min 16v KR kostet de 81 kr stk (man trenger 10), mens de koster USD 2,49 på f.eks. http://www.germanautoparts.com 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 30, 2008 Mekonomen og Møller har, bestille fra USA er vel lite lurt om man ikke har planlagt å åpne motoren, er toppakning gåen så må man som regel bare bytte i all hast. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 30, 2008 For oss hobbymekanikere så heter det seg at de skal byttes hver gang. Det samme gjelder for vanlige verksteder. Har hørt at det eksisterer tabeller over en del strekkbolter, med tillatte maksimallengder før de må byttes. Det vil si at enkelte strekkbolter kan brukes noen få ganger før de må byttes ut. Jeg kjenner ikke til om Audi-boltene tåler flere strekk, så personlig tar jeg aldri sjansen på det. Legger man en ny og brukt bolt ved siden av hverandre så ser man at den brukte har lengre avstand mellom gjengene. Ved hard tiltrekking så kjenner man jo også at boltene plutselig blir som smør, dvs at videre strekk plutselig går lettere. Tiltrekkingsmomentet som er oppgitt er slik at man såvidt kommer inn i "smørsonen". Det er sikkert noen her på forumet som har gjenbrukt strekkbolter mange ganger og mener at det går bra, men slike vurderinger stiller jeg meg ikke bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 30, 2008 er vel billigere og mer tidsbesparende å kjøpe nye bolter, enn å skifte topp-pakning flere ganger fordi det ikke ble tett!!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 30, 2008 Gjengene strekker seg ikke, på en strekk bolt. Det tynnere og glatte feltet over gjør. Hvis du kjøper en ny bolt som kontrollmål (mal), kan du bare måle de andre når du tar dem ut. En strekkbolt er beregnet slik at den, som navnet sier strekker seg med en viss kraft, når den spennes. Den skal gå tilbake til orginal lengde når den løses igjen. Hvis bolten derimot har blitt lenger, er den overstrukket (nådd flytegrensen på stålet), og må IKKE brukes igjen. Det er vanskelig å beregne rett spennkraft på en lang bolt på grunn av friksjon i gjenger etc... Derfor er det veldig mange som overtrekker bolter "litt" for å være sikker, og flytegrensen nås. (dette har jeg også sett på anerkjente verksteder) Når dette skjer, har man faktisk en bolt, som er svakere enn den skal være. Dette er også grunnen til at alle strekkbolter blir forspent med veldig lavt moment, og deretter angitt i grader, i stedet for eks Nm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 30, 2008 må byttes.. i følge audi/vw. momenter og grader blir ikke riktig med ferdig strekkte bolter. + de kan ryke da de er ment å strekkes 1 gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 30, 2008 Så lenge lengden er lik som nye skal det gå fint, 80nm er 80nm så momentet blir likt. Men uansett, jeg har aldri tatt sjangsen på å bruke de opp, selv ikke på en 2000kr`s bil. Mye kjipere å gjøre arbeid opp igjen enn å pante flasker/jobbe overtid e.l for å få råd til nye strekkbolter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 31, 2008 Gjengene strekker seg ikke, på en strekk bolt.Det tynnere og glatte feltet over gjør. . Vel, jeg har da holdt ny og brukt bolt inntil hverandre og sett at de har to ulike gjengestigninger pga at den ene er strukket. Men jeg er enig i at feltet over gjengene gjerne strekker seg mer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 31, 2008 Hvis gjengene har strukket seg, har bolten blitt overtrukket. Da er det boss uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 31, 2008 audi/ vw sier at de SKAL skiftes... alt annet blir synsing.. rep literaturen fra fabrikk sier skift på strekkbolter.. i mine øyne blir det for dumt å ta en slik sjans utifra synsing her når produsenten sier i rep literatur at strekkboltene skal skiftes. saken er at selv om lengden på en bolt som er brukt og en ny er samme så har molekylene i stålet forandret seg og for hver strekking (samme med bøying) så blir stålet sprøere noe som igjen kan resultere i at bolten ikke strekker seg nok ved 2 gangs bruk, da den er sprøere noe som igjen kan føre til at du selv ved riktig moment og grader drar over gjengene i det du skrur i. dette kan skje erfaringsmessig. grunnregel... strekkbolter= skift! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 31, 2008 Vel, jeg har da holdt ny og brukt bolt inntil hverandre og sett at de har to ulike gjengestigninger pga at den ene er strukket.Men jeg er enig i at feltet over gjengene gjerne strekker seg mer. Hvordan kan det bli endret gjengestigning på en bolt uten at gjenger i blokka endrer seg: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 31, 2008 (endret) Er ein del større tyngre motorer der boltene kan brukes 2-3 ganger. Det er også vanligt at disse merkes med kjørner merker 1 for kver gang. Eit sett med strekk bolter koster 2-300kr vist du ikkje handler på møller. Så bytt boltene så slepper du og ta av toppen igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 1, 2009 Hvordan kan det bli endret gjengestigning på en bolt uten at gjenger i blokka endrer seg: klø : Tipper bolten får strekk i senter av stålet, men vet ikke. Det er bare å legge brukte og nye bolter inntil hverandre så ser du at det går.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 2, 2009 Du har to valg... 1. du kjøper boltene og bytter dem nå. 2. du kjøper boltene og bytter dem når du finner ut at de forrige ikke holdt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 2, 2009 Jeg har brukt opp igjen bolter på diverse "skrapmotorer" typ ener gti, 1,6diesel ++ Aldri hatt noen problem med det. Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 3, 2009 har bestillt nye.. ingenvits i å ta noen sjanser, er så kjett om de skjer noe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...