Innvendinger mot Spacere.....

Anbefalte innlegg

Godt nyttår godtfolk!

Tenkte bare høre om det er noen som har noen store invendinger mot å kjøre med 15mm spacere på en A4 1.8TQ?

Har et sett med 18" felger med ET50 på handen som jeg har veldig lyst på............

Se bort i fra det faktum at det ikke er lovelig. :)

E

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt nyttår godtfolk!

Tenkte bare høre om det er noen som har noen store invendinger mot å kjøre med 15mm spacere på en A4 1.8TQ?

Har et sett med 18" felger med ET50 på handen som jeg har veldig lyst på............

Se bort i fra det faktum at det ikke er lovelig. :)

E

 

Det er vell lovlig om man kjører spacere som er skrudd i navet, for så å skru felgen i spacerne..

Så lenge offsett er innen for grensene. det er vell + - 7mm fra orginalt.

Så da blir offsett å desse felgene 35. A4`en har vell 42mm oginalt så da skal ikke dette by ¨på problemer.

 

Edit: Såg at A4 har 45 inpress så da blir det ulovlig. men så lenge dekka sitter innenfor, så tror ikke jeg det vill by på problemer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe problem med spacer eller adapter, så lenge de er godkjente. Har selv kjørt med H&R 35 og 45 millimetere (dog med ET 65 på felgen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk tuv godkjente spacere så går det nok bra

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp deg H&R spacere, så får du noe ordentlig, ville anbefalt å ha de som du skrur på navet (DRS+ heter de vel?) Ellers så må du ha så inne h.... lange bolter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

......Tror ikke spacere er lovlig uansett hvor mye Tuv papir man har......Eller?

ET originalt på A4 B7 er 42 så 35 går fint :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

......Tror ikke spacere er lovlig uansett hvor mye Tuv papir man har......Eller?

ET originalt på A4 B7 er 42 så 35 går fint :)

 

Spacere er nok ganske så lovlig, har hatt det på fleire biler, og alltid fått det inn i vognkortet.

godkjent og stempla av Biltilsynet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jasså. :) Det er jo bra. Mente bare jeg hadde lest en tråd her tidligere ang spacere der det ble konkludert med at det var ulovlig. Well well. Ingenting er bedre.

Takker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spacere er lovlig når de har godkjenningspapirer eller sporvidden ikke forandres mer enn 15 mm pr. aksel. Blir akkurat som å ha felger med annet innpress enn originalt, om sporviddeforandringen blir for stor må det foreligge egne godkjenningspapirer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel allerede gått frem ganske tydelig her men: Spacer er lovlig hvis den brukes for å få en felg ( som i utgangspunktet har feil ET ) til å få riktig ET. Tillat avvik fra bilens originale ET er 7.5 mm utover eller innover.

 

Spacerne må også ha TUV papirer for å kunne godkjennes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klippet fra kjøretøyforskriftene. Om det fremdeles skulle være tvil. Og en KAN forandre innpresset MER enn 7,5mm pr felg. Saken er at endrer man mer enn 7,5mm så må en inn til visning og ny godkjenning. Regelen med max 7,5mm er at en slipper å vise bilen på ny da. :)

 

 

Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

 

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TUV (Technische Uberwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TUV Raderkatalog eller separat TUV godkjenning godtas.

 

6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

 

Her kommer det vel ganske klart frem hva som er lov og ikke. Min personlige mening er at om det er noen som har STORT behov for å lese disse reglene, så er det MANGEN av gutta-boys på tilsynet. Mangen av disse gutta henger jo fast på 80-tallet da normal dekk-dimensjon var 165/70-13. Til nøds 14". Om en har rigget seg opp med en saftig hjul-kombinasjon og skal ha dette stemplet i vognkort, og i tillegg har TUV på alt, så kan det være et godt tips å ta med seg en utskrift fra kjøretøyforskriftene. For på tilsynet så er det, desverre, ofte personlige meninger og holdninger som er utslagsgivende om en får ting godkjent eller ikke. Jeg fikk f.eks 8x17 et35 215/40-17 godkjent på gti'n min + 60/40 senk. Senkesettet var selvfølgelig montert når bilen var på visning. 17" låg hjemme i garasjen. Karen på tilsynet var såpass oppegående at han sa rett ut at så lenge jeg hadde papirer på alt, så hadde ikke han behov for å se felgen PÅ bilen, ei heller se felgen. Jeg hadde jo tross alt TUV på felg og at felg passet på bilen.

 

Tja, dette ble vel litt OT, men regner med det går greit siden du allerede har fått svar på ditt spm. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holy. :) Takk for info.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt nyttår godtfolk!

Tenkte bare høre om det er noen som har noen store invendinger mot å kjøre med 15mm spacere på en A4 1.8TQ?

Har et sett med 18" felger med ET50 på handen som jeg har veldig lyst på............

Se bort i fra det faktum at det ikke er lovelig. :)

E

 

Har ikke større innvendiger mot spacere enn at du kan få risting i rattet selv om man bruker de beste godkjente spacerne på balanserte rette og bra felger. Men problemet er selvsagt størst på spacere uten sentrering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utsetter man ikke hjullagere mer enn normalt ved bruk av spacere, eller er det en myte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel det samme som å ha felger med lavere innpress enn orginalt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utsetter man ikke hjullagere mer enn normalt ved bruk av spacere, eller er det en myte?

 

 

På min første Polo kjørte jeg med 15mm spacer, (effektiv ET 12) og ET 20 på felgene etterpå uten å merke noe spesiell slitasje på hjullager

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spacere er lovlig når de har godkjenningspapirer eller sporvidden ikke forandres mer enn 15 mm pr. aksel. Blir akkurat som å ha felger med annet innpress enn originalt, om sporviddeforandringen blir for stor må det foreligge egne godkjenningspapirer.

 

Hva er originalt innpress? Er det det samme som minimum innpress man finner i vognkortet eller er det endring i forhold til felgens innpress?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.