Anbefalte innlegg

Da var det å tide med en shine igjen.Denne gangen var det en blå 2004 modell VW Transporter som stod for tur. Vi kom i gang ganske sent på dagen, så vi hadde hele kvelden/natten foran oss.

 

Klokka var 15:00 og vi startet å spyle vekk overflate møkk, etterfulgt av avfetting av bilen med Turtle Nano-Tech Prewash-T og rensing av felger med Bilberry-blanding, og vi sparte ikke akkurat på kruttet her..

 

avfett.jpg

bilberry.jpg

 

Vi lot det hele virke i en 5-10 minutter før det ble spylt av igjen. Mens dette ble gjort så ble det automatisk generert en 4 gallon gritguard bøtte med en sterk mikstur av Megs NXT Car Wash og varmt vann. Dette ble påført bilen med 2 stk ullmitts.

 

vask.jpg

 

Når vi var sikre på at vi hadde fått løsnet det som var av skitt, så spylte vi bilen ren igjen. Denne gangen med en Karscher høytrykksspyler av ukjent kaliber.

 

for_vask.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi lot den renne av seg litt før vi dro et rødt og et blått SS drying towel opp av baggen. Tørket av det værste før vi dyttet den inn i garasjen for å ta det resterende.

 

tork.jpg

 

Når bilen hadde blitt ren, og tørr så var det på tide å få av alle klistremerkene som satt på. Vi brukte varmepistol for å få limet til å slippe tak, slik at vi lett kunne dra merkene av en etter en. Skal vel også sies at det gikk utover noen fingre etterhvert. Det satt en del limrester igjen på lakken, men dette fjernet vi med "viskelær" til drill,og alakazam, så var bilen klar for "the all mighty claybar".

 

varmepistol.jpg

 

Bernhard hadde laget en magisk lube-blanding. (nei,ikke det du tror det er), men en spruteflaske med frisk Otimum No rinse og vann.Dette fikk Megs Claybaren til å gli lett over panelene og dra med seg de millionene av nuppene som satt på bilen..

Kanskje litt overdrivelse, men det kjentes nesten ut som bilen hadde vært våt og rulla seg i kakepynt.

 

clay.jpg

 

dirtyclay.jpg

 

Vi tok oss god tid til denne prosessen og endte opp med mengder av speilglatte overflater som ikke kunne vært mer klar for Scholl's kjærlighetsmidler. Vi maskerte vinduer, lykter, lister, håndtak osv med grønn 3M teip. Denne er sterk og holder seg på plass gjennom en atomkrig, og dermed stod bilen klar for rubbing.

 

teiping.jpg

 

Forarbeidet tok ca 3 timer tilsammen, og klokka er nå 18:00.. Vi brukte 10min på å sluke en pizza fra Peppes før vi satte igang å rotere. Skrevet av Slemreke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slagplanen for dagen var som følger:

 

Makita 9227CB m/Scholl bakplate.

4CR Polermaskin m/ 3M bakplate.

Scholl S3+.

Scholl S30.

Scholl Wool.

Scholl Blå.

Scholl Orange Spiderpad.

IPA Wipedown

Chemical Guys Jetseal 109.

Lusso Oro.

Masse MF.

Div. påføringspads.

 

Bilen er jo en tidligere håndverkerbil og bar helt klart ett tydelig preg av dette

med masse vaskeriper og RDS. Utifra bildene under så kan dere jo selv bedømme åssen

bilen er behandlet..

 

ripete1.jpg

 

ripete2.jpg

 

ripete3.jpg

 

ripete4.jpg

 

ripete5.jpg

 

Som dere også ser så synes fortsatt logoen etter firmaet som har hatt bilen tidligere, det som er merkelig med det er at på panseret så gikk det ikke ann å fjerne dette, jeg brukte Scholl wool og S3+ på panser og de stedene som det var værst... Med tanke på logoen så ser det ut som at det er solbleket rundt og mørkeblått der hvor logoen har vært..

Si vi satset friskt og håpet på det beste, Andre var en periode mer opptatt av å fly rundt og ta bilder å prate, men han hentet seg heldigvis fort inn ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ullpad_rubbing.jpg

 

ullpad_rubbing2.jpg

 

ullpad_rubbing3.jpg

 

ullpad_rubbing4.jpg

 

rubbing_torking.jpg

 

 

Og slik ble forskjellen etter kun S3+ pg Scholl Wool:

 

for_etter.jpg

 

Etter at vi hadde tatt hele bilen med S3+ og wool/blå Scholl pad så gikk vi på med Orange Spiderpad og S30, som visste seg å være en kanon kombo for å bli kvitt kjørespor og få opp glansen.. Jeg hadde dessverre fått meg ett kink i ryggen dagen før og hadde sabla vondt, men vi fordelte så Andre tok nedre paneler og jeg tok øvre så jeg slapp å bøye meg.

 

Etter S30 så kjørte vi på med en IPA wipedown for å fjerne oljer fra lakken og avdekke eventuelle kjørespor o.l. Alt så heldigvis bra ut, så vi tok hver vår påføringpad og la på CG Jetseal som vi lot herde i ca 30 min før vi tørket av igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jetseal.jpg

 

Bilen hadde omtrent fått ett nytt liv igjen og så ut som om den skulle ha stått i utstillingshallen hos forhandler(Bortsett fra at vi var på ett rotete verksted). Til slutt så kom kosejobben, nemlig påføring av voks :wub: Lokket på Oro'n ble sprettet(nesten som champangekorkene som spretter på nyttårsaften) og hver vår MF påføringspad ble dyppet i krukken med godsakene.. Det var første gangen vi begge brukte Oro'n og den var veldig lett å jobbe med og etterlot seg en flott blank overflate.

 

lusso_voks.jpg

 

Slik ble da det endelige resultatet utvendig:

 

etter1.jpg

 

etter3.jpg

 

etter4.jpg

 

etter5.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har ikke lagt på dekkfornyer eller tatt i hjulbrønnene fordi jobben ble gjort på en gård og den var mest sannsynlig like møkkete igjen når han kom ut på hovedveien igjen.

Jeg sluttet ikke på jobb før kl. 18 denne dagen så mens Andre ventet på meg og pizza'n(mest på pizza'n tror jeg men), så tok han en kjapp shine i førerhuset på bilen.

 

Det ble da brukt:

Chemical Guys Green Clean 1:16

Chemical Guys Silk Shine Dressing

Chemical Guys Window CleanerDiverse MF

 

Dashbord og alt vinyl ble først vasket med Green Clean og MF også ble Silk Shine

Dressing påført for å bevare og beskytte, samt rutene som ble tatt med Window

Cleaner og MF.

 

interior_for.jpg

 

interior_etter.jpg

 

Konklusjon:

 

Andre, eier og jeg selv ble veldig fornøyde med resultatet på bilen, det er artig å holde på når man ser så store forandringer på bare noen timer.. Andre prøvde seg på roterende for første gang, noe som funket fint.. Han klaget dagen etter på at han var øm i armer, men det er jo bare ett godt tegn på at han har jobbet..

 

Vi var ferdig ca kl 02.30 med bilen og da hadde vi jobbet effektivt og systematisk så og si hele veien....

 

Håper dere likte det dere så og takk for at dere tittet..

 

Glinsende hilsner fra Bernhard og André :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Konklusjon: Utmerket jobb!! Den ble strøken :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkert arbeid berhard :o

 

Tenker gøran ble fornøyd også :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.