#1 Skrevet Januar 2, 2009 (endret) sliter med ujevn tomgang på bruksbilen. motor er 1.8 90 hester monopoint. tomgangen går å jager hele tiden rundt 1000 rpm når den er varm - kald går den som den skal. byttet den blå temp.føleren uten endring, så hva kan problemet være? sjekke for vakumlekkasjer en dag, men alle slanger ser relativt nye ut. kan det være lambda? finnes det noen tomgangsstabilisator eller lignende? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 2, 2009 hadde en slik selv for en tid tilbake, det sies at vacuumsystemet på tomgangen ofte blir lekk på disse bilene, noe som var tilfellet på min bil. lukter det rå bensin av eksosen på tomgang når den blir varm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 2, 2009 skal være en vacuumklokke som regulerer tomgangen en eller annen plass, husker ikke helt hvor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 2, 2009 skal være en vacuumklokke som regulerer tomgangen en eller annen plass, husker ikke helt hvor. Denne bilen har monojet. og har ikke vakuumstyring av tomgang elektronisk alt som er.. noe skikkelig dritt når det ikke funker som det skal men, uansett. det som oftest er feil da er en eller annen sensor på monojet'n eller brudd/dårlig kontakt i kablene som styrer denne egentlig ikke mye som drives av vakuum når man har monojet forgassemotoren har vakuum til ALT nb, tomgangen kan ikke justeres med monojet. er automatisk justering av tomgang på denne 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 2, 2009 (endret) Denne bilen har monojet. og har ikke vakuumstyring av tomgang elektronisk alt som er.. noe skikkelig dritt når det ikke funker som det skal men, uansett. det som oftest er feil da er en eller annen sensor på monojet'n eller brudd/dårlig kontakt i kablene som styrer denne egentlig ikke mye som drives av vakuum når man har monojet forgassemotoren har vakuum til ALT nb, tomgangen kan ikke justeres med monojet. er automatisk justering av tomgang på denne mono jet har en tomgansmotor på høyresiden av "gasseren" bak mot torpedoveggen etter den brede gasspjelpotensiometer kontakten. Denne kan tas løs og renset . Kan løse tomgangsproblemene dine. Mono motronic har ikke denne tror jeg. Forskjell på mono jetronic og motronic ser man om det er vakuum styrt tenning. (vakuum klokke på fordeler) Motronic savner denne. Fikk RP som begge deler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 2, 2009 mono jet har en tomgansmotor på høyresiden av "gasseren" bak mot torpedoveggen etter den brede gasspjelpotensiometer kontakten. Denne kan tas løs og renset . Kan løse tomgangsproblemene dine. Mono motronic har ikke denne tror jeg. Forskjell på mono jetronic og motronic ser man om det er vakuum styrt tenning. (vakuum klokke på fordeler) Motronic savner denne. Fikk RP som begge deler. Joda. men er ingent måte og "justere" tomgangen som du kan på f.eks en bil med forgasser/kjet etc den selvregulerer som det så fint heter. i følge elsa 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 2, 2009 Joda. men er ingent måte og "justere" tomgangen som du kan på f.eks en bil med forgasser/kjet etc den selvregulerer som det så fint heter. i følge elsa det stemmer, men i dette tilfellet kan man kanskje klare å "justere" tomgangen ved å rense tomgangs"motoren" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 2, 2009 forgasser rens løser det meste 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 7, 2009 byttet plugger for å eliminere det, uten bedring. den ujevne tomgangen har kommet og gått litt, uten noe fast mønster annet enn at den går som den skal helt til den begynner å få litt varme i seg. forsøkt å sjekke etter vakumlekkasjer med startgass, og det er muligens en reaksjon ved plastleddet(med disse to plomberte uttakene midt mellom innsug og bremsekraftforsterkeren) men den er svært liten. pakningen til monopointen ga ikke utslag så regner med denne er hel. skal prøve å bytte gummislangen som går fra nevnte plastledd og til innsug og se om den kan være dårlig, også prøve elektrorens på samtlige kontakter til monopointen. om ikke dette løser problemet er jeg veldig rådvill!! kan lambda spille inn?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 10, 2009 elektronikkrens hjalp ikke! la også merke til at når jeg kjører bilen da den er varm er problemet stort sett fraværende, men på tomgang jukker den, og om jeg trykker pedalen inn og legger meg på et visst turtall (Samme hvilket) så faller turtallet umiddelbart ned av seg selv og bilen holder på å kveles/faller helt ned til noen hundre RPM. har enpolet lambda - hvordan skal denne kobles? så ut til at den bare var tvinnet inn på en ledning som var jordet i toppen og gikk inn i kupeen - KAN DENNE VÆRE SYNDEREN? HJELP?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 10, 2009 bilder - den gule kontakta på bilde en - burde den være plugget til noe? ellers ser dere lambda-ledningen som ikke ser helt i henhold ut, ettersom den bare er tvinnet inn på ledningen som er jorda i toppen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 11, 2009 Har eksakt samme problemer som deg, usikker på om jeg har motronic eller monojet, dog. Hadde vært greit å få litt råd på diverse som thomas spør om. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 12, 2009 hvordan demonterer/monterer man vakumslangen som går ut fra bremsekraftforsterkern? aldri forsøkt det før, og tenkte jeg skulle prøve å ikke ødelegge alt for mye... og kan noen svare på om det er å få den vakumslangen og plastskjøtestykket nytt? jeg har den siste benden inn på innsuget liggende ny, men lurer på å bare bytte hele driten. og er det fordelaktig å benytte slangeklemmer eller lignende? sitter ingenting der nå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 12, 2009 det med lambda koblinga der er riktig jordinga går ut ifra kabelen til lambda'n. så dette er heeelt riktig det der den gule kontakta du lurer på litt lengre opp her, den er til diagnose'n vakuum-slangen fra br.kraftforsterkeren bare tar du skikkelig tak i og røsker rett ut. sitter med mothaker i denne gummi muffa.. bare og dra den ut, kan være litt knot og dytte innat dog 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 13, 2009 det med lambda koblinga der er riktig jordinga går ut ifra kabelen til lambda'n. så dette er heeelt riktig det der den gule kontakta du lurer på litt lengre opp her, den er til diagnose'n vakuum-slangen fra br.kraftforsterkeren bare tar du skikkelig tak i og røsker rett ut. sitter med mothaker i denne gummi muffa.. bare og dra den ut, kan være litt knot og dytte innat dog hjertelig, Dan! da må man en tur på møller å forhøre seg om deletilgangen... og den koblinga i mitt motorrom er ikke det råeste jeg hadde sett, men er det riktig så holder det for meg hva er det forøvrig mulig å lese av ved å ta en diagnose på disse motorene her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 20, 2009 hjalp ikke å bytte vakummoroa - lambda skal byttes i løpet av kvelden, men nå er jeg virkelig tom for ideer. oppsummert er problemene: - jager på tomgang - ved å klemme pedalen inn til et punkt øker turtall, men faller igjen selv med pedalen inne og motor holder på å kveles/kveles - ved gasspådrag fusker den litt før den reagerer jeg har ikke fått kjørt bilen i det siste så usikker på om problemene kommer og går alt ettersom bilen er kald/varm etc. blå tempføler er byttet, og innsugspakningen ga ikke utslag for å være sprukket med startgass. noen som har noen gode råd? jeg står bom fast....... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 20, 2009 den gule kontakten som du lurte på er en diagnosekontakt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 23, 2009 lambda byttet i dag - ingen endring. vært ute å kjørt en tur, og problemet er vedvarende også ved varm motor, men ikke i like stor grad. hvordan fungerer chokefunksjonen på disse motorene?? HJELP! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 3, 2009 (endret) siden sist ble bilen kjørt litt etter siste inlegg og ut av det blå gikk bilen som en klokke! så ingen åpenbar synder uheldigvis... men moroa er kortvarig. bilen har stått siden grunnet litt pusling med karosseriet, og da jeg omsider var klar for å nyte bil i går, var bilen kranglete igjen. kan forøvrig nevne at bilen har stått et par uker, og at umiddelbart etter oppstart og de første kilometerne gikk bilen eksemplarisk, men den ble plutselig "sur" mens den sto på tomgang.... casen nå er følgende: bare går å bobler, både på tomgang og ved pådrag, faktisk til tider såvidt den drar i det hele tatt ved kjøring, og responsen på gass er null. det ryker mørkt av eksos (litt vanskelig å avgjøre om det er sort eller blåaktig) men det lukter en del bensin. går såvidt på tomgang og gasser jeg for så å gå av gassen faller turtallet såpass at den stort sett stopper. dette er vel tegn på at bilen får for mye bensin? noen som har tips til hva som er synderen tatt i betraktning det som er skiftet tidligere, samt at ejg bytta rotor og fordelerlokk i dag?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 3, 2009 (endret) sjekket pluggene nå - fullstendig nedsotede... er det noe annet enn lambda (som forøvrig er ny) som styrer luft/bensin på disse motorene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 4, 2009 ingen som gidder å komme med innspill? vurderer å rengjøre pluggene og se om det bedrer, evt bytte de, men uansett skulle jeg gjerne hatt noen synspunkter på hva synderen kan være.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 4, 2009 plugger rengjort - bilen går eksemplarisk en liten stund, men etterhvert begynner nøkking, samt at den faller ned på 3-400 rpm ved girskift, for å ta seg opp mot 800rpm etter en stund, og på tomgang. i løpet av en 20 minutters kjøretur var pluggene FULLSTENDIG nedsotete igjen. tak av belgen over "gassern" og der var det rent å pent. a) kan jeg konkludere med at den får for mye bensin? b) hva kan synderen være? er det mest naturlig å begynne å skifte de elektroniske delene på "gassern" som styrer tomgang etc? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 4, 2009 kan komme oppover og kjøpe hele monojet'n av meg, den fungerer og kan prøves i bil før du plukker den 500 og den er din 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 4, 2009 Hva med gummislangen som går ned fra under den gule "hatten" på bildet over? Sikker på at det ikke er hull i den så den trekker falsk luft der? Har hatt dette problemet på begge mine Jetta II. Da gikk de helt idiot på tomgang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mars 4, 2009 kan komme oppover og kjøpe hele monojet'n av meg, den fungerer og kan prøves i bil før du plukker den 500 og den er din om det er samme monopoint som jeg har og du vet den er 100% må du gjerne plukke moroa av og sende den jeg får mark av detta her!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...