#1 Skrevet Januar 2, 2009 Har en fabrikkny ferdiggrunnet frontfanger liggende. Driver å vurderer å sprøyte den selv. Men først, hva er normal pris for en slik jobb inkl lakk og mva? Kjekt å vite hva som er god pris. (imolagul om d skulle være av betydning) Har lakket med sprøyte tidligere, men ikke såppas store deler med kurver hit og dit. Derfor spør jeg hva som er normal prosedyre: Går ut i fra at det er bare å padde over og avfette før man sprøyter basefarge, men hvor tykt/mange lag? Nødvendig med noe sliping før klarlakk? Hvor mange lag med denne? Mye forskjell å lakke med iblandet mykner enn uten? Mye forskjell å lakke med vann som løsemiddel enn med kjemikalier? Hva gir best resultat (styrke og holdbarhetsmessig) og hva er enklest å få til å se bra ut? Og til slutt, hva slags sprøyte er mest brukt til denne type jobber? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 2, 2009 Pris for å lakke ein frontfanger kan variere litt menn ca3-3.5tusen må du sikkert rekne med. vist du matter den ned med gull/bronse duk, er det berre å vaske den m. silikonfjerner og støvtørke den. so sprøyter du eit 50% strøk m/farge og så eit 100%/flyt) strøk, derretter 50% strøk, det skal vere matt mellom strøka. So er det berre å lakka 2, 100%/flyt strøk m, klarlakk(det er litt lettare å unga seg/renning vist du tar det første strøket m, klarlakk ca 90%) om du bruker vanbase eller kjemikalier er det same for klarlakken er lik. det går an å bruke dei fleste typer sprøyter, meiner dyse hulla er 1.2 vist eg ikkje tar heilt feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 2, 2009 da høres det ut som jeg har fått gode priser fra lakkverkst her i bodø. men du sier den skal være matt mellom hvert strøk. vet ikke helt hva du tenkte, men slik jeg har gjort det før drar jeg på neste lag så fort det forrige er overlakkbart. går ut i fra at du ikke mente å padde mellom hvert lag, da tar d jo voldsomt lang tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 2, 2009 Er ikke noe i veien for å lakke "vått i vått"! Det ble gjort på min! Men for et supert resultat er matting mellom hvert strøk det mest optimale! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 2, 2009 når du kjøper lakken følger det med hiddenblad.. der står det hvor lenge du må vente mellom hvert strøk osv. jeg har selv "hobbylakket" litt i garasjen med helt greit resultat! gøy er det og;) men du må få dekket til ALT inne i garasjen som du ikke vil ha lakkstøv på, det greieste er vel å bygge etr telt av byggplast, jeg har til nå lakket med biltema"proff" sprøyta og fått det helt greit til med den. Men har nå fått meg en devilbiss gti sprøyte, som skal være blant de beste så gleder meg til å prøve den. dersom du må kjøpe inn alt som trengs KUN for å lakke en fanger blir det fort litt dyrt, farge, tynner, klarlakk , herder, silikonfjærner.. men på den annen side har du det jo til neste gang:) husk maske!! om ikke blir du helt i tåka etter kort tid;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 2, 2009 bare pass på at du ike virvler opp støv når du sprøyter. og pass deg for vann i lufta.. skjeldent problem på denna årstiden.. men det kan fort skje... kunne tenkt meg å hatt ett skikkelig sted å stå og lært meg å lakkert jeg og... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 2, 2009 om jeg skal gjøre det selv kommer jeg til å stå i lakkboks med pusteluft, om jeg må begynne å bygge telt osv osv så blir det alt for mye om og men til at jeg gidder å holde på med det for denne jobben. jaja, klart det blir litt utlegg mtp innkjøp av div, men som Helge nevnte så har jeg jo det til neste gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 2, 2009 Nå er det ikke lov å selge baselakk som tynnes med tynner lengre, så dersom du vil sprøyte med basefarge + klarlakk, er eneste mulighet vannfortynnbar. Hvordan denne skal sprøytes er ulikt på de forskjellige lakkmerker. -Bruk grå 3M matteklut til å matte fangeren. -Vask med silikonfjerner. -Tørk over med en tack-rag(støvklut) -Legg baselakk etter leverandørens anvisning. Tar utgangspunkt i Standox da dem er godt representert i Bodø. Hvor mange strøk avhenger av dekkevnen i lakken (normalt noe dårlig på gult) Først et 1/2 strøk, tørk, så 1 normalt strøk, tørk og til slutt 1 normalt strøk til. -Tørk baselakken godt. Hvor lenge den skal tørke kommer an på temperatur, luftfuktighet og hvor mye du har lagt på. En grei regel er at det er tørt når overflaten er matt. -Legg på 2 strøk klarlakk. Ingen mellomsliping mellom noen av laga. Ang sprøyter og dysestørrelse anbefaler jeg IWATA WB400 med 1.3-1.4 dyse Dersom du går for en litt enklere variant, med 1 sjikts oppbygging(2K acryl) sprøyter du 2 strøk, og så er du ferdig, ingen klarlakk er nødvendig. Din bil har originalt 2 sjikts oppbygging(base+ klarlakk) så ville valg dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 3, 2009 Nå er det ikke lov å selge baselakk som tynnes med tynner lengre, så dersom du vil sprøyte med basefarge + klarlakk, er eneste mulighet vannfortynnbar.Hvordan denne skal sprøytes er ulikt på de forskjellige lakkmerker. -Bruk grå 3M matteklut til å matte fangeren. -Vask med silikonfjerner. -Tørk over med en tack-rag(støvklut) -Legg baselakk etter leverandørens anvisning. Tar utgangspunkt i Standox da dem er godt representert i Bodø. Hvor mange strøk avhenger av dekkevnen i lakken (normalt noe dårlig på gult) Først et 1/2 strøk, tørk, så 1 normalt strøk, tørk og til slutt 1 normalt strøk til. -Tørk baselakken godt. Hvor lenge den skal tørke kommer an på temperatur, luftfuktighet og hvor mye du har lagt på. En grei regel er at det er tørt når overflaten er matt. -Legg på 2 strøk klarlakk. Ingen mellomsliping mellom noen av laga. Ang sprøyter og dysestørrelse anbefaler jeg IWATA WB400 med 1.3-1.4 dyse Dersom du går for en litt enklere variant, med 1 sjikts oppbygging(2K acryl) sprøyter du 2 strøk, og så er du ferdig, ingen klarlakk er nødvendig. Din bil har originalt 2 sjikts oppbygging(base+ klarlakk) så ville valg dette. Takk for et meget flott innlegg rune, akkurat det jeg var ute etter. skulle bare sendt deg PM som jeg egentlig tenkte men mulig jeg kan få kjøpt "gammeltypen" lakk gjennom jobb da det ikke er lov å bruke annet der. Om akkurat denne lakken leveres som det lenger er jo en annen sak. Har ikke så stor tro på den acrylvarianten. mener jeg har sett en annen fanger lakket med det og den så veldig billig/plastic ut. Og om resten av bilen er base+klar så er det jo greit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 4, 2009 (endret) Sier bare en ting; grunnarbeid, grunnarbeid og atter grunnarbeid! noe annet som er viktig er at rommet er helt støvfritt, samme med delene som skal lakkeres. bruk f.eks et tøystykke og vask over med silikonfjerner og etterpå støvklut før lakkering. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...