Innstilling av registerreim

Anbefalte innlegg

Holder på å skal justere inn rett tann/stilling på registerreimen på 80'n (2,0E ABK), og i den forbindelse har jeg ett spørsmål til forumets deltakere;

Det er to merker på svinghjulet, ett strek og en null. Hva skal man gå ut ifra?

Kan jeg ha rett når jeg tror at det er streket man skal gå ut ifra? Det kan da se ut som om den er innstilt til ca. seks grader fortenning (i forhold til nullen).

Hvor skal merket være i forhold til hullet på svinghjulet (midten, slutten eller begynnelsen)?

 

Har fått sammen igjen motoren nå etter overhaling av toppen . Får start på den, men sliter litt med å få den til å gå "rent og pent".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Infoen jeg poster nå husker jeg i hodet etter å ha gjort dette to ganger på en uke, Passater av 90 og 96 årgang, for bare 1 måned siden.

 

På nedre reimhjul som driver servopumpe, dynamo etc så skal det være et merke i innerkanten. Dette merket skal linjes opp mot et tilsvarende merke på det store, nedre tannreimhjulet som driver fordelerakselen. Dette for at både veiv og fordeler skal være synkronisert. Det store reimhjulet på veiva kan bare monteres på en måte på det lille tannreimhjulet, pga assymetrisk boltmønster.

 

På kamdrevet så skal det være et merke på baksiden av hjulet som skal ligge mot fremre (venstre på langs-motor) kant av toppen, der hvor toppdekselet ligger på. Da er alt linjet opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det meste her var greit... var klar over dette. På kamdrevet så er det også ett merke i framkant på drevet, merket med O.T., dette skal stemme overens med en pil merket med O.T. på ett plastdeksel i akterkant for drevet. Og da stemmer også merket som du nevnte i bakkant av kamdrevet.

Men det jeg egentlig tenkte på (for å ha litt ekstra å sjekke opp mot) var om hvilket merke man skal kontrollere etter oppimot svinghjulet når sylinder en og fire er på topp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det regner jeg med skal være 0 da det andre merke sannsynligvis er tenningsmerket. Som sagt, det sikre er å sjekke at de to andre merkene er linjet opp mot hverandre, og så sjekke svinghjulet etter dette.

 

Det er selvsagt viktig at de to merkene er linjet opp mot hverandre for at tenningen skal være korrekt overfor tenningsmerket på svinghjulet, da fordeleren drives av tannreima den også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det var dette vi egentlig trodde, og det er etter 0-merket vi har stilt det inn også. Men jeg synes motoren går noe "urent", muligens det kanskje kan være en tann feil eller noe slikt på reimen. Men jeg skal snakke med Bilsentrum (VAG) i morgen for å få deres versjon av saken.

Som sagt så starter motoren, men den går "urent" og ikke på tomgang, må ha litt turtall (oppimot 1500omdr/min) for å ikke stanse. Men det er stor sannsynlighet for at tenningen ikke er justert helt hundre prosent ennå heller. Får sjekke med tenningslampen i morgen, men skulle helst hatt den til å gått på tomgang først.

 

Tar kveld nå, begynner å bli lei av å skru. Har tross alt holdt på hver dag fra forrige søndag. Så det hadde vært kjekt å fått det til nå :)

Jeg spanderer en øl på den som kommer å fikser problemet for meg :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at når tenningen skal justeres, skal motoren ha tomgangsturtall. Om du prøver å justere inn tenningen på tenningsmerket v/1500 omdr, er det ikke rart motoren ikke vil gå på tomgang. Ved 1500 omdr har tenningstidspunktet avansert (blitt tidligere) og skulle kanskje vært 20 grader!!!

Still veiv i ø.d. Sjekk at kamdrev står riktig og ikke en tann feil. Ta av fordelerlokket. Rotoren skal da peke mot et lite merke i fordeleren, noe jeg tror den ikke gjør hos deg. Prøv å vri merket på fordeleren til rotorspissen og prøv igjen å justere tenningen. Vil tro den starter nå. Vil tro at grunnen til at du ikke har fått start på den er at drevet til fordeleren ikke står i samme posisjon som når reg.reima ble tatt av. Du har da fått for sen tenning. Husk at det er rotorakslingen/hallgiveren som setter tenningstidspunkt.

 

Tenningstidspunktet er streken, ikke O'en.

 

Får jeg øl nå? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du har misforstått meg litt Hermann, har ikke prøvd å justert tenningen ennå, det er akkurat derfor jeg må ha bilen på tomgang først ;)

Veiv er stilt i øvre dødpunkt og kamdrev er stilt rett. Er rimelig sikker på dette, og tror derfor problemet ligger i tenningen en plass. Har også vært av med rotor og fordeler og stilt inn her, men skal gjøre dette om igjen i dag da reg-reim ble demontert og montert på nytt igjen i går kveld (pga vi syntes den var litt for slakk). Skal ut i garasjen å se litt på det etter å ha postet dette innlegget :)

Har gått ut ifra at streken er tenningstidspunktet ja, og derfor stilt inn register etter 0'en (veiv i øvre dødpunt på 0). Dobbeltsjekket også dette på gamle-måten ved å sette ett skrujern ned i plugghullet på sylinder 1.

 

Når det gjelder øl'a så vet jeg ikke om du får noen øl pga svaret ditt her :) Men en øl kan du alltids få pga at du tipset meg om rimelige deler. Skal jeg sende den i posten eller :D :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. :) Men uansett når veiv står i ØD, skal rotor peke mot merket i fordeleren. Da skal tenningen være såpass riktig at motor burde starte og gå på tomgang. Riktig tenningsinnstilling skal da være mulig å utføre. Skjønner ikke helt hva som kan være galt med din siden dette ikke fungerer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

OK. :) Men uansett når veiv står i ØD, skal rotor peke mot merket i fordeleren. Da skal tenningen være såpass riktig at motor burde starte og gå på tomgang. Riktig tenningsinnstilling skal da være mulig å utføre. Skjønner ikke helt hva som kan være galt med din siden dette ikke fungerer?

 

Jeg skjønner det ikke selv heller. Får det ikke til... :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dumt tips kanskje, men du har vel ikke byttet om to pluggledninger?

Er alle slanger o.l. satt på (riktig) plass etter overhaling?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Dumt tips kanskje, men du har vel ikke byttet om to pluggledninger?

Er alle slanger o.l. satt på (riktig) plass etter overhaling?

 

Pluggledningene er jeg hundre prosent sikker på ikke er byttet om. Det er forskjellig lengde på de, samtidig som at de ikke har vært tatt av fordeleren, tok heller av hele "dekslet" over rotoren.

Alle slanger etc. skal være på riktig plass ja mener jeg på. Har dobbeltsjekket det meste tror jeg... så jeg vet da f*#n hva det kan være :confused: Begynte å bli litt fortvilet i går... men tok kontakt med en motortekniker i dag og slepte bilen innover til han for noen timer siden. Håper bare at han greier å finne ut av det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.