Anbefalte innlegg

Var ute å kjørte i nysnøen med s3en isted, og fikk plutselig opp varslellampe for oljetrykk, og som måleren viser, er trykket litt over normalt..

 

Bilde109.jpg

 

Skiftet olje for rundt 1000km siden, til Titan Supersyn SAE 5W-40, og oljenivået er ok.

 

Trykket ligger rundt normalt ved vanlig tomgang, men stiger langt over skalaen tvert turtallet økes.

 

:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

burde få kontrolert hva som er reelt trykk på denne.. men kan jo være så enkelt som en def giver..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men har jo 2 givere som gir samme utslaget, den elektroniske til hjernen og den til måleren. Får jo varsel i FIS'en

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok..trodde disse gikk på samme giver jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykket ligger på rundt 3bar på tomgang når motoren går på tomgang. Kan høyt oljenivå forårsake for høyt oljetrykk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel også nevenes at oljetrykket stiger så høyt når motoren er varm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel også nevenes at oljetrykket stiger så høyt når motoren er varm.

 

er ikke normalt at trykket stiger med motor tempen iallefall. da blir jo oljen tynnere og gjør at trykket blir lavere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja trykket synker når olja blir varm i alle fall på min bil (nonaudi rektignok)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skiftet du filter når du byttet olje? Riktig filter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet filter ja, og det skal være riktig filter i følge mekonomen. Oljetrykket på tomgang synker når motoren er varm (fra 4,5bar til 3bar) Men det er først når motoren er varm, og får litt turtall at oljetrykket overstiger langt over normalt, og varslellampa kommer opp. Men såfort clutchen trykkes inn, synker oljetrykket igjen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet filter ja, og det skal være riktig filter i følge mekonomen. Oljetrykket på tomgang synker når motoren er varm (fra 4,5bar til 3bar) Men det er først når motoren er varm, og får litt turtall at oljetrykket overstiger langt over normalt, og varslellampa kommer opp. Men såfort clutchen trykkes inn, synker oljetrykket igjen

 

ikke sikker jeg, men er det ikke en slik ventil inne i oljefilteret som skal åpne lukke osv? Kan det være noe med den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri hørt om en slik ventil. Filteret er Mahle 15-OC264 om det er til noe hjelp..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ville nok prøvd et nytt filer først.. prøv orginalt.. er trykkventil i filteret ja.. dnne kan ha kil seg på en måte.. vært mistet i gulv eller slikt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er som sagt rundt 1000km siden filteret ble byttet, og bilen har funket fint inntil i går

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok..ja, da er det neppe det.. men få på en annen måler som går uten føler.. bare koblet rett i blokka eller oljerør... så får du målt hva det egentlig er... kan jo være en blokkering et sted...

 

ikke uvanlig at disse1,8T motorene blir helt beket (klumpette/inntørket) i oljen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti den feilen før...etter 3000km sprengte oljefilteret.

Målte oljetrykket til over 8 bar.

Bytta oljepumpe og alt var i orden.

 

Sitter en ventil inni den som skal regulere trykket.

Denne er ikke noe å gjøre med annet en å bytte pumpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, er det omfattende jobb å bytte oljepumpa da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant dette på et annet forum, noe som understreker det christian sa

I tillegg har det vært episoder hvor skitten olje har tettet trykkventil på oljepumpe, som da ikke klarer å redusere trykket og tvinger ventilene åpne. (Bedre enn null oljetrykk i hvert fall).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare ned med bunnpanna så er du i mål...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, så oljepumpa er plug'n'play når bunnpanna er nede? Bør vel bytte pakning og rengjøre sil og lingende i samme slengen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja...skrudd med to skruer den bare. ville rense sila også ja

bør ha en ny bunpannepakning også ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fan du ut noe om dette., har samme på min.

ny oljepumpe også,men samme trykk.

ikke noe koks i kanaler eller noe slikt,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.