#1 Skrevet Januar 3, 2009 Hei! Har hjulpet en kamerat litt med bilen hans idag, en 1,4 polo fra 2002 (forrige modell, kan ikke koden) Vi skulle skifte bremseklosser og skiver bak, da disse var slitne. Men på venstre side bak sitter stempelet i kaliperen helt fast i ytterste posisjon. Bremseklossene her var totalt vekkslipt slik at det var metall mot metall. Noen som har vært borti trege stempler på disse kaliperene? Nytter det å pøse på med rustløser og så etterhvert pumpe stempelet inn og ut samtidig som man smører det opp med noe? Eller må hele skiten uansett demonteres? Hvor får man tak i repsett isåfall, eller er det beste å kjøpe ny kaliper? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 3, 2009 Stempelet sitter skrudd innpå en gjenget stang som vrir seg når man drar i brekket. Denne er nok gått i endeposisjon og kilt seg. Skru stempelet helt ut og se etter skader på gjengene. Skal ikke være noe problem å skru det inn igjen med rett verktøy. Må ha litt press på stempelet mens du skrur det inn. Biltema har vertøy som funker utmerket til denne jobben. Dar desverre ikke samme stigning på skruen på verktøyet som i calipperen, så det er litt knot, men det går helt fint. Se på pakningen og mansjetten om det er skader på det. Hvis ikke kan du trygt skru inn stempelet og den vil virke normalt. Ta for all del ikke ut pakningen hvis den er bra. Da må du kjøpe ny. Grunnen til dette er at etter pakningene er dynket i bremsevæske utvider de seg. Tar du dem ut av sporet sitt blir de for stor til å få inni igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 3, 2009 håper du skrur stempelet inn og ikke klemmer? om du klarte å klemme inn på ene siden er nå denne defekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 3, 2009 På ene siden var stempelet inne. På andre siden helt ute, og sikkert kilt seg. Skal prøve å skru det inn imorgen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 4, 2009 Biltema har vertøy som funker utmerket til denne jobben. Dar desverre ikke samme stigning på skruen på verktøyet som i calipperen, så det er litt knot, men det går helt fint. Du har ikke en link til dette verktøyet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 4, 2009 Hørest ut som samme problemet som vi hadde på A3en til mor. Ny kaliper var så billig at vi bytta hele greia.. Hadde sikkert kilt seg igjen uansett, om vi hadde fått det løst uten å overhale.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 4, 2009 Er nok dette sette her han tenker på: http://www.biltema.no/products/product.asp?iltemld=103902 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 4, 2009 (endret) Hmm. Linken funket ikke. Men var det denne her du mente: http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=82465 Vil det evt funke å bruke denne: http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=500&iItemId=79595 i kombinasjon med denne (som jeg allerede har): http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=500&iItemId=82463 Forøvrig, han kjøpte nye skiver og klosser på biltema. På høyre side bak er det en sensor på ene bremseklossen som måler slitasje. Det er ikke utsparing til denne på klossene fra biltema. Må man ha denne koblet til for å ikke få noe feilkoder, eller går det greit uten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 4, 2009 Forøvrig, han kjøpte nye skiver og klosser på biltema. På høyre side bak er det en sensor på ene bremseklossen som måler slitasje. Det er ikke utsparing til denne på klossene fra biltema. Må man ha denne koblet til for å ikke få noe feilkoder, eller går det greit uten? Dra av lednongene helt inne ved metalletpå den gamle bremseklossen og tvin de to kablene sammen. da kommer ikke slitasjevarsleren på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 4, 2009 Dra av lednongene helt inne ved metalletpå den gamle bremseklossen og tvin de to kablene sammen. da kommer ikke slitasjevarsleren på. Ok. Takk for tipset! Får satse på at stempelet kun har kilt seg i ytterste posisjon som nevnt over, og at hvis jeg får smørt det opp litt, så duger det. Hva bør man bruke til å smøre opp stempelet? Og hva annet av deler bør evt smøres opp? Er helt grønn når det kommer til kalipere, har aldri gjort noe med slike før. Har hvertfall lyst å få bilen på veien igjen imorgen kveld. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 4, 2009 (endret) Ville gått for denne: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=82465 Den har jeg brukt til denne jobben flere ganger, og funker bra. Ser du linket til bildet selv. Ang bremsevarselet: På S4en min var kontakten på bilen så pass korrodert inni at ledningene var dårlig ett stykke opp fra kontakten. Kappet ledningen over kontakten, pusset ledningene rein med sandpapir og loddet de sammen med krympestrømpe utenpå. Det ble gull. Får håpe du ikke må av med mansjetten rundt stempelet, for den er litt styr å få på plass igjen uten å ta stempelet helt ut. Smør glidepinnene med bremsesylinderpasta eller kobberpasta. Duger det og. Jeg pleier å smøre kobberpasta på baksiden av klossene der hvor stempelet og motholdet ligger an. I tillegg smører jeg calipper og carrier der hvor klossen ligger an. Gjør rent med en stålbørste eller sandpapir først, så glir det litt lettere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 5, 2009 Vi var av med mansjetten rundt stempelet, så måtte helt ut med stempelet. Rengjorde det, og monterte det igjen etter at mansjetten var montert (et helvete å få den til å holde seg på plass mens stempelet ble montert). Håper ikke vi gjorde noe feil? Det kom bremsevæske ut da stempelet kom ut. Er det meningen? Er som sagt grønn på kalipere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 6, 2009 Ja, det kommer bremseværske når stempelet fjernes. Når du presser på pedalen i bilen presses væske ned i calipperen på baksiden av stempelet. Dette området må luftes, slik at det ikke er luft der, samt i slanger og rør. Hvis du fikk skrudd stempelet helt inn igjen nå, så har du gjort det riktig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 6, 2009 Hurra!!! Min første bremse-"overhaling" har gått i boks. Takk så mye for alle nyttige tips!!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...