#1 Skrevet Januar 4, 2009 Fikk plutselig, under vanlig kjøring varsel om "feil på avgassystem" i dag. Den går ujevnt på tomgang og lavt turtall, fra 1000rpm til 2000rpm. Fikk løftet bilen og så over hele eksosanlegget, men fant ingenting bortsett fra en ca 5mm sprekk i katalysatoren rett etter turboen (se bilde). Ser ut som en liten del av flensen på toppen har forsvunnet.. Mitt spørsmål blir da om det er mulig å sveise dette, og om det er "bare" denne lille sprekken som får bilen til å gå så ujevnt? mvh Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 4, 2009 Fikk plutselig, under vanlig kjøring varsel om "feil på avgassystem" i dag. Den går ujevnt på tomgang og lavt turtall, fra 1000rpm til 2000rpm. Fikk løftet bilen og så over hele eksosanlegget, men fant ingenting bortsett fra en ca 5mm sprekk i katalysatoren rett etter turboen (se bilde). Ser ut som en liten del av flensen på toppen har forsvunnet.. Mitt spørsmål blir da om det er mulig å sveise dette, og om det er "bare" denne lille sprekken som får bilen til å gå så ujevnt? mvh Kristian Hm! må sjekke på min i morgen for og være sikker! men mener det skal være ett sånn hakk i falsen der! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 4, 2009 Det der er bare ett varmedeksel, så det skal være sånn. Sitter nok en lamdasensor etter katalysator og på denne bilen,(sjekker at katalysator renser eksos korrekt) og om den er gåen kan det være at det kommer opp at katalysator (avgassystem) er defekt, om ikke katalysator er defekt da, i form av ødelagte elementer innvendig slik at den ikke renser eksosen som den skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 4, 2009 Hm! må sjekke på min i morgen for og være sikker! men mener det skal være ett sånn hakk i falsen der! Ok, men er det meningen man skal se "rett inn" i katalysatoren da? Tok dette bilde og i går, rett etter at jeg parkerte. Ser tydelig at det er en sprekk der mener jeg. Det der er bare ett varmedeksel, så det skal være sånn. Sitter nok en lamdasensor etter katalysator og på denne bilen,(sjekker at katalysator renser eksos korrekt) og om den er gåen kan det være at det kommer opp at katalysator (avgassystem) er defekt, om ikke katalysator er defekt da, i form av ødelagte elementer innvendig slik at den ikke renser eksosen som den skal. Mulig det kan være lambdaen kanskje ja, får håpe den ikke er ødelagt innvendig i allefall. Hadde egentlig ikke tenkt meg noe utgifter til slikt ennå men.. Takker for svar! mvh Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 4, 2009 Start bilen å kjenn etter om det kommer noe eksos ut hullet... Det er nok bare et varmedeksel som sitter utenpå katalysatoren, så det du ser er bare en glødende kat, det kan bety at den er tett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 4, 2009 Start bilen å kjenn etter om det kommer noe eksos ut hullet...Det er nok bare et varmedeksel som sitter utenpå katalysatoren, så det du ser er bare en glødende kat, det kan bety at den er tett. Høres logisk ut dette ja. Må vel handle en ny en da. -Noen med anbefalinger til en "bedre" enn den originale? mvh Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 4, 2009 Høres logisk ut dette ja. Må vel handle en ny en da. -Noen med anbefalinger til en "bedre" enn den originale? mvh Kristian Går bilen på alle 4 sylindre? Har sett glødende kat som følge av en defekt coil... Vil anbefale deg å lese av feilkoder før du gjør noe mer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 4, 2009 034 motorsport selger jo downpipe med integrert racekat for en ok penge (sikkert det samme som møller skal ha kun for en ny originalkat). Da får du åpnet opp flaskehalsen i eksossystemet ditt, og vil få en merkbar effektøkning samt tidligere ladetrykk. Det er oppgradering av katalysator og downpipe som gir mest effektmessig når man skal gjøre noe med eksosen, så resten av eksosanlegget kan du la være som det er. Da slipper du plagsomt høy eksoslyd og. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 4, 2009 Men, forsikre deg om at det er katalysatoren som er problemet ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 4, 2009 Går bilen på alle 4 sylindre? Har sett glødende kat som følge av en defekt coil...Vil anbefale deg å lese av feilkoder før du gjør noe mer. Men, forsikre deg om at det er katalysatoren som er problemet ja. Skal prøve å få bilen på verksted i morgen for å få lest av feilkoder. Får ta det deretter.. mvh Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 4, 2009 det ligger jo ett deksel utenpå kat'n ser det ut til...er det ikke sot rundt,så lekker det ikke... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 4, 2009 Den "avgasslampa" har dukket opp på min A4 2005mod, 2ganger også. Begge gangene var det en coil som hadde tatt kvelden, fikk høre at disse coilene ikke varer så lenge: rolleyes Vet ikke om det kan fåes kjøpt en bedre utgave av disse coilene, jeg kjøpte nye på Møller , kosta vel 6-700kr pr.stk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 4, 2009 Den "avgasslampa" har dukket opp på min A4 2005mod, 2ganger også. Begge gangene var det en coil som hadde tatt kvelden, fikk høre at disse coilene ikke varer så lenge: rolleyes Vet ikke om det kan fåes kjøpt en bedre utgave av disse coilene, jeg kjøpte nye på Møller , kosta vel 6-700kr pr.stk Ok. Får nesten håpe at der er en coil som er gåen. Er så mye enklere å skifte den enn katalysatoren:p mvh Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 4, 2009 Det ER kommet en bedre type coil:) Den kjennetegnes enklest ved at den er matt på toppen, de gammle er blanke. Det er også annet nummer på de. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 4, 2009 Den "avgasslampa" har dukket opp på min A4 2005mod, 2ganger også. Begge gangene var det en coil som hadde tatt kvelden, fikk høre at disse coilene ikke varer så lenge: rolleyes Vet ikke om det kan fåes kjøpt en bedre utgave av disse coilene, jeg kjøpte nye på Møller , kosta vel 6-700kr pr.stk Kjøpte du? Kva med garanti? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 4, 2009 Kjøpte du? Kva med garanti? Kjøpte ja, tenkte ikke på garantien: rolleyes 491kr kostet dem pr.stk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 6, 2009 Feilen var som flere har antydet: defekt coil. Nå går den som bare det i ett nydelig quattroføre! mvh Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 6, 2009 Feilen var som flere har antydet: defekt coil.Nå går den som bare det i ett nydelig quattroføre! mvh Kristian Bra det ikke var verre enn en coil! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...