Turbobytte tverrstilt 1.8T motor, tips/triks?

Anbefalte innlegg

Da er dagen snart kommet for en liten oppgradering av snurra. (K04)

Trenger kansje noen tips fra folk som har gjort dette før,nettop fordi det er sinnsykt trangt å komme til.

Har tilgang til løftebukk osv, har lest tidligere at demontering av hele bærebroen er eneste løsning?

Høres litt drastisk ut for min del: eek :

 

Anyone?

 

P5050535.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er ikke noe videre problem. Kommer til fra under greit og fra over. kjør bilen opp på noen paller foran, eller bruk løftebukk om du har tilgang. Men det er endel jobb og tar lang tid om du ikke har gjort det før. Byttet turbo på min golf 4 gti... (edit: nå hadde jeg ikke quattro da.. så det etterpå)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er ikke noe videre problem. Kommer til fra under greit og fra over. kjør bilen opp på noen paller foran, eller bruk løftebukk om du har tilgang. Men det er endel jobb og tar lang tid om du ikke har gjort det før. Byttet turbo på min golf 4 gti... (edit: nå hadde jeg ikke quattro da.. så det etterpå)

 

Skulle til å si det, denne bilen har quattro og det er ikke stort du får gjort undenifra. Du har Mikke Mus armer om du når opp til turboen.

 

Det eneste du skal under er eventuellt å løsne olje og vann rør med laange forlengere og div ledd. Dette er en dritt jobb for å si det rett ut. Sist jeg tuklet med en slik motor var det i TT og det var en Garret GT turbo som skulle inn. Ikke lett for å si det pent. Eneste "fordelen" vi hadde var nye olje og vann slanger, de originale er enda stivere og lett å bøye skjeve. Dette er ikke en kveldsjobb om du ikke har rikt med verktøy og er dyktig til å skru.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var nesten det jeg fryktet for ja. noen gang skjønner jeg bare ikke hvordan de bygger dette og om det tenkes på i ettertid når dagen kommer for utskifting av alt... bare å bytte enkelte småting på disse motorene krever jo en hel dags arbeid fordi alt sitter helt på trynet plassert, får man feil på en ting så kommer de 2-3 andre etter kort tid.

Har byttet turboer mange ganger på feks a4 med langstilt motor, enklere kan det ikke bli spør du meg.

Skal vel alltids finne skruene og få av alt, men så skal det på igjen...

Turboen er kjøpt inn, dyser, større downpipe og alt det der, MEN, er det i bunn og grunn verdt bryet for 40-50hk ekstra???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turboen er kjøpt inn, dyser, større downpipe og alt det der, MEN, er det i bunn og grunn verdt bryet for 40-50hk ekstra???

 

Hvorfor stoppe der? : klø :

Bytt råder og evt stempler da vell,da kan du dra ut litt mer.Når du da har ut motoren er det jo enklere og skru på/av ting. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe ja, tanken har streifet på innmaten og hele greia... Er ikke en bil jeg kommer til å beholde så veldig mye lengre enn til sommeren, må gå for en litt nyere stasjonsvogn om ikke så alt for lenge uansett... tuller fort på seg i pengboka når man først begynner, det er det vel ikke mange som kan nekte på:P

Men selvfølgelig, får man ut hele motoren er alt straks litt enklere...

Har du byttet turbo på en lik bil som min Tom? dog,uten å løfte ut hele maskineriet.. :P

Uansett hvor man ser fra ulike vinkler er det like forb*** trangt. slanger og slikt er ikke den største utfordringen, men å komme til skruene på manifolden der flensen står ser jeg ikke helt for meg per dags dato, hadde man hatt en tegning/bilde på skruer ol ville det hvert strax bedre... noen som har?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe ja, tanken har streifet på innmaten og hele greia... Er ikke en bil jeg kommer til å beholde så veldig mye lengre enn til sommeren, må gå for en litt nyere stasjonsvogn om ikke så alt for lenge uansett... tuller fort på seg i pengboka når man først begynner, det er det vel ikke mange som kan nekte på:P

Men selvfølgelig, får man ut hele motoren er alt straks litt enklere...

Har du byttet turbo på en lik bil som min Tom? dog,uten å løfte ut hele maskineriet.. :P

Uansett hvor man ser fra ulike vinkler er det like forb*** trangt. slanger og slikt er ikke den største utfordringen, men å komme til skruene på manifolden der flensen står ser jeg ikke helt for meg per dags dato, hadde man hatt en tegning/bilde på skruer ol ville det hvert strax bedre... noen som har?

 

Hehe,helt klart.Krona ruller fort.. :)

Nei,har aldri skrudd på tverrstilt 1.8T.Men hør med Roar Stegegjerdet,han skrudde en del på sin A3 1.8T.Han byttet vell turbo og manifold uten og ta ut motor etc mener jeg. :)

 

Du har kjøpt inn GT28RS eller? Forskjellen i fra K04 til evt Garret snurra er ganske stor,og jeg synes det er verdt pengene. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, kan jo selvfølgelig høre med han da.. :)

Har liggende en splitter ny K04, er ikke utpakket en gang!

Er GT28RS noe å satse på istede for en K04 snurre altså?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

byttet til k04 på min golf gti å det gikk fra oversiden... MEN jeg kunne sikkert skreve en ny bibel med banne ord!! selve turboen er ikke så alvorlig mye styr med om du får en go stilling slik at du kan holde den med ei hand å skru med den andre..

Det som er driten er å få på vann å olje slangen å samtidig få dem tett! brukte en lang kveld på jobben + en kveld til fordi vann kjølinga ikke ble tett så måtte ta av igjen..

 

Så ta deg god tid å du må vær meget fleksibel i hendene.. tror jeg fant meg en stilling til slutt der jeg satt opp på motoren :P

 

Om du har alt liggende så er det verdt jobben :) merket god forskjell på min etter turbo bytte..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det så er det faktisk lettere å få på pladd GT28R kittet enn K04 snurra... Er vel med nye slanger til olje, vann og ny manifoil på disse GT28R kittene.

 

Uansett så går det å bytte, men du bør ha med deg ordboka med bannord, og mye tålmodighet.

 

Den siste gangen det ble byttet turbo på min leon så skrudde de ned drivlinja fremme... Da ble jobben "enkel"

 

Lykke til...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det så er det faktisk lettere å få på pladd GT28R kittet enn K04 snurra... Er vel med nye slanger til olje, vann og ny manifoil på disse GT28R kittene.

 

Uansett så går det å bytte, men du bør ha med deg ordboka med bannord, og mye tålmodighet.

 

Den siste gangen det ble byttet turbo på min leon så skrudde de ned drivlinja fremme... Da ble jobben "enkel"

 

Lykke til...

 

Lettere er en sannhet med modifikasjoner. Det som er lettere er at det er nye og mer fleksible slanger, det som er vanskelig er at selve turboen er mye større. Vi måtte løsne motoren fra 2 fester og dra den forover med spett mens den hang i ett eget motorstativ vi har. Vi greide å få alt på plass UTEN å ta av manifolden. Med tilbakeblikk hadde det nok været vesentlig mye enklere å bare bitt i det sure eplet og skrudd av manifolden også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange bra svar folkens! ble en smule klokere nå.

Så, en GT28R istede for en K04 altså? Noen som har en link til et komplett kit? leita litt rund men fant bare komplett turbo som ikke var samme utblås som på den org downpipen. er 4 skruer i downpipen min, ikke 3..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva vil dette komme seg på i nok ca?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se på NET prisen, multipliser med 10, og multipliser med 1.25. Og legg på rundt 700-800kr i frakt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja ser det men var jo 2-3 priser med forskjellige ting. er litt uoversiktlig spør du meg.

Tar du den dyreste prisen som er der, £ 4343.48 er sikkert alt komplett.

En kjapp regning havner man ganske close 50.000kr... er ikke det litt i meste laget?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er prisen ferdig montert og innkjørt inkl. mva ja.

Du må se på prisen "supplied NET" Dvs. nettoprisen levert. Supply only price £2952.17.

Da mangler du bare dyser og mapping.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, da er jeg med. har sendt dem en mail om de kan skaffe et komplett sett, med dyser osv, og en prisforespørsel på alt.

Virker som det er bra med kvalitetskomponenter som følger med i kittet også.

får se hva dem har å komme med. takk for hjelpen!

Kommer med en liten update når jeg får svar;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det ikke er med chip så ryker du på ca 10.000.- i mapping av motorstyringsenheten din.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, i know... hva synes folket? dyrt eller helt grei pris?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.