#1 Skrevet Januar 6, 2009 God dag godtfolk. En kompis av meg har et suspekt problem med Ventoen sin. Bilen er som min, en 1,6 GL. Han forklarer: Problem er av og på, forsvinner når bilen blir varm. ABS-lampe og håndbrekkslampe lyser. ABS fungerer ikke. På nærlysinnstilling fungerer IKKE nærlys, dashbordlys, blinklys, lyshorn, vindusvisker/spyler, varmetråder bakrute og speil, kupevarme. Derimot fungerer stereo, varme i seter, vindusheiser, kupélys. På park/kjørelys-innstilling fungerer IKKE: fjærnlys, kupevarme, abs-funksjon, blinklys, vindusvisker/spyler, varmetråder. I motsetning til nærlys fungerer dashbordlys, og nær/parklys. NÅR lyshorn er aktivert fungerer alt(også ABS)... (Lyshorn tvinges på ved å holde hendel) Tidligere så har jeg hatt problem med at motoren stopper(av og til) etter tre/fire mins gange for å deretter la seg starte på nytt etter få sek og deretter fungere klanderfritt. Dette problemet har nå forsvunnet. Vi har sjekket alle sikringer og de fleste andre opplagte løsninger, men har ikke kommet noen vei. Vi har mistanke om at en eller annnen jording kødder med oss, men er ikke sikre pga dette med at problemet forsvinner når bilen blir varm. Er det noen som har peiling? Eventuelt noen i Kristiansandsområdet som har VAG-COM som kan hjelpe oss? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 6, 2009 kan jo begynne med og sjekke at den elektriske delen på tennigs låsen er i orden da denne kan lage mange rare feil når den begynner og bli slitt som f.eks som jeg har vert borti lys blir borte,vifta slutter og funke, viskre slutter,samt at absen tuller alt dette kom av el delen på teningslåsen var defekt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 6, 2009 Enig med Øyvind, jeg ville begynt med å skifte El-delen på tenningslåsen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 6, 2009 Takker for tipset, da forsøker vi det. Hva er enkleste fremgangsmåte for dette? Multimeter? Ellers fant vi etter intens studering av koblingsskjema for bilen at en fellesnevner for alle feilene var en jording som ligger på skjermen foran et sted, kalt E119 i Haynes i alle fall. Prata med verksmesteren på Gumpens fordi vi ikke fant den, og han bekrefta at den var litt dritt å finne. Men i følge han var det en mulig årsak. Måtte dra på jobb før det ble noe mer ut av det, så vi får se på det i morra igjen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 6, 2009 bytt eldelen:) den er litt knot å komme til,av med ratt/deksler,bryterhendler og ut med tenningslåsstykket for å komme til den,+ må ha avtrekker for å ta av ei hylse der som er presset på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 6, 2009 prøv å rigle i nøkkelen når tenninga er på,da finner en ofte ut om det er dårlig kontakt,pleier lukte svidd av de når de ryker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 7, 2009 Takk, gutta. Det var min bil det gjaldt. Tenningslåsen er synderen. Den er ikke helt gåen, men det er noe kontaktsvikt der. Tror jeg skal få rotet meg til å bytte den i løpet av helgen. mvh. Peder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...