Anbefalte innlegg

Har du chippet bilen og kjører på 95okt? : klø :

Fyll 98okt og sjekk om det blir bedre du. ;)

 

kan det være så enkelt som det?:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan det være så enkelt som det?:confused:

 

Ja,det skal du ikke se bort i fra. :o

Alle chippere spør som regel om du har 98okt på tanken,når du kommer og skal montere chip.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja,det skal du ikke se bort i fra. :o

Alle chippere spør som regel om du har 98okt på tanken,når du kommer og skal montere chip.

 

okey. det skal prøves:)

 

håper det kan være feilen:p

 

men jeg kjøpte bilen ferdig chipet så viste ikke dette :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er eneste grunn er ikke godt og si, men det skal såfall hjelpe godt på å fylle rett drivstoff :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er eneste grunn er ikke godt og si, men det skal såfall hjelpe godt på å fylle rett drivstoff :D

 

hehe. ja kan være fordel det : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

funnet ut noe om dette? skifta Lmm på min men var samme greia.. tror jeg må bytte coilene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

funnet ut noe om dette? skifta Lmm på min men var samme greia.. tror jeg må bytte coilene

 

okei..

 

nei driver å prøver annen bensin for tiden å håper på at det er derfor: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorbank kommer fordi det er igjen uforbrent drivstoff i sylinderen etter tenningstidspunkt, viss oktanen økes, øker du og motstanden for selvantenning!! Noe som er bra, du kan og vinne ca 5-10 % meir hk og ca 15-25 NM. Summene varieret etter chip og motortilstand!!

 

Mvh Peter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorbank kan og oppstå ved at det er kokslag på stempeler, (det selvantennes under kompresjonstakten) og dette kan forhindres ved at motoren kjøres gradvis høyere på turtal og med mykje belastning gjentatte ganger! Ikkje kjør motoren på 7000 o/min over lengre tid med ein gong etter at motoren har nådd driftstemperatur! Då får motordelene ein vanvittig belastning som skaper ein utrolig temperatur som motoren ikkje er vant til og motordelene strekker seg og blir skadet! Gå derfor gradvis oppover på turtall start med 3000 - 3500 o/min og øk turtallet med 1000 o/min etter 5 minutter.

 

Mvh Peter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorbank kommer fordi det er igjen uforbrent drivstoff i sylinderen etter tenningstidspunkt, viss oktanen økes, øker du og motstanden for selvantenning!! Noe som er bra, du kan og vinne ca 5-10 % meir hk og ca 15-25 NM. Summene varieret etter chip og motortilstand!!

 

Mvh Peter

 

er vel heller slik at tenningsbsank er at bensin selvantenner FØR den skal og ikke etter tenningstidspunkt da men...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg sov, ivertfall mentalt når eg skreiv detta derre ;)

 

HEHE

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da tror jeg coilene mine må byttest, eller hva andre dupeditter som styrer tenniga? den føleren på gasspjeldet? noe spess navn eller nr på den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da tror jeg coilene mine må byttest, eller hva andre dupeditter som styrer tenniga? den føleren på gasspjeldet? noe spess navn eller nr på den?

 

Fått testa ut noe der da? lider av samme greia tror jeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har nå bytta coilene, alle 4! for å vere sikker å det funka gull:D ingen fusking nå på fullt gass ved lav omdr! men er noen små rykk av ogtil, burde kansje bytte plugger i samme slengen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har nå bytta coilene, alle 4! for å vere sikker å det funka gull:D ingen fusking nå på fullt gass ved lav omdr! men er noen små rykk av ogtil, burde kansje bytte plugger i samme slengen.

 

okei, det var jo bra da :) så du om det var antyninger til at det har vert overslag nedi koil-hulla der?

får teste det samme da :) takker for svar ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okey..

men åssen kan den ha forårsaket lugging da? må bytte tps'en eller er det noen justering? eventuelt hvor/åssen?

 

Bare for å ha svart på det spørsmålet her...

 

For å prøve og si det enkelt; hvis tpsen feks har et "glippe" på verdiene(og dermed er defekt)... dvs at den sier at spjeldet er er 20grader åpent når det egentlig er 45grader. Da vil motorn din få for mye luft, som kan føre til banking og som igjen gjør at bankesensorene dine slår ut og hjernen trekker tilbake tenninga, og da merker du det som lugging e.l.

 

Hva er problemet med at det kommer for mye luft inn? Det blir mye varmere enn ellers og bensinen antenner for tidlig...

 

Men om det her er problemet ditt, kan jeg ikke vite :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel heller slik at tenningsbsank er at bensin selvantenner FØR den skal og ikke etter tenningstidspunkt da men...

 

Jeg benytter muligheten til gi en korrekt beskrivelse av tenningsbank. Det etterfølgende er kopiert inn fra en annen tråd hvor jeg hadde en lang og interessant diskusjon med andre forumbrukere :o) Tenningsbank oppstår når sylinderladningen blir utsatt for så høyt trykk og temperatur at den selvantenner. Normalt inntreffer dette et sted mellom 5 og 15-20 veivgrader ETTER øvre dødpunkt (husker ikke eksakt, men det er i alle fall temmelig nær). Squish-soner og andre "avkroker" av forbrenningsrommet er typiske steder hvor dette inntreffer, m.a.o. steder hvor flammefronten fra den ønskede forbrenningen ikke "kommer til" tidsnok for å få forbrent det som finnes der. Den ønskede eller normale forbrenningen i en ottomotor er såkalt laminær forbrenning og flammefronthastigheten er rundt 40 meter/sek. "Bankingen" derimot er detonasjon med en forbrenningshastighet på 300 - 400 meter/sek og trykkøkningen som detonasjonen forårskaker hører vi som tenningsbank og det er også denne "lyden" som bankesensorene detekterer. Mer presist er det frekvensen som detonasjonen gir i motorblokken som bankesensorene fanger opp - bankesensoren er ganske enkelt et akselerometer. Jeg kan også nevne at bankesensorene kun "lytter" i omtrent det veivgradsvinduet nevnt ovenfor (gjerne litt større område, f.eks. 5° FØD til 50° EØD), dette for å unngå at andre lydkilder feilaktig skal bli detektert som tenningsbank. Den enormt hurtige trykkøkningen fra detonasjonen kan ikke motoren omsette i mekanisk arbeid og energien går i stedet over til varme. Motorer som har vært utsatt for tenningsbank har ofte smelteskader på stempelkronen(e) i området/områdene hvor bankingen har "herjet". Hvis tenningsbank får pågå over litt tid vil det nærliggende metallet eller sotavleiringer begynne å gløde og da kommer vi over i neste og mye mer dramatiske fase; pre-ignition. Her vil glødende motordeler antenne sylinderladningen før tenningstidspunktet (gnist på tennpluggen), trykkoppbyggingen i sylinderen blir helt feil (kommer alt for tidlig) og motorskade (hull i stempel o.s.v.) inntrer etter få sekunder på grunn av at mesteparten av energien fra forbrenningen omsettes til varme og ikke mekanisk energi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan resirkulerings ventilen ha noen årsak til banking? hvis den er defekt el noe.

 

hørt noen nevnt dette men vet ikke om det stemmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei.. Såvidt jeg vet kan det ikke det.

 

Er vel heller noe annet tull.. men har du byttet alle coiler å plugger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei.. Såvidt jeg vet kan det ikke det.

 

Er vel heller noe annet tull.. men har du byttet alle coiler å plugger?

 

byttet hele coil rekka. da ble den bra. men det kom så vidt igjen litt bank her om dagen. men det kommer å går egentlig så vet ikke: klø :

men burde vel bytte plugga å:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.6 bar er jo ikke beskjedent, Min er også chippet men er ikke i nerheten av 1.6 bar. Jeg har heller ikke tenningsbank verken med 95 eller 98okt.

 

Du kan prøve å blande inn litt E85 i bensinen.

E85 har høyere bankeverdi og lavere brennverdi.

Den høye bankeverdien hjelper godt mot tenningsbank

Den lave brennverdien gjør at landasondene gir besked om å øke blandingforholdet, som i seg selv er avkjølende, som igjenn er gunstig for banking og effekt.

Hvor mye mere blanding motoren har å gå på før den ikke klarer å gi nok varierer fra bil til bil.

20-30% bruker å gå bra. les mere på http://www.etanol.nu

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.6 bar er jo ikke beskjedent, Min er også chippet men er ikke i nerheten av 1.6 bar. Jeg har heller ikke tenningsbank verken med 95 eller 98okt.

 

Du kan prøve å blande inn litt E85 i bensinen.

E85 har høyere bankeverdi og lavere brennverdi.

Den høye bankeverdien hjelper godt mot tenningsbank

Den lave brennverdien gjør at landasondene gir besked om å øke blandingforholdet, som i seg selv er avkjølende, som igjenn er gunstig for banking og effekt.

Hvor mye mere blanding motoren har å gå på før den ikke klarer å gi nok varierer fra bil til bil.

20-30% bruker å gå bra. les mere på http://www.etanol.nu

 

Her tror jeg det er på sin plass med en liten presisering av din omtale av E85. Det er korrekt at E85 har høyere bankefasthet (=høyere oktantall) samt at den har lavere brennverdi... so far so good:o. Jeg er også helt enig med deg i at økt bankefasthet motvirker tenningsbank. Men det er oksygeninnholdet i E85 (m.a.o. drivstoffets støkiometri = hvor mye luft som behøves for å forbrenne en gitt masse (f.eks. 1 kg) med drivstoff) og ikke brennverdien som medfører at lambdasonden gir "melding" til motorstyresystemet om å øke tilført mengde drivstoff. Så lenge mengden etanol er innenfor det motorstyresystemet er i stand til å håndtere m.h.t. å øke tilført drivstoffmengde vil motoren gå med samme blandingsforhold og den ekstra kjøleeffekten kommer fra etanolen i E85. Økes innblandingen av etanol ytterligere (mer E85) vil ikke motorstyresystemet være i stand til å kompansere og motoren vil gå magrere enn det den er "mappet" for. Det kan nok stemme at grensen går ved 20 - 30 % E85 slik du beskriver. Ulempen med å blande inn såpass mye E85 kan være at slanger og pakninger i drivstoffsystemet må byttes p.g.a. at etanol kan angripe enkelte elastomerer (plast og gummi).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her tror jeg det er på sin plass med en liten presisering av din omtale av E85. Det er korrekt at E85 har høyere bankefasthet (=høyere oktantall) samt at den har lavere brennverdi... so far so good:o. Jeg er også helt enig med deg i at økt bankefasthet motvirker tenningsbank. Men det er oksygeninnholdet i E85 (m.a.o. drivstoffets støkiometri = hvor mye luft som behøves for å forbrenne en gitt masse (f.eks. 1 kg) med drivstoff) og ikke brennverdien som medfører at lambdasonden gir "melding" til motorstyresystemet om å øke tilført mengde drivstoff. Så lenge mengden etanol er innenfor det motorstyresystemet er i stand til å håndtere m.h.t. å øke tilført drivstoffmengde vil motoren gå med samme blandingsforhold og den ekstra kjøleeffekten kommer fra etanolen i E85. Økes innblandingen av etanol ytterligere (mer E85) vil ikke motorstyresystemet være i stand til å kompansere og motoren vil gå magrere enn det den er "mappet" for. Det kan nok stemme at grensen går ved 20 - 30 % E85 slik du beskriver. Ulempen med å blande inn såpass mye E85 kan være at slanger og pakninger i drivstoffsystemet må byttes p.g.a. at etanol kan angripe enkelte elastomerer (plast og gummi).

 

Er helt enig i det du selv om du hadde noen flotte ord å legge til,

Forøvrig du mener vel at motoren vil prøve å oppretholde lamda 1 så langt som mulig, mens luft/drivstoff forholdet(blandingsforhold) forandrer seg for å oppretholde lamda 1 som er 14.7:1 ved kun bensin og 9.765:1 ved ren E85.

 

Når det gjelder angrep på plast å gummi er ikke etanol mere skadelig enn bensin. Sprit og plastkanner går godt sammen, Men etanolen vil rense ut en del slagg og fettstoffer fra gummislanger i starten som havner i filteret, som byttes en stund etter bruk av E85.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå begynner det her å bli litt avansert syns jeg :P

 

jeg kjører kun på 99 jeg nå.. bankinga ble kanskje litt bedre men den forsvant ikke helt..men da jeg bytta hele coil rekka ble det bra.

 

men skal nevnes at den er ikke der hele tia, den kommer og går. plutselig så høres det ut som den slit med å tenne på absolutt alle coila, freser på en måte, enklest forklart:p

 

men dere vil annbefale å prøve litt e85 da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå begynner det her å bli litt avansert syns jeg :P

 

jeg kjører kun på 99 jeg nå.. bankinga ble kanskje litt bedre men den forsvant ikke helt..men da jeg bytta hele coil rekka ble det bra.

 

men skal nevnes at den er ikke der hele tia, den kommer og går. plutselig så høres det ut som den slit med å tenne på absolutt alle coila, freser på en måte, enklest forklart:p

 

men dere vil annbefale å prøve litt e85 da?

 

det er delte meninger om E85 og dets innvirkning på gummi, men da er det ofte snakk om konvertering til å kjøre kun på E85 og hele året.

å prøve noen liter i en kvart tank for å se om bankingen blir bedre er ingen problemer.

 

Selv har jeg en quad som til slutt ble så hardt trimmet at det var enten race fuel eller E85 for å unngå banking.

En ensylindra sugemotor på originalt 400 ccm med 27 hk på bakhjula ble til 485 ccm med ca 50 hk på bakhjula,

 

Den har stått med E85 i systemet i ett år nå uten problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.