Anbefalte innlegg

det er delte meninger om E85 og dets innvirkning på gummi, men da er det ofte snakk om konvertering til å kjøre kun på E85 og hele året.

å prøve noen liter i en kvart tank for å se om bankingen blir bedre er ingen problemer.

 

Selv har jeg en quad som til slutt ble så hardt trimmet at det var enten race fuel eller E85 for å unngå banking.

En ensylindra sugemotor på originalt 400 ccm med 27 hk på bakhjula ble til 485 ccm med ca 50 hk på bakhjula,

 

Den har stått med E85 i systemet i ett år nå uten problemer.

 

sitti å skumlest denna tråden,nå som du kjører på 99okt,prøv 20% E85...bland 99og e85...kan hende det hjelper...MEN på E85 har du enda en liten bug som sier som så,du hører ikke tenningsbank når du kjører på E85! men ved å blande litt E85 kan du sakte men sikkert "rense" motoren innvendig da en motor kjørt KUN på E85 ser helt ny ut innvendig,ingen avleiringer eller noe!..men går det an å justere tenning på disse motorene?jeg ville satt ned tenningen noen % til for at det skulle funka 100%..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sitti å skumlest denna tråden,nå som du kjører på 99okt,prøv 20% E85...bland 99og e85...kan hende det hjelper...MEN på E85 har du enda en liten bug som sier som så,du hører ikke tenningsbank når du kjører på E85! men ved å blande litt E85 kan du sakte men sikkert "rense" motoren innvendig da en motor kjørt KUN på E85 ser helt ny ut innvendig,ingen avleiringer eller noe!..men går det an å justere tenning på disse motorene?jeg ville satt ned tenningen noen % til for at det skulle funka 100%..

 

 

Det skjønner jeg ikke helt, hvorfor hører en ikke tenningsbank på E85?

Å justere tenning er nok lurt ja, men jeg vet heller ikke om det er mulig,

Men det er jo masse trim utstyr å få tak i til denne motoren...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er helt enig i det du selv om du hadde noen flotte ord å legge til,

Forøvrig du mener vel at motoren vil prøve å oppretholde lamda 1 så langt som mulig, mens luft/drivstoff forholdet(blandingsforhold) forandrer seg for å oppretholde lamda 1 som er 14.7:1 ved kun bensin og 9.765:1 ved ren E85.

 

Når det gjelder angrep på plast å gummi er ikke etanol mere skadelig enn bensin. Sprit og plastkanner går godt sammen, Men etanolen vil rense ut en del slagg og fettstoffer fra gummislanger i starten som havner i filteret, som byttes en stund etter bruk av E85.

 

 

Det er mulig mine formuleringer var litt uklare så jeg skal forsøke å rydde litt opp i begrepene.

Støkiometrisk luft/drivstofforhold (=lambda 1,0): Drivstoffet får tilført nøyaktig den luftmengden som er nødvendig for å forbrennes fullstendig, dvs. at "eksosen" kun består av CO2 og H2O (vann). Dette bestemmes av forholdet mellom karbon ©, hydrogen (H) og oksygen (O) i drivstoffet og som du helt korrekt bemerker er det teoretiske luftbehovet (=støkiometrien) forskjellig for bensin og E85. For å opprettholde lambda 1 må derfor blandingsforholdet endre seg (må tilføre mer drivstoff i forhold til luftmengden) når andelen E85 økes. Og dette var vel en relativt tungvint måte å si at du har rett i det du skriver :o. Til trådstarter; beklager at jeg/vi har knabbet tråden din, men samtidig er vel ikke dette helt irrelevant i forhold til emnet .... :o.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så da ville dere først prøvd med litt e85 på 99? hvis da ikke dette hjelper stort, prøve å få justert tenning? hvis mulig?

 

men hvis en ikke hører bank med e85, man merker det vel fortsatt på bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig mine formuleringer var litt uklare så jeg skal forsøke å rydde litt opp i begrepene.

Støkiometrisk luft/drivstofforhold (=lambda 1,0): Drivstoffet får tilført nøyaktig den luftmengden som er nødvendig for å forbrennes fullstendig, dvs. at "eksosen" kun består av CO2 og H2O (vann). Dette bestemmes av forholdet mellom karbon ©, hydrogen (H) og oksygen (O) i drivstoffet og som du helt korrekt bemerker er det teoretiske luftbehovet (=støkiometrien) forskjellig for bensin og E85. For å opprettholde lambda 1 må derfor blandingsforholdet endre seg (må tilføre mer drivstoff i forhold til luftmengden) når andelen E85 økes. Og dette var vel en relativt tungvint måte å si at du har rett i det du skriver :o. Til trådstarter; beklager at jeg/vi har knabbet tråden din, men samtidig er vel ikke dette helt irrelevant i forhold til emnet .... :o.

 

Ja håper ikke at du føler at tråden ble knabbet, prøvde bare å foreslå en løsning for å bli kvitt bankingen, Så bar det litt av sted...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja håper ikke at du føler at tråden ble knabbet, prøvde bare å foreslå en løsning for å bli kvitt bankingen, Så bar det litt av sted...

 

okei. takker:)

 

neinei detta var kjempe flotters: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tillegs spørssmål:p

 

får en kjøpt e85 på vanlig verksteder/butikker? eller hvor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tillegs spørssmål:p

 

får en kjøpt e85 på vanlig verksteder/butikker? eller hvor?

 

E85 er bioetanol som du kan pumpe på ca 20 Statoil stasjoner rundt om i Norge. Sjekk http://www.statoil.no for hvilke stasjoner som fører E85.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

byttet hele coil rekka. da ble den bra. men det kom så vidt igjen litt bank her om dagen. men det kommer å går egentlig så vet ikke: klø :

men burde vel bytte plugga å:P

 

Er du sikker på at det er tenningsbank du hører? Eller er det nøling/rykkete gange, spesielt under boost?

Siden det ble bedre etter at coilene ble byttet høres det ut som at tenningen slet, og ikke greide å antenne blandingen i brennkammeret. Dette merkes spesielt rundt momenttoppen under boost (høyest sylindertrykk ved momenttoppen). Bytt pluggene og se om det løser problemet helt.

På en motor med bankesensor skal du ha rimelig seriøs tenningsbank før du hører det, da banksesorene er kjappe til og fange det opp og får ECU til å trekke tenning/kjøre på mer fuel/senke ladetrykk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på at det er tenningsbank du hører? Eller er det nøling/rykkete gange, spesielt under boost?

Siden det ble bedre etter at coilene ble byttet høres det ut som at tenningen slet, og ikke greide å antenne blandingen i brennkammeret. Dette merkes spesielt rundt momenttoppen under boost (høyest sylindertrykk ved momenttoppen). Bytt pluggene og se om det løser problemet helt.

På en motor med bankesensor skal du ha rimelig seriøs tenningsbank før du hører det, da banksesorene er kjappe til og fange det opp og får ECU til å trekke tenning/kjøre på mer fuel/senke ladetrykk

 

ja det er ved ett vist punkt/ladetrykk lugginga kommer..

 

er ved opplading av trykk ved tungt pådrag, da kommer det fortest. den bare slår å stiger ikke så fort i turtall som den skulle gjort.. hvis detta ble forståelig:p

 

stemmer vel at det kommer ved momentoppen da ja. (under opplading til fullt trykk ved full gass/tungt pådrag)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det er ved ett vist punkt/ladetrykk lugginga kommer..

 

er ved opplading av trykk ved tungt pådrag, da kommer det fortest. den bare slår å stiger ikke så fort i turtall som den skulle gjort.. hvis detta ble forståelig:p

 

stemmer vel at det kommer ved momentoppen da ja. (under opplading til fullt trykk ved full gass/tungt pådrag)

 

Høres absolutt ut som tenningsfusk. Hvor gamle er pluggene? Er de av helt riktig type?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var det med justering av tenning ja, kom over dette.

Ved hjelp av et gratisprogram og vagcom fikser du dette.

 

Alt dette er for E85.

legg merke til Channel 9

 

Channel 4: Tweak on Startup Fuel Enrichment

 

This adjusts the startup fuel enrichment term.

 

Typical VAG control range : 100% to 110%

Maximum possible control range : 0% to 200%

 

Channel 5: Tweak on Warmup Fuel Enrichment

 

This adjusts the warmup fuel enrichment term.

 

Typical VAG control range : 90% to 100%

Maximum possible control range : 0% to 200%

 

Channel 8: Secondary Fuel Tweak

 

This adjusts the main fuel term.

 

Typical VAG control range : 100% to 110%

Maximum possible control range : 0% to 200%

 

Channel 9: Additive offset on ignition timing angle

 

Allows one to shift the ignition timing angle up or down in steps of

0.75 degrees.

 

Typical VAG control range : No adjustment allowed

Maximum possible control range : -96 Degrees to +95.25 Degrees

 

Channel 10: Primary Fuel Tweak

 

This adjust the main fuel term.

 

Typical VAG control range : No adjustment allowed

Maximum possible control range : -25% to +24.8%

 

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=1615

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er delte meninger om E85 og dets innvirkning på gummi, men da er det ofte snakk om konvertering til å kjøre kun på E85 og hele året.

å prøve noen liter i en kvart tank for å se om bankingen blir bedre er ingen problemer.

 

Selv har jeg en quad som til slutt ble så hardt trimmet at det var enten race fuel eller E85 for å unngå banking.

En ensylindra sugemotor på originalt 400 ccm med 27 hk på bakhjula ble til 485 ccm med ca 50 hk på bakhjula,

 

Den har stått med E85 i systemet i ett år nå uten problemer.

 

chipper du bilen SKAL du fylle minst 98 okt det er første bud!!! og bare 95 hvis du er i nød!!!! hadde en 99 mod a4 som var chippa til 214 hk med forge resirk og bsr eksos og jeg fylte 99v-power som regel.gikk som faen den. lada forresten 1,4 bar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du MÅ fylle 98 hvis du chipper bilen!! ellers er det stor sjans for rådebank og ettertenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har skum lest igjennom tråden, men skjønner ikke hvor du har tenningsbank fra. trodde ikke dette var lett å høre og det er jo banke sensorer som drar ned tenning og gir feilmeldinger om dette.. derimot et kjent problem på disse motoren er jo at den coil eller tennings modulen svikter har selv fikset dette på 3 slike motorer. ved feil på noe av dette får man lugging ved pådrag, eller når man får trykk da coilene stresses mer.. på min fikk jeg det konstant byttet en coil og ikke noe problem. på en a3 gikk jeg over alle kontaktene med el rens og trykkluft aldri mer problem, dette var etter en motor vask..

 

så hvis jeg ikke har skjønt dette helt feil tror jeg du må skille på tenningsbank og tennings feil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres absolutt ut som tenningsfusk. Hvor gamle er pluggene? Er de av helt riktig type?

 

plugga har sikkert sett sine bedre dager tror jeg ja:p bør nok byttes for å si det sånn:p

 

aner ingenting om når dem er byttet men skal vistnok være riktig. skal se nærmere på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjører kun på 99 etter det jeg fikk vite:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har skum lest igjennom tråden, men skjønner ikke hvor du har tenningsbank fra. trodde ikke dette var lett å høre og det er jo banke sensorer som drar ned tenning og gir feilmeldinger om dette.. derimot et kjent problem på disse motoren er jo at den coil eller tennings modulen svikter har selv fikset dette på 3 slike motorer. ved feil på noe av dette får man lugging ved pådrag, eller når man får trykk da coilene stresses mer.. på min fikk jeg det konstant byttet en coil og ikke noe problem. på en a3 gikk jeg over alle kontaktene med el rens og trykkluft aldri mer problem, dette var etter en motor vask..

 

så hvis jeg ikke har skjønt dette helt feil tror jeg du må skille på tenningsbank og tennings feil..

 

jeg aner ikke hva det kan være jeg: klø :

 

så er veldig åpen for alle forslag som kan prøves:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg aner ikke hva det kan være jeg: klø :

 

så er veldig åpen for alle forslag som kan prøves:)

 

WORD

Dette burde jeg også plukket opp da du skrev i første innlegg at problemet variere når du renser coilene.

Var vel litt for opptatt av å legge ut om E85 trimming som intreserer meg mye.

 

Men har du coil problemer fusker jo bilen

Har du tenningsbank vil jo bilen trekke jevnt men med en skarp bankende lyd.

I å med at du har såpass mye lading burde du hatt trim coiler som greier å levere under trykk.

Audi sine coiler er vel kjent for å være dårlige selv ved normal turbotrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg aner ikke hva det kan være jeg: klø :

 

så er veldig åpen for alle forslag som kan prøves:)

 

Jeg har ingen erfaring med 1.8t-motorene selv og har heller ingen formening om eventuelle svake punkter så jeg uttaler meg derfor på generelt grunnlag. Tennpluggene er nevnt i tidligere innlegg og det er etter min mening helt klart at disse bør byttes. Plugger som har "gått ut på dato" stiller større krav til coilene for å gi tilstrekkelig tennenergi (= krafitg nok gnist) og bytte til nye coiler (du har byttet coiler allerede, har du ikke?) vil dermed bedre situasjonen, men ikke løse problemet. Ledningsforbindelsene til coilene er viktige og dette er også nevnt i tidligere innlegg. Dersom ikke en full gjennomgang av tenningssystemet hjelper ville min neste mistanke være rettet mot drivstofftilførselen. Dersom motoren får for lite bensin (=går for magert) vil dette helt klart kunne gi ujevn gange og "rykking" slik du beskriver. I tillegg vil en magrere blanding lettere gi tenningsbank hvilket vil forsterke "rykkingen" ved at motorstyresystemet retarderer tenningen ca. 3 grader for hver gang bankesensorene detekterer tenningsbank. Maks retardasjon kan være rundt 15 grader og da merker du det! Bensinfilteret er i så fall det første som må byttes og hjelper ikke det må resten av bensintilførselssystemet sjekkes (f.eks. trykk i fuel rail).

 

Ang. E85 og tenningsbank; Dersom du skal tilsette litt E85, la oss si inntil 20% vil ikke dette påvirke måten tenningsbank "oppfører" seg. For ren E85 er situasjonen noe mer nyansert. Jeg har selv snakket med ingeniører i utviklingsavdelingene til to europeiske bilprodusenter og de sier følgende: Med E85 vil tenningsbank være mer kritisk når den først kommer og de benytter derfor andre algoritmer i motorstyresystemet for å håndtere dette, bl.a. ved at de drar ned tenningen mer (kanskje opp til 6 grader) ved tenningsbank samt at "opprampingen" til normalt tenningstidspunkt går langsommere. Dersom du bor på Steinkjer er vel nærmeste E85 pumpe på Statoil Nardo i Trondheim så da blir det vel litt tungvint i lengden :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du bor på Steinkjer er vel nærmeste E85 pumpe på Statoil Nardo i Trondheim så da blir det vel litt tungvint i lengden :o

 

Meg du sikter til? : vinke :

 

Jeg bruker det bare på 4-hjulingen så det er ikke problem, svinger bare innom nardo med et fat knappe en gang i året.

jeg ble iallefall kvitt tenningsbanken og har kjørt sånn et år nå, å den maskinen frekventerer en del høyere turtall enn en bilmotor..

Men den har jo ingen bankesensor som skuler problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med 1.8t-motorene selv og har heller ingen formening om eventuelle svake punkter så jeg uttaler meg derfor på generelt grunnlag. Tennpluggene er nevnt i tidligere innlegg og det er etter min mening helt klart at disse bør byttes. Plugger som har "gått ut på dato" stiller større krav til coilene for å gi tilstrekkelig tennenergi (= krafitg nok gnist) og bytte til nye coiler (du har byttet coiler allerede, har du ikke?) vil dermed bedre situasjonen, men ikke løse problemet. Ledningsforbindelsene til coilene er viktige og dette er også nevnt i tidligere innlegg. Dersom ikke en full gjennomgang av tenningssystemet hjelper ville min neste mistanke være rettet mot drivstofftilførselen. Dersom motoren får for lite bensin (=går for magert) vil dette helt klart kunne gi ujevn gange og "rykking" slik du beskriver. I tillegg vil en magrere blanding lettere gi tenningsbank hvilket vil forsterke "rykkingen" ved at motorstyresystemet retarderer tenningen ca. 3 grader for hver gang bankesensorene detekterer tenningsbank. Maks retardasjon kan være rundt 15 grader og da merker du det! Bensinfilteret er i så fall det første som må byttes og hjelper ikke det må resten av bensintilførselssystemet sjekkes (f.eks. trykk i fuel rail).

 

skjønner skjønner:)

tror nok ikke det bensin tilførsel, fordi jeg på høyt turtall kan gi bånn gass med en gang uten napp.. over 4000 el mer sånn ca hvertfall.. men vet jo ikke dette sikkert hel da:p

 

stemmer att jeg har byttet hele coil rekka ja. så vil nok skaffe meg noen plugger å prøve da i første omgang:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

WORD

Dette burde jeg også plukket opp da du skrev i første innlegg at problemet variere når du renser coilene.

Var vel litt for opptatt av å legge ut om E85 trimming som intreserer meg mye.

 

Men har du coil problemer fusker jo bilen

Har du tenningsbank vil jo bilen trekke jevnt men med en skarp bankende lyd.

I å med at du har såpass mye lading burde du hatt trim coiler som greier å levere under trykk.

Audi sine coiler er vel kjent for å være dårlige selv ved normal turbotrykk.

 

hørt det samme om audi sine coiler jeg å:P

 

kanskje det er fusking da: klø : hehe: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i steden for å eksperimentere med E85 må du heller prøve å funne ut hvorfor du har tenningsbank....for det skal ikke forekomme på en slik motor uansett med så avansert innsprøytning som den har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i steden for å eksperimentere med E85 må du heller prøve å funne ut hvorfor du har tenningsbank....for det skal ikke forekomme på en slik motor uansett med så avansert innsprøytning som den har.

 

nei blir nok ikke e85 på meg:p

 

kjøpe nye plugger: smil : trengs vel uansett om feilen ikke ligger der å:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.