Fjerne motronic hjerne og ledningsnett: hva skjer da med instrumenter?

Anbefalte innlegg

skal montere 034 sprut og vil da ta vekk motronic ledningsnettet og hjernen.

 

Men tittet bare på hjernen og der deler nettet seg, En del ut torpedoveggen og en del opp i dashbordet.

 

Egentlig vil jeg bare at instrumentene skal fungere og lurer på om noe av dette går innom motronicen

 

Noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har jeg også fundert noe j¤vlig på... spent på svar her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være en ide å skaffe seg litt koblingsskjema og se over litt der før en begynner å rive ut ledningsnett…

 

Litt vanskelig å si noe om hva som kommer til å skje uten å vite hvilken bil og motor vi snakker om her. Selv har jeg en del erfaring med Audi 80/Coupe B3 og B4 med 4 og 5-syl motor og noe fra A4 B5 med 4 syl. Her er det som regel slik at noen av instrumentene får signalene sine gjennom motorstyringsledningsnettet, men disse går ikke via ECU. Eksempel er oljetrykk, vanntemp, speedometer, ryggelys osv. I tillegg kommer turtallsignalet og styringen av bensinpumperelé fra ECU. Ellers er det mest diganose og startsperre som kommuniseres mellom ecu og instrumenter. En må huske på at en del av ledningene som kommer fra bilen og plugges sammen med motorstyringsledningsnettet (delingen som beskrives i tråden over) er strømforsyningen (12v +) til alle de forskjellige delene på motoren, for eksempel dyser, coiler osv. Noe er tenningsstrøm, både konstant og brutt avhengig av hva en gjør med tenningsnøkkelen.

 

Selv har jeg sittet utallige timer med koblingskjema, ledningsnett og voltmeter for å ha den oversikten jeg mener er nødvendig for å slenge inn hiddensprut. I bilene jeg nevner over fungerer instrumentene fint uten motorstyringen og det originale ledningsnettet, men da må en legge opp nye ledninger til noen sensorer ute i motorrommet.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er en audi coupe med 7a orginalt, som er bygget om til 3b.. Så nettet er allerede spleiset og har dobbelt opp med kontakter overalt i motorrommet..

 

Ser bare på pinouten til 3b hjernen så er det endel ting jeg mister som vanntemp og turtall osv, så her må vel bunten klippes opp og sette på de sensorer jeg trenger på nytt.. Turtall og bensinpumpe tar jo hiddensprutet over så Det jeg vil beholde er funksjonene til instrumenter og tilleggsinstrumentene.

 

Hvor finner jeg et koblingskjema til en audi coupe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du mister ingenting foruten kjørecomp og turteller, turtelleren kobler du opp mot sprutet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant som Frank nevner, men i tillegg må du legge opp en ny ledning til giver for vanntemp..

 

Men hva med climatronic og manglende hjerne og ledningsnett..? Hva har dere gjort da? Har kasta ut AC, men regner med jeg fortsatt kan bruke displayet til å styre vifta.. har ikke sett noe på det enda, men er vel sannsynligvis bare et punkt bak der som trenger 12v..

 

Blinklys og bremselys har jeg også mistet, går det virkelig via motronicen eller er det en annen ledning jeg i iveren har rykket ut... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du mister ingenting foruten kjørecomp og turteller, turtelleren kobler du opp mot sprutet :)

 

Har 7a instrument så har jo ikke kjørecomputer, eller om jeg har så er den delen av mitt instrument dødt :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg mista ingenting annet enn turtall og kjørekomp, klima fungerer som normalt (har fjerna a/c`en da).

Eneste jeg mistet i tilegg var grøftelys (har garantert glemt å plugge den inn i sikringsboksen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg mista ingenting annet enn turtall og kjørekomp, klima fungerer som normalt (har fjerna a/c`en da).

Eneste jeg mistet i tilegg var grøftelys (har garantert glemt å plugge den inn i sikringsboksen)

 

Dror du alt av motronic nettet ut av sikringsboksen eller klippet du det av ved hjernen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nappa alt u av boksen og splittet nettet slik at jeg fikk skillt motronic nettet og det andre som går til motorrommet av check control ting, instrumenter m.m. Er en helvettes jobb, måtte ut med dash og varmeappregister også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg mista ingenting annet enn turtall og kjørekomp, klima fungerer som normalt (har fjerna a/c`en da).

Eneste jeg mistet i tilegg var grøftelys (har garantert glemt å plugge den inn i sikringsboksen)

 

Jeg kan og bekrefte at Klimaalnegget funker uten ac pumpa, radiatoren osv :evil:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her finner dere koblingskjema.

http://s2central.net/main_frame.html

Under Technical Data og Technical Data

 

En finner det meste med å se på S2 Coupe. Andre modeller av Coupe og 80 har som regel bare mindre utstyr.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.