HASTER! Bytte toppakning S6?

Anbefalte innlegg

Skal til og bytte toppakninga på min s6 2,2t imårra tidlig og lurte på hva som egentlig MÅ av,

 

Et ekstra spørsmål, finnes det 2 typer toppakninger til disse bilene? Siden jeg har blåst min (tror jeg) å den nye er av stål så virker ikke dette litt rart?

 

Har handla:

 

Toppakning

Eksosmanifoil pakning

Innsugspakning

Turbopakning

12 stk strekkbolter

 

Kan jeg bare skru ut toppen med eksosmanifoilen og innsuge montert på? Sparer meg litt jobb og koster 750kr bare for eksos pakninga so må jeg ikke er det penger spart:)

 

Håper på triks og tips, finner vel det ut etterhvert men gode råd er alltid velkommen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror jeg hadde tatt av innsuget er jo ikke mye jobb heller, men ikke eksosmanifolden, ser for meg knekte pinnbolter og mye banning.. hadde tatt den av med turbo på tror jeg:).

 

Får vel ståpakninger som er sterkere enn orginalen, rs2 har vel det... litt usikker...

 

Men sikkert noen som har noen bedre tips som har gjort dette noen ganger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får bare RS2 pakning...er det ikke noe papppakning lengre...er da bare å skru løs toppen,skrape reint,bytte pakning,med innsug og eksos påmontert...husk å kjøpe mye muttre på baksida av turboen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får bare RS2 pakning...er det ikke noe papppakning lengre...er da bare å skru løs toppen,skrape reint,bytte pakning,med innsug og eksos påmontert...husk å kjøpe mye muttre på baksida av turboen...

 

Okey, da får jeg ringe Møller og få nye muttere til turboen da..

 

Må vel ha pakning til wg? og kanskje nye bolter muttere der også ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikkert ikke dumt å bytte det heller...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heldigvis for meg som sto stranda midt på espa i stange kommune (Mjøsa, hamar omkring), so kom han Vidar Jødahl og en kompis av meg med bilhenger og redda skinnet mitt:) Fikk sett garasjen hannes og der var mye tøffe biler, 3 stk M3'er sto der, ene er vel ofte på gatebil, nesten 800hk:) Blå M3 E30. Lukta godt racefuel der ja:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bytter fint pakningen med turbo, manifold og innsug montert...

 

Kan være litt knot å komme til ting under dette, men lettere enn å ta det av og på uansett;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lot turboen sitte på DP'n, og dro bare alt det til siden. Innsuget tok jeg av, men så at det godt kunne sitte på, ja. Tar du av kammene blir det endel lettere, og toppen blir så flat den kan uten utstikkende ventiler. Tung er den uansett, så vær minst to til å løfte den av, eller bruk elefant. Pakningen til WG har jeg aldri byttet (hatt av tre ganger) men mutrene koster lite, så de byttes. Husk også å blåse ut alt rusk og fuktighet av topplokksbolthullene i blokka, er det noe nedi der når du drar til med nye bolter, kan du ødelegge mer enn du liker.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsna WG'en, og skal løsne turboen, løsna 1 skru, og de sitter som faen so greier ikke løsne med en 15 fastnøkkel uten og forlenge + det er ganske trangt so går ikke forlenga:( Finner vel en løsning etterhvert... Skal sjekke litt i etka nå, hjelper det når man kan se hvordan ting er festet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som veit om øvre registereim dekselet er festet med mer enn 2 klips ? Sitter fast i noe virker det som...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsna WG'en, og skal løsne turboen, løsna 1 skru, og de sitter som faen so greier ikke løsne med en 15 fastnøkkel uten og forlenge + det er ganske trangt so går ikke forlenga:( Finner vel en løsning etterhvert... Skal sjekke litt i etka nå, hjelper det når man kan se hvordan ting er festet:)

 

Jeg brukte ei orange sprayflaske som het "Termatek". Var visst laget for å løsne bolter og skruer som gjennomgår høy varme. Utrolig lett dem løsna etter en sprut med Termatek i forhold til uten. :)

 

Lykke til videre.

 

P.S. her er min tråd om temaet:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=800183#post800183

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, takker for svar:)

 

Hvordan skal strekkboltene strammes? Rekke følge og nm og grader:)

 

Takker for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

40nm+60nm+90grader+90grader (eller 180grader med en gang)

 

75263_tom3.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg har hoppa over noe, men ikke glem å sjekke om toppen er rett da, eller aller helst lever den til plansliping, hjelper ikke med ny toppakning hvis toppen er banan. Sjekk også om blokka er hel og fin på toppdekket.

Lykke til med skruinga :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Demontert alt nå, toppen ser helt 100% fin ut, toppakninga er strøken men det er den papp pakninga, blokka er 100% fin..

 

Så hva i alle dager kan være galt, bilen tømmer flere liter vann på få minutter og fyller ekspansjonstanken med brun krem.

 

Kan det være turboen??? Og alt jeg har gjort var forjeves? :(

 

Hva koster det og plane toppen? Og stengte ventiler ligger jo omtrent i null med toppen, så kan vel ikke akkurat slipe mye av den før ventilen butter...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen steder der topppakningen har sluppet igjennom vann?ved planing tar dem 0,2mm...ikke store forskjellen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle stempla var egentlig litt svarte på toppen, og vi så ingenting når vi studerte toppakninga på begge sider..

 

Turboen har jo laga litt sånn kompressor lyd siden jeg kjøpte bilen, så en her som tror det er den...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da burde det ligge mye vann i eksosen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke nødvendigvis, hvis kanalene for vann som går rundt akslingen har slått en sprekk over til der hvor oljen er, men tetningene er bra, så skal vel bare vann og olje blandes, uten at det blir mye mer ståhei enn det.. nå har ikke jeg studert senteret nok til å vite om det er praktisk mulig men.. i teorien skulle vel kanskje det være mulig.. ?

 

hva skjedde egentlig? siden den stoppet...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan er olja blitt? røyk det hvitt? oljenivået?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har før noe sjedde hatt veldig mye hvit eksos, samt at det har av og til dryppet fra eksosrøret.

 

Bilen har brukt pittelitt vann og litt olje, men trodde det skulle gå fint 1-2 mnd til uten problemer. (tenkte og overhale da)

 

Når jeg kjørte so plutselig lyste det at bilen var tom for frostveske og bilen viste over 100 grader!...

 

Satt på varme app på fult og da sank det til 90 grader igjen og varmet som bare faen, måtte ha ned ruta for og ikke koke, kjørte til nærmeste lyskilde, for det var mørkt og -17 grader ute så tenkte kanskje at radiatoren hadde fryst og derfor hadde den kokt ut alt vannet.

 

Fylte på med frostveske (-36) grader og kjørte videre, la merke til at den røyk endel hvitt, men alt var bare vel og bilen gikk som bare det, viste lite bensin og jeg stoppet og fylte full tank, gikk inn på bensin stasjonen og betalte kom ut og sjekket vannet/frostveska og da ver det helt tomt og hele ekspansjonstanken var full i brun krem.

 

Turte da ikke og starte bilen pga muligheten for vann i sylinderne... Pga 2-3-4 liter vann plutselig borte? Ikke helt sikker...

 

Så når står jeg der 50 mil hjemmefra og har demontert toppen i -15 grader og alt ser helt strøken ut... Hva i all pokkers dager skal jeg finne på?

 

Tror jeg skal prøve og finne en brukt turbo K24-7000 og teste? Alternativt kjøpe en ok turbo som orginal råder tåler for har ikke råd til h-råder og alt det medfører nå, pluss at prosjekter med bil BØR påbegynnes hjemme og ikke på inpuls i andres garasjer:P

 

Skal vel få sjekka at toppen er plan også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok hvis du leter NØYE på alle steder der det er kontakt mellom olje og vannkanaler, vil du finne et sted det lekker igjennom! Vann under trykk har en egen evne til å finne veien dit det ikke skal, jeg måtte bruke lupe for å se sprekken jeg hadde inn til syl. 1 på min toppakning. Du kan relativt enkelt vakuumteste at toppen er tett, i hvertfall hos et firma som fikser slikt, men det er nok ikke annet enn en gåen pakning. Særlig mellom sylinder 3 og 4 (eller er det 4 og 5?) er det en oljekanal som er svært nær vannet, med der er oljen i 'overskudd'. Tipper nok mellom en vannkanal og oljereturen et sted, hvis ikke et stempel er veldig rent i forhold til de andre. Koker en AAN med papirpakning, er det i hvertfall uansett på tide å bytte pakningen.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemplene var skitne alle så det ut til, og olje er helt svart og fin, dvs KUN olje i vannet og vannet er helt borte...

 

Siden vannet er borte og stemplene er skitne, kan det jo tyde på gåen turbo...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.